Poliţiştii bulgari i-au văzut pe bărbaţii din avionul-fantomă

Share

Poliţiştii bulgari le-au văzut pe cele două persoane care au pilotat avionul-fantomă, care a survolat ilegal România, dar și alte două țări NATO.

Dar cei doi bărbaţi sunt încă de negăsit. Autoritățile bulgare continuă cercetările, după ce mai mulți polițiști i-ar fi văzut pe cei doi bărbați.

Aeronava, produsă în urmă cu 60 de ani, ar fi fost furată, potrivit unor surse, și ar fi aterizat în Bulgaria, ca să alimenteze.

Avionul de mici dimensiuni, la bordul căruia se aflau două persoane, a decolat din Ucraina, dinspre zona Debrecen, în jurul orei 17:30, fără a avea un plan de zbor aprobat și fără a avea pornite mijloacele electronice de identificare.

Informaţiile acestea sunt contradictorii. Informaţia iniţială a fost că avionul acesta a plecat din lituania, apoi a tranzitat Polonia, aşa-numita “Slovacie Mică” (nord-estul Slovaciei), Ungaria, unde a făcut o escală, România, Serbia şi în fine a aterizat în Bulgaaria.

Expertul în siguranţa aviaţiei Anghel Borisov, din Bulgaria, a precizat că este posibil ca avionul de mici dimensiuni, care a intrat ilegal în spaţiul aerian al mai multor ţări, inclusiv Bulgaria, să fi decolat nu din Lituania, ci de pe teritoriul Rusiei.

„A avut un traseu foarte detaliat. Zborul aeronavei, care are o vechime de peste 60 de ani, a pornit din Lituania, a trecut prin Polonia, Slovacia, Ungaria, România, Serbia şi a aterizat pe un aeroport privat, între Tărgovişte şi Şumen.

Cel mai surprinzător lucru este că avionul a zburat peste Flancul estic al NATO sau aşa-numitul sistem de Air Policing. A testat absolut toate ţările.

Acesta nu a fost un zbor întâmplător, de amator – să zboare dintr-un punct în altul şi să piardă comunicarea prin radio. Acesta este un zbor foarte bine planificat”, a subliniat Borisov, citat de novinite.com.

Potrivit expertului în aviaţie, cel mai ruşinos lucru pentru Bulgaria este că forţele sale aeriene nu au reacţionat:

„Ele nu protejează doar Marea Neagră, ci ar fi trebuit să se activeze imediat, înainte ca acesta să intre din Serbia, întrucât a zburat deasupra centralei noastre nucleare, ceea ce ar putea chiar să provoace un scandal internaţional, pentru că nu păzim deloc centrala”, a adăugat Borisov.

Autorităţile bulgare încă îl căută pe pilotul misterios, care a traversat fără autorizaţie, cu un avion de mici dimensiuni, spaţiul aerian al câtorva ţări est-europene, punând în alertă forţele aeriene, înainte de a abandona aparatul şi a dispărea fără urmă.

Informaţii contradictorii

Avionul bimotor Beechcraft, de două locuri, pare să fi plecat din Lituania, după care a survolat Polonia şi Slovacia, a indicat ministrul de Interne bulgar, Boiko Racikov.

Aparatul a aterizat apoi în Ungaria, pentru realimentare, după care a traversat pentru scurt timp Serbia şi România şi a intrat în Bulgaria miercuri, la ora 19.07 (16.09 GMT), a detaliat Ministerul Apărării.

Avionul nu avea plan de zbor, transponderele erau dezactivate, iar pilotul nu răspundea la mesajele audio şi semnalele vizuale.

Aeronava suspectă a fost escortată mai întîi de avioane de luptă ungare, iar în România de avioane F-16 române şi americane, de la Baza Aeriană Feteşti.

Bulgarii au dat cu bota-n baltă

Alertate la rândul lor, forţele aeriene bulgare nu au escortat aparatul, considerând că ”nu a reprezentat în nici un moment o ameninţare”, a explicat pentru presă ministrul Apărării, Dragomir Zakov. De altfel, condiţiile meteo erau foarte nefavorabile.

Cu atât mai mult, să zbori fără transponder, în condiţii meteo nefavorabile, este o performanţă care indică un pilot foarte bun.

Avionul, cu o vechime de 60 ani, a fost găsit în cele din urmă, acoperit cu o prelată şi cu motorul cald încă, dar fără urmă de echipaj, pe pista unui aeroport privat din nord-estul Bulgariei, în apropiere de Marea Neagră.

Numărul de înregistrare al avionului nu mai e valabil

Întreprinderea de stat din Lituania Oro Navigacija, care monitorizează mișcarea aeronavelor, deasupra Lituaniei, a declarat că nu știe de unde anume din Lituania a decolat avionul misterios, care a declanșat alerta de securitate în mai multe țări NATO și al cărui echipaj este încă dat dispărut, scrie publicația lituaniană LRT.lt.

Numărul de înmatriculare al aeronavei era LY-LOO. Acest număr de înregistrare este deținut de aeronava 1962 PA-23-250 Aztec, a producătorului de avioane Piper, dar… nu mai este valabil!

„Nu am primit planurile de zbor ale aeronavei, iar echipajul acestei aeronave nu a stabilit comunicarea cu operatorii Oro Navigacija”, a declarat Ingrida Daugirdė, reprezentant al Oro Navigacija, pentru LRT.lt.

Potrivit aeroporturilor lituaniene, aeronava nu a decolat de pe nici unul dintre aeroporturile majore lituaniene, din Vilnius, Kaunas și Palanga, dar ar fi putut face acest lucru de pe alte aeroporturi mai mici din țară.

Aeronava a fost vândută săptămâna trecută de Bronius Zaronskis, pilot și director al Nida Air Park. Potrivit acestuia, avionul a fost cumpărat de străini. Trei bărbați au venit să inspecteze aeronava.

„Nu erau lituanieni. Nu pot spune din ce țară erau, poate ucraineni, poate români sau bulgari. Un bărbat și cu mine am comunicat unul cu celălalt în rusă. […] Nu știu numele acestor bărbați. Nu m-a interesat”, a declarat Zaronskis, pentru LRT.lt.

Potrivit acestuia, avionul a fost cumpărat de o organizație.

„L-am vândut și mi-am luat rămas bun de la acel avion. Am încercat să-l vând de mulți ani. Nu am avut unde să-l țin, așa că mă bucur că l-au cumpărat. […] Nu-mi amintesc ce organizație l-a cumpărat. A fost scris într-o limbă străină”, a spus Zaronskis.

Avionul a fost depozitat pe Aeroportul Panevėžys. Probabil că a decolat de pe acest aeroport miercuri, 8 iunie, potrivit lui Zaronskis.

„Au venit la Panevėžys săptămâna trecută și am verificat avionul pentru câteva zile, rezolvând documentele”, a spus pilotul.

Share