home CULTURA, MUZICA Yes, “Close To The Edge” / “Siberian Kathru” (dinamita muzicală)

Yes, “Close To The Edge” / “Siberian Kathru” (dinamita muzicală)

Share

Atlantic (A2-19133)
UK 1972

Yes. Jon Anderson, vocals; Bill Bruford, percussion; Steve Howe, guitars, vocals; Chris Squire, bass, vocals; Rick Wakeman, keyboards

Tracklist:

1. Close to the Edge — 18:50
a. The Solid Time of Change
b. Total Mass Retain
c. I Get Up I Get Down
d. Seasons of Man
2. And You and I — 10:09
a. Cord of Life
b. Eclipse
c. The Preacher the Teacher
d. Apocalypse
3. Siberian Khatru — 8:57
total time 38:56

Albumul de poveste Close To The Edge (1972) este probabil cea mai complexa creatie Yes. De pe acest LP mie imi plac foarte mult primele doua parti, ambele construite pe principii simfonice. A treia lucrare, Siberian Kathru, este o constructie in care, cred eu, acesti muzicieni sunt putini cam indulgenti cu ei si fac exces de tehnicitate, in detrimentul muzicii. Daca ar fi multi care ar ajunge la asemenea rezultate fiind indulgenti cu ei…

Sa revenim la Close To The Edge. O lucrare care se dezvolta si concluzioneaza in maniera simfonica. Exista o prima parte expozitiva, The Solid Time of Change, apoi una care dezvolta si contrapune la expozitie, Total Mass Retain, o miscare lenta, I Get Up I Get Down, insa nu pe sistem “reverie”, ca in lucrarile simfonice clasice, ci o miscare lenta bazata pe stralucire muzicala si tratata ca placa turnanta spre ultima portiune a lucrarii, Seasons of Man, care preia si reciteste in maniera concluziva temele mari din cele trei parti.

Pe undeva, seamana aici cu felul in care reia si toaca practic aceeasi tema, de la inceput pana la sfarsit, Ludwig van Beethoven. Insa intre anumite limite. Nu voi posta nici un embed de la “And You And I”, o lucrare de asemenea extrem de frumoasa si complexa, care mie imi place foarte mult, pentru ca nu exista un clip destul de bun, din care sa se inteleaga aceasta frumusete. Sa ascultam acum o versiune imperiala la Siberian Kathru, din anul 1979, dintr-un concert dat de Yes la Philadelphia:

Share