home CULTURA, MUZICA INTERVIU Voicu Popescu: La Ohrid s-a scandat “Romania” si “SOUND”

INTERVIU Voicu Popescu: La Ohrid s-a scandat “Romania” si “SOUND”

Share

Corul SOUND s-a intors de la Ohrid Choir Festival cu doua distinctii: Marele Premiu si Premiul pentru cea mai buna interpretare a unei lucrari corale macedonene. Faptul ca, din pacate, nu am fost prezent la OHRID m-a ajutat insa, ca membru al formatiei, sa ma obiectivez cat de cat si sa pregatesc un set de intrebari pentru maestrul Voicu Popescu. “Omul zilei”, cum l-a declarat de curand, pentru acest succes formidabil, o publicatie generalista. Prezenta Corului SOUND la Ohrid a fost sustinuta financiar de catre Institutul Cultural Roman, prin Programul Cantemir, precum si de Casa de Cultura a Studentilor.

Ohrid, regiune de intensitate culturala

Domnule profesor, sa stabilim exact la ce anume a participat Corul SOUND, la Ohrid, ca sa se inteleaga despre ce vorbim.
La concursul coral de la Ohrid, care presupune prezenta tuturor formatiilor corale de voci mixte sau de voci egale, in diferite componente – de la grupuri vocale, coruri camerale si pana la coruri mari.

A existat si o sectiune de coruri pentru copii si tineret (categoriile A si B). Dupa aceea, au fost corurile propriu-zise, in care intrau si corurile de voci egale, si corurile, in diferitele lor ipostaze.

A fost o sectiune de muzica sacra, ce a presupus rularea tuturor formatiilor ce s-au inscris la aceasta categorie, intr-un concert-mamut care s-a tinut la Biserica “Sfanta Sofia” (de secol al XI-lea – al XIV-lea), unde se tin in general concertele cele mai importante pe care le organizeaza Ohrid. Acesta este recunoscut pentru manifestarile culturale si pentru festivalurile lui de muzica corala, mai ales.


De unde cunoasteti dosarul cultural al localitatii Ohrid?
Eu am cunoscut Ohrid-ul in anii ’70, cand am fost acolo cu Madrigalul, la un festival. Revenind la editia din acest an, sectiunea de muzica sacra a presupus rularea tuturor formatiilor intr-un concert mamut, asa cum am explicat.

Interesanta a fost participarea juriului exact la momentul prezentei SOUND-ului in scena, ceea ce inseamna ca au vrut sa-si consolideze o parere: ca nu suntem doar o formatie de virtuozitate, de folclor si, eventual, de muzica mai moderna, ci ca acoperim un repertoriu mai substantial, mai mare.

SOUND a crezut ca nu ia aproape nimic

O impresie cu totul speciala a produs piesa lui Dan Voiculescu, “Tatal nostru”. Aceasta s-a putut vedea din reactiile publicului, dar si din reactiile membrilor juriului, care dupa acel moment, au venit si ne-au felicitat personal – un lucru pe care, de obicei, juriul nu-l face si nu trebuie sa-l faca. Dupa care protocolul de festival a presupus sa cantam inca o data, impreuna cu sase formatii, pentru Marele Premiu.

Competitia finala.
Seara, la inceputul festivitatii care trebuia sa fie de premiere, sase dintre cele 25 de formatii ramase in concurs (din totalul de 35) au intrat in competitia finala. In timp ce juriul urma sa delibereze pentru Marele Premiu, s-au acordat celelalte premii – diplome de participare, premiile III, II, I si alte distinctii.

Dupa ce s-a acordat premiul intai – aceasta a fost o chestie foarte nostima, juriul a urcat pe scena pentru a primi diplome din partea organizatorilor. Noi, care primiseram pana atunci premiul pentru cea mai buna interpretare a unei piese macedonene, am crezut ca s-a incheiat festivitatea.

Membrii juriului au primit diplomele, apoi a fost momentul in care presedintele juriului a urcat pe scena si a vorbit despre faptul ca dirijorul de cor trebuie sa fie talentat, instruit, adica sa aiba o conditie intelectuala deosebita, sa fie foarte inteligent, sa aiba o strategie repertoriala frumoasa si sa fie capabil sa redea un repertoriu la un alt nivel artistic.

Presedintele juriului batea din palme ca in sport

Si cine putea fi acel dirijor decat… Voicu Popescu!
Intr-o asteptare in care practic s-a vidat aerul din sala aceea neincapatoare s-a auzit atat: ”SOUND, Romania”. Din clipa aceea, n-a mai fost nici un fel de control pe reactiile salii, pentru ca, avand avantajul altor patru formatii corale romanesti prezente acolo, explozia a fost coplesitoare. S-a scandat minute in sir “Romania” si “SOUND”.

Culmea e ca au fost si alte formatii corale care au inceput sa scandeze. Chiar si presedintele juriului, de langa mine, m-a imbratisat, a inceput sa scandeze si el “Romania” si sa bata din palme in ritmul specific spectacolelor sportive. Acesta a fost momentul de gratie, dupa care am mai cantat si presedintele juriului ne-a cerut in mod special sa interpretam, pentru a treia oara de data aceasta, piesa macedoneana “Do Tri Momi”.

Interesant este ca, dintre cele peste 30 de piese obligatorii propuse, am fost singura formatie care a ales aceasta piesa, o alta fiind foarte solicitata, dar alegerea ei nu a avut probabil rezultatul scontat.

I-am invins cu “Tatal nostru”

“Do Tri Momi”, o prelucrare corala de folclor macedonean, care necesita virtuozitate interpretativa, in maniera pieselor romanesti de genul acesta.
E important de stiut ca era o lucrare ce presupunea abilitate interpretativa.

Care au fost celelalte formatii in lupta pentru Grand Prix?
Corul de copii Omnes din Letonia, Ave Musica din Ucraina, corul de fete din Letonia, corul Oriana din Ucraina – un cor de fete extraordinar, Bel Canto din Lituania – un cor mare, cu vocalisti extraordinari.

Si i-am batut cu “Tatal nostru”, cum s-ar spune.
Noi am cantat inca o data – sapte minute am avut la dispozitie – “Suita Corala din Tara Oasului”, de Dariu Pop, dar nu momentul acesta a fost decisiv. A fost o chestiune cvasi-formala, ei stiau deja cui acorda premiul.

A fost mai mult pentru public, ca sa se incheie toata povestea in spirit competitiv, cu cele mai bune formatii pe scena. Eu cred ca strategia repertoriala a fost una relativ corecta, pentru ca am ales lucrari care sa ne exploateze la limita posibilitatilor noastre interpretative.

Atu-urile SOUND: sustinere vocala, armonizarea vocilor, tehnica, sensibilitate

Care au fost atu-urile SOUND-ului la Ohrid?
In primul rand, capacitatea de a interpreta lucrari de sustinere vocala puternica, asa cum este “Suita Corala din Tara Oasului”, care are in ea si elemente de virtuozitate, si de maxima sensibilitate interpretativ-artistica.

Doina aceea, parte a “Suitei”, a facut ca in sala sa se lase o liniste din aceea de maxima tensiune, poate si prin faptul ca eram prezenti pe un taram cu rezonante slave puternice, foarte aproape de spiritualitatea noastra.

… da, si balcanice…
… da, au facut ca sensibilitatea sa fie una sporita, juriul fiind alcatuit din bulgari, sloveni si macedoneni.

FOTO: Corul SOUND & prietenii © Fundatia Culturala SOUND

Dupa aceea, capacitatea de a aborda si repertoriul modern occidental – o lucrare cum e “Ave Maria” de Javier Busto, care a mai fost interpretata si de alte formatii – probabil ca a facut o impresie foarte buna, prin capacitatea de armonizare a vocilor, omogenizarea aproape perfecta a partidelor vocale si a corului in ansamblu.

Lucrarea lui Sabin Pautza, “Junii buni colindatori”, care este o polifonie moderna mai sofisticata putin, dar care presupune iarasi foarte multa sensibilitate, dar si multa energie a atacurilor si forta de exprimare. Apoi “Variatiuni pe tema Chindiei”, de Alexandru Pascanu, care ne-a plasat cumva in zona de divertisment, dar pe structuri armonice care se apropie de jazz, deci un pic mai complexe, cu schimbarea brusca a tempo-urilor, cu contraste dinamice – lucruri care aratau versatilitatea formatiei.

Si faptul ca am terminat intr-o nota extrem de optimista, cu acel oftat final: totul a fost ca o mica regie. Acest fapt a fost observat si de muzicologul Dumitru Avakian – ca formatia si-a adjudecat un repertoriu pe care a putut sa-l interpreteze la maxima valoare, in vreme ce foarte multe formatii s-au aruncat in repertorii extrem de dificile, fara capacitatea de a crea din interpretari evenimente artistice. Aici cred ca a fost diferenta.

Una e sa ai capacitatea sa interpretezi o lucrare extrem de dificila, indigesta chiar, dar sa nu o poti transpune intr-o stare artistica. De preferat e sa alegi un repertoriu, cum am facut noi, din care sa poti crea un moment artistic si nu unul tehnic, de simpla interpretare tehnica a ceea ce partitura solicita.

Corul SOUND va aborda muzica polifonica

Ati adus in Romania Corul SOUND cu medalia de aur si argint de la Olimpiada Corala Internationala de la Graz. Acum ati venit cu Marele Premiu de la Ohrid. Ce planuiti in continuare pentru SOUND?

FOTO: CrestinOrtodox

Asa cum unul dintre membrii juriului ne-a spus privat, dupa ce s-a terminat concursul, ca ar dori sa ne auda intr-o lucrare polifonica, cred ca a sosit momentul ca, printr-o reasezare in interiorul corului a problemelor de vocalitate individuala, sa putem aborda si un repertoriu complex din acest punct de vedere.

Incercam sa ne indreptam putin si catre marile valori ale culturii europene, prin ceea ce s-a creat in perioada Renasterii si in perioada moderna. Adica spre o polifonie, pe care compozitorii moderni, incepand cu Kodaly, au oferit-o corurilor de o anumita valoare. Lucrari cu un nivel mai inalt de dificultate, dar care sa nu-si piarda din capacitatea de expresie pe care SOUND-ul poate sa o redea.

Exemple de compozitori si de lucrari vizate?
Monteverdi si Palestrina, tot ce inseamna scolile europene din perioada Renasterii, dar si compozitori contemporani care au reusit sa valorifice arta polifoniei. Avem si compozitori in tara care au scris astfel. Din pacate, la noi nu se mai scriu multe lucrari de acest gen.

Incepand cu Kodaly, Bartok, Penderecki, ne referim la compozitori ce sunt intr-o zona experimentala. Aici se contopesc atat elemente de polifonie, dar si de arta dramatica si teatru.

Sunt lucruri pe care formatii corale emancipate din Europa le abordeaza de foarte multa vreme. In masura in care vom reusi sa patrundem, incet si cu temei, in toate zonele acestea, vom aduce si in fata publicului nostru cate ceva, cate o mostra din aceste posibile abordari.

Presa, mai buna. Si meritul lui Dumitru Avakian

Cand ne-am intors de la Graz, am fost nemultumiti, si noi, si dumneavoastra de reflectarea in presa a succesului obtinut acolo, in sensul ca nici numele formatiei nu l-au scris corect. De data asta sunteti multumit?
Trebuie sa recunosc ca de aceasta data am simtit un cu totul alt nivel de abordare. Cred ca a fost vorba si despre prezenta in mijlocul nostru a muzicologului Dumitru Avakian.

FOTO: prof. Dumitru Avakian © Fundatia Culturala SOUND

… pe care-l felicitam…
… acesta a stiut sa apese pe acele butoane care sa trezeasca reactie atat in presa, cat si la nivelul unor oficiali. El a conferit o alta viziune, de aceasta data. Probabil ca vidul de stiri din zona culturala si o anumita apatie – o spun fara malitiozitate – au facut ca acest moment al nostru sa fie unul mai vizibil.

Sper ca si de acum inainte sa se indrepte atentia catre astfel de evenimente. Este foarte trist cand vezi ca ai reprezentat tara la un nivel la care demult nu s-au intamplat lucruri deosebite si acest lucru trece neobservat, in fata unor stiri din derizoriul cotidian, pe care presa le dezvolta pentru a supravietui.

Ceea ce am facut noi la Ohrid este o mica piatra la temelia acestei prezente culturale, care in trecut stim ca era extrem de fertila, prin ceea ce Madrigalul a oferit, precum si alte formatii din tara, de la Cluj sau Iasi. Acestea au cazut acum in anonimat, pentru ca ponderea stirilor de alta factura este mult mai mare.

Citeşte şi
Primul concert din ciclul SONORITÀ va avea loc la Bucureşti, pe 29 august 2012, ora
Corul Sound al Casei de Cultură a Studenţilor din Bucureşti, condus de dirijorul Voicu Popescu,
După ce a luat Marele Premiu anul trecut, la Ohrid Choir Festival, Corul Sound s-a
"Noi mizam intotdeauna pe calitatea sunetului si a expresiei, in vreme ce majoritatea formatiilor prezente
Corul SOUND al Casei de Cultură a Studenţilor din Bucureşti are bucuria de a vă
Vă invităm în prag de sărbători la un concert de “Colinde şi cântece de Crăciun”
Astazi, la Casa Studentilor, in Sala "Old School", de la ora 20.00, vom sustine un
Corul SOUND din Romania a castigat Marele Premiu la Ohrid Choir Festival. Detalii. Revista presei.
Dirijorul Voicu Popescu şi Corul Sound au primit, duminică seară, trofeul suprem la marele festival
Asta-seara, la ora 20.00, va invit la un nou concert al Corului Sound, avandu-l ca
Share