Complet străini / Perfetti Sconosciuti – Ghici cine sună la cină?

Share

Complet străini. Șapte prieteni vechi se strâng, ca de obicei, la o cină relaxată, pentru a-și savura unii altora poveștile cotidiene. Când în joc intervine însă telefonul mobil, liniștea și confortul sar în aer…

La fille inconnue – Cui îi mai pasă de cei cărora le pasă?

Perfetti Sconosciuti” nu e, desigur, nici primul și nici ultimul film în centrul căruia se află un grup ce evoluează de la zâmbet la conflict și de la confesiune la stânjeneală.

Comedii dramatice în care prietenii se adună zâmbitori la cină pentru ca, pe parcurs, tonul (și totul!) să se schimbe radical s-au văzut pe ecran cu duiumul, de la filmele din anii ʻ70-ʻ80 ale lui Woody Allen, în care acesta ilustra, ca nimeni altul, nevrozele, bizareriile și vinovățiile ascunse sub nonșalanța celor care credeau că se cunosc perfect între ei, la mai toate filmele franțuzești, daneze, suedeze, spaniole sau englezești care au abordat subiectul.

Remarcabil în această excelentă comedie italienească (ce s-a bucurat, pe bună dreptate, de aprecierile criticii, de premii prestigioase – între care trofeul David di Donatello pentru cel mai bun film și pentru cel mai bun scenariu – și de un succes de public considerabil de la lansare încoace) este însă modul în care își dezvăluie, alert și eficient, așii din mânecă.

Complet străini. Mobilul, un jurnal deloc intim…

Primul este scenariul, care speculează cu ingeniozitate dependența noastră, a tuturor, de telefonul mobil. Numit la un moment dat, în film, „cutia neagră” a vieții noastre de zi cu zi, inevitabilul și indispensabilul mobil este aici factorul declanșator al intrigii, din momentul în care gazda propune, în glumă, ca toată lumea să-și pună telefoanele la mijlocul mesei, la vedere, iar când acestea sună, orice convorbire, mesaj, fotografie să fie urmărite, auzite sau văzute de toți cei din grup.

Din acest moment, având toate apelurile, SMS-urile, WhatsApp-urile sau postările pe Facebook la vedere, eroii acestei cine memorabile trec, pe rând, prin mai toate stările posibile.

Dacă, în fața unui pahar de vin și a delicateselor de pe masă eroii noștri trec în revistă toate subiectele obișnuite, de la job la sănătate și la noutățile de familie, gruparea mobilelor pe masă instaurează în elegantul living un joc de-a șoarecele și pisica, în care fiecare ton de apel devine – exagerând un pic, desigur – aproape o ruletă rusească.

De la amuzamentul copios și tachinările inițiale se ajunge la o pândă demnă de romanele Agathei Christie, în care pe fiecare nou destinatar al apelului îl trec toate transpirațiile, fiecare dintre protagoniști realizând că ceea ce se aude prin difuzor îi va da, într-un fel sau altul, într-o mai mică sau mai mare măsură, viața și liniștea peste cap.

O sarabandă a secretelor de toate felurile, pe care ar fi păcat să o dezvăluim aici, pentru că ea trebuie descoperită în sala de cinema, îi cuprinde pe toți cei șapte prieteni, iar grimasele, gesturile și reacțiile celor patru bărbați și trei femei din ce în ce mai agitați și îngrijorați sunt de-a dreptul irezistibile.

Complet străini. Test fulger – când ți-ai verificat ultima oară mesajele?

Mai mult, pentru ca nebunia să fie totală, musca de pe căciula personajelor pare să bâzâie, curând, perspicace și neiertătoare, și asupra spectatorilor animați deja de umorul situațiilor din film.

Pentru că, fie vorba între noi, câți dintre cei care văd filmul nu încep destul de curând să-și cerceteze măcar mintal mobilul, gândindu-se cum le-ar fi lor să-și pună pe masă – și pe tavă – în fața celor apropiați, propriul telefon? Care sunt cele mai proaspete mesaje, ce imagini sunt în memorie și cine e posibil / probabil să sune?

Și uite-așa, de la hohotele sincere și copioase din prima parte a filmului, datorate scenariului inteligent și replicilor alerte, trecând prin excelentul contrapunct reprezentat de schimbarea umorală a celei de-a doua jumătăți, ajungem, probabil, la o autochestionare mai profundă a propriei existențe decât am fi crezut că poate declanșa o simplă comedie, chiar dacă e de cea mai bună calitate, precum filmul de față.

Complet străini. O delicatesă cinematografică: rafinat, suprinzător și delicios

Conștienți brusc de dominația acestui fleac cotidian revendicativ și agasant care e, în fond, telefonul mobil, un fleac cu care însă am intrat deja în simbioză și de dimensiunea disproporționată a eventualelor neplăceri pe care ni le poate pricinui dacă îi dăm prea multă importanță, ne lăsăm (se)duși total de această poveste contemporană și extrem de familiară.

De la regia minuțioasă și permanent inspirată, care construiește o adevărată coregrafie a stărilor sufletești ale personajelor pe care le urmărim captivați, empatizând cu ele, la alegerea unei distribuții impecabile, formate din câțiva dintre cei mai îndrăgiți și talentați actori italieni ai momentului, care trec cu subtilitate prin emoții și situații atât de diverse, și până la crearea unei atmosfere speciale, în care se întâlnesc romantismul și (auto)ironia, suspiciunea și încrederea, speranța, amărăciunea și entuziasmul, „Perfetti Sconosciuti” este o surpriză extrem de plăcută pe ecranele noastre, care ne merge instantaneu la inimă. O delicatesă cinematografică, ce ne lasă – cum altfel? – un gust atât de rar și plăcut…

Complet străini / Perfetti Sconosciuti Producţie Italia, 2016. Regia: Paolo Genovese. Scenariul: Paolo Genovese, Filippo Bologna, Paolo Costella, Rolando Ravello și Paola Mammini. Cu: Valerio Mastandrea, Giuseppe Battiston, Kasia Smutniak, Alba Rohrwacher, Marco Giallini, Edoardo Leo, Anna Foglietta, Benedetta Porcaroli, Noemi Pagotto, Tommaso Tatafiore. Durata: 97 minute. Premiera: 28 aprilie. Distribuit de: Independența Film

Share