home MASS MEDIA STAREA PRESEI: Azi se relanseaza Business Standard 4.0

STAREA PRESEI: Azi se relanseaza Business Standard 4.0

Share

Asa cum anunta Tiberiu Lovin, azi se relanseaza Business Standard in versiunea 4.0.

Money.ro

Ziarul are 16 pagini si este impartit in doua caiete. Primul caiet cuprinde paginile de news, macroeconomie, banci, piete capital, finante personale si pagina de limba engleza.

Cel de-al doilea caiet cuprinde pagina de industrii, companii, piata muncii, pagina de media, pagina de IT&C si opinii”, arata Tibi, pe site-ul sau, Reporter Virtual.

Toate bune si frumoase, probabil ca mai prost decat cum era pana acum Business Standard nici nu poate fi noul ziar relansat, dar, vorba lui Cristian Sima, “nici o problema, cand ai atins fundul gropii nu te-ai oprit din cadere, poti sa sapi”. Evident, business-man-ul se referea la caderea unei piete, dezumflarea unui balon, dar exista analogii care se pot face.

Vad ca se da foarte mare atentie aspectului. Fonturile sunt schimbate, se va folosi un font de la “The Guardian”. Sincer, o versiune de font adaptat (cu diacritice) de la ziarul britanic a fost folosita si la “Gardianul”. Una numita GRD Caslon, foarte eleganta, care mi-a placut mult, dar ziarul tot oficiosul PSD-Adrian Nastase a fost pana la urma, la vremea respectiva.

Asa ca foarte important va fi continutul editorial. Vad ca ni se vorbeste de rubrici, pagini specializate, categorii. Cred ca acest ziar, daca-si va atinge scopul ambitios propus prin categoriile enumerate, va fi, fara doar si poate, cel mai bun ziar de profil din Romania. Nu este insa si obligatoriu.

Un ziarist generalist se formeaza in cinci-zece ani. In presa de business, un jurnalist specializat se formeaza in doi-trei ani, de preferinta dintr-un generalist bun. Grupul Realitatea-Catavencu a lasat sa plece, in ultima vreme, o pleiada impresionanta de jurnalisti care, de bine, de rau, capatasera o experienta greu de ignorat.

S-a dispensat de ei, sub diferite pretexte, ba ca si-au dat demisia, ba ca au plecat din presa, ba ca au fost dati afara, iar in loc, mai mult ca sigur, sunt angajati juniori, cu care trebuie sa faci armata ca sa nu puna virgula intre subiect si predicat, darmite sa deosebeasca inflatia de deflatie!

Seniorii de astazi nu sunt neaparat cei mai buni din fosta echipa, ceea ce denota o politica de personal defectuoasa. In fruntea lor se afla Radu Soviani, care stie multa meserie, dar sunt curios cum va descalci ghemul de interese tesut in ierarhia de sub el. Si anume in ce fel.

Nu mai vorbim prea mult despre cronica lipsa de stilistica jurnalistica din presa romana, despre care as putea sa scriu un studiu de sine-statator. De exemplu, sa luam acest articol, #Cinteză, BNR: “Vor fi sancţiuni foarte dure. Am schimbat deja şefi din bănci”#. Avem un paragraf introductiv, in care ni se spune ce anume se intampla:

Băncile care au transmis raportări eronate şi cele care şi-au transformat clienţii în ţinte sigure au fost cel mai dur sancţionate, spune şeful Direcţiei Supraveghere din BNR, Nicolae Cinteză.

Bun. Urmeaza intrarea in subiectul propriu-zis:

“Ca supraveghetor, cea mai urâtă faptă pe care o am în vedere atunci când mă gândesc să propun o sancţiune este minciuna. Atunci când se trimite conştient o raportare care nu reflectă realitatea dintr-o bancă nu mi se dă posibilitatea să realizez o analiză corectă şi o prognoză cu privire la evoluţia instituţiei respective în următoarele ­patru-şase luni”, a precizat Cinteză.

Hopa! Avem o problema. In primul rand, nu se reia, amplificandu-se, subiectul tratat in liniile directoare din primul paragraf. In al doilea rand, se face o greseala tipica jurnalistului roman de astazi. Are cuvintele unuia, persoana publica, si, in loc sa contextualizeze, sa problematizeze pornind de la aceste cuvinte, citand din el exact cel mai important lucru, daca se poate cu citat intars, solutie foarte eleganta, jurnalistul roman e lenes.

El este caracterizat prin odihna mintii. Scrie si gandurile sale sunt in alta parte. La cratita cu cartofi pe care o sa o puna in uleiul incins cand ajunge acasa, la campiile eleutine, Dumnezeu stie la ce anume. Cert este ca e superficial. Ia cu polonicul toata halca de cuvinte spuse de bietul Cinteza de la BNR, deschide ghilimelele la inceput, le inchide la sfarsit, pune virgula, apoi scrie satisfacut:

[…]a precizat Cinteza.

Daca spui ca a precizat, inseamna ca e un lucru important, nu pui automat niste cuvinte. La primul citat “a precizat”, la al doilea (ce bine ar fi sa fumez o cafea si sa beau o tigara, te gandesti) “a explicat”, iar la al patrulea “a aratat”, si gata. Cuvintele au sens, ele sunt importante si transmit diferite lucruri.

O mare greseala este dai cinci-sase sute de semne de citat, fara sa incepi prin a pune greutate in acel citat, explicand cine anume spune acel lucru, iar la sfarsit sa-i dai in cap cititorului cu “a explicat Cinteza”. Oricum, in acel moment cititorul nu mai e demult cu tine, s-a transformat in cintezoi si a fugit la ZF pe craca, unde textele sunt scrise ceva mai bine.

Cam asa cu stilistica asta jurnalistica. Dar ce mai conteaza aceasta acum? Am avut un subordonat la “Gardianul”, care, cand am vrut sa-i rescriu textul continand asemenea citate-mamut, m-a amenintat ca sterge textul din server. Intr-un an si ceva avea sa devina unul dintre consilierii premierului Tariceanu.

Oamenii acestia nu sunt pasionati de presa, ci de tehnicile si metodele arivismului, care li se par mult mai fascinante. O masina tare e mai importanta decat lipsa unei virgule intre subiect si predicat, ori folosirea corecta a acuzativului in locul nominativului.

Ca sa revin: mult succes noului “Business Standard”.

Share