Februarie 2007, Ionel Tudor: Comisia UCMR-ADA nu are nicio autoritate

Share


Sa stabilim intai cateva lucruri: UCMR-ADA pare a fi singurul organism autorizat sa gestioneze drepturile de autor in domeniul muzical in Romania. Sa le gestioneze, bine, am inteles, dar are dreptul sa se pronunte, dand sentinte privind existenta sau nu a unui plagiat?

In Statutul UCMR-ADA, art. 7.3.7 stipuleaza astfel: “Comisia profesionala este compusa din cinci membri, cate unul din fiecare gen muzical, compozitori atestati de catre o uniune profesionala in domeniu. Comisia profesionala elaboreaza opinii cu privire la situatiile de plagiat“.

Pe de alta parte, “ORDA nu mai are competenta decat de constatare a acestor nereguli”, a declarat directorul general Rodica Parvu, pe 18 februarie 2006. Cu alte cuvinte, ORDA nu poate decat sa constate, iar UCMR-ADA elaboreaza doar opinii. Cine ia decizia finala? Daca nu exista o sentinta judecatoreasca, decizia finala o iau florile pe care le bate vantul primavara, cand sufla zefirelul prin mugurii tineri. Vid de putere, numele tau este Romania.

Ca o ironie, marti, 11 martie, UCMR-ADA are adunare generala.

Avem de-a face, exact cum ne-a atras atentia de multa vreme Iosif, cu o situatie de felul urmator: UCMR-ADA elaboreaza o opinie asupra faptului ca o anumita piesa muzicala ar fi un plagiat, dar aceasta opinie nu are nicio valoare legala. Aceasta este exclusiv atributul justitiei. In aceste condii, in practica lucrurile se petrec exact cum le convine puterilor implicate sa stea.

De exemplu, anul trecut, Cotidianul publica un articol extrem de interesant, in care tatal falitului nostru, pre numele sau Ionel Tudor, sustinea ca UCMR-ADA nu are nicio autoritate.

“S-au dat la noi verdicte de plagiat, dar daca radiourile nu vor sa le scoata din playlist nu le trage nimeni la raspundere. Oricum, comisia care decide in cazurile de plagiat nu are practic nicio putere, nu e recunoscuta si astfel nimeni nu se conformeaza”, spunea anul trecut Ionel Tudor

Asta este culmea. Anul trecut, UCMR-ADA nu avea nicio autoritate. Anul acesta “puiul Andrei” are o problema, intrunim comisia UCMR-ADA, care “nu e recunoscuta si astfel nimeni nu se conformeaza”, aceasta decide ca fiul lui Ionel Tudor nu a comis un plagiat, si gata, mergem la Eurovision!

Dar cum se realizeaza aceasta? Sa vedem ce spune Horia Moculescu, unul dintre membrii comisiei UCMR-ADA, tot in Cotidianul, tot pe 23 februarie 2007: “Se analizeaza din punct de vedere melodic aceste asemanari (n.n.: de la doua piese dintre care despre una se presupune ca este plagiat dupa cealalta). Se scrie partitura. Daca partiturile coincid, atunci e vorba de plagiat”.

Aha, ne intoarcem acum la partiturile comparative pe care le-am publicat, Nico si Vlad – Bustamante, apoi, mai de curand, Nico si Vlad – Cornelia Vorvoreanu. Ele nu sunt identice, deci nu este plagiat.

Ha!
Ha-ha!
Ha-ha-ha!
Piramida de ha!

Adecatelea (repet, pentru cine nu a vazut postarea mea anterioara), daca ai copiat cu premeditare, de exemplu, “Is This The World We Build?” a trupei Queen, dar ai schimbat cateva noticele, chiar daca linia muzicala generala ramane aceeasi, cu mici diferente, nu ai plagiat dupa Queen!

Ce faci in acest caz? Tot Horia Moculescu raspunde si la aceasta intrebare, cu candoare: “In clipa in care se dovedeste asemanarea izbitoare, incriminatul recunoaste ca piesa lui seamana cu originalul, dar ca n-a furat, ce faci? Nimic!”.

Share