home CULTURA, MUZICA ABBA, “Move On” (ElectroPop, dinamita muzicală)

ABBA, “Move On” (ElectroPop, dinamita muzicală)

Share

Bun, am inteles mesajul. Din dorinta de a compensa lipsa de valoare flagranta a compunerilor muzicale de la editia romaneasca de anul acesta a Eurovision, programasem la postare, seara de seara, niste pagini superbe de muzica clasica. Imi cer scuze iubitorilor genului (cum sunt si eu), vechi vizitatori ai blogului meu.

Intr-un comentariu, mi s-a propus ironic o piesa foarte potrivita pentru Eurovision, care, dincolo de faptul ca sarja pe muzica culta, mai era partial si cantata la fierastrau. Una peste alta, efectul era sanchiu bine. Adica: “Dom’le, esti cam zurliu, mai lasa-ne!”.

Ok, am reactionat altadata, recomandandu-i unui vizitator sa se uite ce pun la DINAMITA si la PLATINA, ca sa vada ce fel de muzica imi place. Dar cred ca nici astfel nu voi reusi sa-l conving pe vizitatorul care nu asculta astfel de muzica mai de specialitate.

De aceea, am decis sa ma intorc la muzica pop. Se spune acum o prostie, anume ca aceasta este facuta pe sabloane. Intr-un context pe care il stie foarte bine, un conservatorist destept a incercat sa ma manipuleze si sa-mi spuna ca pe orice partitura imi poate demonstra radacina comuna, pe acel sablon.

Ei bine, nu voi niciodata de acord cu aceasta. De exemplu, ABBA. O piesa aparent simpla, “Move On”, se bazeaza in realitate pe foarte multa muzica si foarte mult homo aditus naturae pus de catre compozitori, Benny si Stig Andersson. Daca urmariti aceasta partitura fantastica, repet: fantastica, descoperiti un lucru tipic marilor muzici scrise de tripla Andresson-Andresson-Ulvaeus: de la nota cea mai de jos pana la nota cea mai de sus din registrul melodic este o distanta de peste o octava.

La “Move On” avem o octava si inca o sexta. La “Dancing Queen”, banala si arhiuzata “Dancing Queen”, care in realitate nu este deloc atat de simpla cum pare, avem in refren o amplitudine de o decima. La “Cassandra” avem o nona. La “The Way Old Friends Do” tot o nona. La “Chiquitita” din nou o nona.

Ca sa canti astfel de partituri solo trebuie sa ai voce, nu joaca. De aceea, cand aud unele cacofonii muzicale ce au participat si chiar s-au calificat in semifinalele Eurovision Romania, devin extrem de dur, pretentios si dau note de zero, aparent fara nici o justificare.

Share