home MASS MEDIA, STIRI DESPRE TELEVIZIUNI Antidezinformare marca RTV. 4. Titlul. Textul ştirii. Ştirea de presă

Antidezinformare marca RTV. 4. Titlul. Textul ştirii. Ştirea de presă

Share

Ideea crocodililor de presă de la RTV, să se rebranduiască România TV, este o probă de impostură. Ca să faci aceasta (să pui numele ţării tale în titulatura televiziunii) trebuie să ai statură profesională.

simplentertainment

Spun aceasta având în vedere ce cretinisme citesc în acest text consternant, de pe o pagină care seamănă cu o avertizare de la browser că website-ul este virusat. Este, virusul intră în creierul cititorului, care înţelege prostii despre presă, jurnalism şi jurnalişti. Bine că deocamdată crocodilii nu au audienţă.

Deci, care sunt, în viziunea reteveilor de presă, regulile informării corecte prin mass-media online? Le vom lua pe rând şi vom comenta, la fiecare în parte, încercând să restabilim realitatea meseriei de jurnalist.

Azi mi-am propus ca, până când nu citesc încă o aberaţie, să nu mă gândesc deloc la ceea ce voi scrie, să reacţionez spontan. Să vedem ce iese.

Titlul şi textul ştirii. Realitate şi ficţiune în capetele mutanţilor de presă

“În cazul în care o ştirea (sic! – e şi aceasta o chestiune de respect faţă de cititori: să nu ai greşeli în text care denotă pur şi simplu neatenţie) chiar te interesează, citeşte-o cu atenţie, nu te opri doar la titlu şi la primele rânduri, s-ar putea să descoperi până la final că realitatea e cu totul alta. Spre exemplu, citim: «Germania interzice Facebook». De fapt, ştirea e despre o firmă din Bavaria care i-a oprit pe angajaţi să stea pe Facebook la locul de muncă.

Enunţul complet eronat din citatul anterior este o expresie tipică asupra confuziei din capetele mutanţilor de presă de la RTV.

Dacă aş face greşeala să închei contract cu acest post de televiziune, când aş livra un text corect scris, maimuţele de presă care sunt cocoţate prin cocotierii managementului acestui post mi l-ar corecta aiurea, mutilând titlul, schimbându-l cu unul mincinos, care nu se regăseşte în text.

• Antidezinformare marca RTV. 1. Surse
• Antidezinformare marca RTV. 2. Veridicitatea informaţiei
• Antidezinformare marca RTV. 3. Pamfletul

Este inadmisibil ca un post de televiziune condus de Cătălin Popa să publice asemenea prostii fantastice. Nu ştiu (sau mă fac că nu ştiu) ce păcate are Cătălin, dar presă ştie, are şi criterii, şi discernământ, deci singura explicaţie pe care o găsesc este că toată campania antidezinformare de la RTV este în realitate o campanie de intoxicare a opiniei publice asupra a ceea ce înseamnă presa şi jurnalismul.

În citatul de mai sus, RTV de fapt afirmă că presa dezinformează prin însăşi natura ei. Pe baza acestui îndreptar RTV, destinat cititorului de presă online, orice politician poate să afirme că presa este un pericol pentru democraţie şi trebuie cenzurată, spre binele societăţii.

Să exemplificăm acum. Se dă această ştire Mediafax, din care aflăm că…

Cesaria Evora a murit. “Diva Desculţă” a încetat din viaţă la vârsta de 70 de ani

Merită observaţia că nu mai era nevoie de pus între ghilimele supranumele Cesariei Evora, Diva Desculţă, pentru că astfel se înţelege că marea cântăreaţă numai divă nu era şi numai desculţă nu umbla, ceea ce distorsionează informaţia.

Chiar dacă în presa anglo-saxonă se scrie între ghilimele, pentru că sensurile figurative funcţionează altfel în limbile anglo-saxone decât în limba română.

Acest defect de scriitură foarte des întâlnit a intrat în România prin traducerile realizate de externiştii de birou care au proliferat în ultimii ani, ce stau în faţa desktopului şi traduc ca roboţii ştiri la normă. Defectul de scriitură s-a transformat rapid într-o metodă generalizată de scriere defectuoasă.

Primul paragraf al ştirii:

Cântăreaţa Cesaria Evora a murit sâmbătă, la vârsta de 70 de ani, după ce a fost spitalizată vineri, din cauza unei insuficienţe respiratorii şi unui edem pulmonar, la Mindelo, în Republica Capului Verde, informează presa portugheză, citată de Le Figaro.

După cum se observă – iar acesta este cel mai important lucru, Mediafax nu îşi permite să dezinformeze. Din ştire nu aflăm, conform gândirii subcutanate a celor de la RTV, că de fapt Cesaria Evora nu a murit, ci joacă într-un film, asumându-şi în peliculă rolul unei cântăreţe care moare.

Primul lucru pe care trebuie să-l ştie orice jurnalist este că el, succesiv, de la titlul pe care îl dă şi până la ultimul rând din ştire, trebuie să esenţializeze cele mai importante date ale informaţiei.

În această ştire, titlul sec, de agenţie, nu poate fi decât:

“Cesaria Evora a murit”

Faptul că era supranumită “Diva Desculţă” şi că avea 70 de ani putea să lipsească din titlu şi este o concesie făcută de Mediafax, pentru că nu are exigenţe editoriale asupra numărului maxim de caractere din titlu.

În continuare, ştirea trebuie să amplifice aceste date, începând cu cele mai importante – datele constitutive ale informaţiei principale, apoi să epuizeze şi celelalte informaţii, cu lucrurile mai puţin importante înspre ultimele paragrafe.

Este aşa-numita “piramidă inversă” a ştirii de presă. Ia să vedem cum şi cât o respectă Mediafax – citesc şi eu la prima vedere, o dată cu dv., această ştire, pe care am ales-o pur şi simplu pentru că era main pe pagina principală Mediafax:

Informaţia a apărut în presa portugheză şi pe Cap-Vert TV.

“Diva desculţă”, aşa cum era supranumită, era deja foarte slăbită: în septembrie, casa sa de discuri, Lusafrica, anunţa decizia artistei de a pune capăt carierei sale. Atunci, reprezentanţii casei de discuri anunţau că “noile probleme de sănătate ale cântăreţei au apărut în urma mai multor intervenţii chirurgicale pe care aceasta le-a suportat în ultimii ani, printre care şi o operaţie pe cord deschis, în mai 2010.

Medicii i-au recomandat atunci artistei – care avea programat un turneu, cu show-uri pe care urma să le susţină inclusiv în România – să pună capăt carierei sale muzicale, deoarece nu-i mai permitea starea de sănătate.

Cesaria Evora şi-a început cariera internaţională la 47 de ani. După o copilărie nefericită şi un început de carieră greoi, Cesaria Evora începe să fie recunoscută şi apreciată pe plan internaţional abia în 1988, odată cu lansarea primului său album “La Diva Aux Pieds Nus” şi primul său concert susţinut la Paris. Trei ani mai târziu, în 1991, artista înregistrează primul său album acustic, ce trezeşte interesul ziariştilor de specialitate, apărând astfel primul articol pozitiv în cotidianul francez Liberation. Acest articol avea să îi deschidă drumul spre inimile viitorilor fani care de-a lungul timpului au ovaţionat-o şi aplaudat-o la scenă deschisă pe tot mapamondul. Melodiile sale, printre care “Besame Mucho”, “Sentimento” şi “Cabo Verde”, au fost fredonate de milioane de oameni.

Cesaria Evora reuşea, de fiecare dată, să transmită publicului său nostalgie, eleganţă şi emoţie. Apreciată pe tot globul, “Diva desculţă” nu voia să-şi uite rădăcinile şi sărăcia în care ea a trăit la începutul vieţii, motiv pentru care la fiecare concert ea cânta în picioarele goale, amintind lumii întregi că milioane de oameni trăiesc încă în mizerie şi sărăcie şi printre ei trăiesc multe diamante neşlefuite ce aşteaptă o şansa de a fi descoperite.

Al doilea paragraf este foarte sumar şi e dedicat edificării complete a arheologiei suselor de presă din care s-a plăsmuit ştirea. Aflăm astfel că Le Figaro a preluat după presa portugheză şi Cap-Vert TV. Fapt care nu ne foloseşte la nimic. Paragraful e inutil.

Urmează alte două paragrafe, care, în fapt, din informaţiile vehiculate, par a fi ceea ce ar fi trebuit să fie paragrafele 2 şi 3 şi sunt paragrafele 3 şi 4 ale ştirii, reprezentând un story.

Apoi avem un bogat background al ştirii. Orice ştire de acest tip trebuie să aibă un story şi un background, care contextualizează informaţia principală.

Ştirea Mediafax are unele defecte de scriitură minore. Pun mare preţ pe acurateţea şi stilizarea textului de presă. O frază din ştire are rimă interioară involuntară, aşa că o vom pune pe versuri, ca să semene cu poemele lui Geo Dumitrescu:

“Diva desculţă”, aşa cum era supranumită,
era deja foarte slăbită

Ghilimelele de la “noi probleme…” se închid, aşa cum se constată, în infinit.

Ca să ne întoarcem la celenteraţii de presă de la RTV: se constată că, în ştirea Mediafax pe care am folosit-o ca exemplu, nu trebuie să citeşti şi textul, ca să vezi dacă nu cumva el te anunţă că lucrurile stau diferit de ceea ce afli din titlu. Dacă aşa se procedează la RTV…

(va urma)

Share