Teorii ale conspiraţiei pentru accidentul de la Smolensk

Share

Polonia a primit ieri cu onoruri militare sicriul cu rămăşiţele Primei Doamne, adus de la Moscova şi depus la Palatul Prezidenţial alături de cel al soţului ei.

Cuplul prezidenţial va fi înhumat duminică la Cracovia. Între timp, se înmulţesc teoriile privind cauzele accidentului, dar şi suspiciunile îndreptate asupra autorităţilor şi serviciilor secrete ruse.

Se înmulţesc teoriile privind cauzele prăbuşirii lângă Smolensk a avionului prezidenţial polonez, în catastrofă pierzându-şi viaţa preşedintele Lech Kaczynski, soţia sa şi alţi 94 înalţi oficiali.

Media relatează temerile oficialilor polonezi potrivit cărora serviciile secrete ruse au obţinut acces la o serie de documente poloneze confidenţiale, în condiţiile în care la locul prăbuşirii avionului nu au avut acces imediat decât echipele ruseşti.

În afara trupurilor transportate la Moscova, acolo au mai fost găsite fragmente de documente, de telefoane mobile sau din alte dispozitive electronice care aparţineau elitei financiare, politice şi militare aflate în avion.

Experţi ruşi în aviaţie arată că „sindromul pasagerului VIP” ar fi putut provoca tragedia. Adică piloţii de pe Tupolev-ul prăbuşit s-au aflat sub presiu­nea preşedintelui şi a altor membri ai delegaţiei care au cerut aterizarea cu orice preţ, deşi condiţiile meteo erau nefavorabile.

FOTOINFO: The wreckage of the Polish presidential plane which crashed early Saturday is seen in Smolensk, western Russia, Sunday, April 11, 2010.

Polish President Lech Kaczynski, his wife and some of the country’s most prominent military and civilian leaders died Saturday along with dozens of others when the presidential plane crashed as it came in for a landing in thick fog near Smolensk in western Russia. (AP Photo/Sergey Ponomarev)

Media poloneză a respins teoria, iar procurorul general al Poloniei, Andrzej Seremet, a declarat că nu există nici o dovadă în acest sens. Discordanţele persistă şi în declaraţiile controlorilor de zbor de pe aeroportul militar din Smolensk.

Ei susţin că avionul polonez a efectuat trei tentative de aterizare, cea de-a patra fiind fatală. Examinarea cutiilor negre – care se face la Moscova – ale aeronavei a arătat însă că echipajul a efectuat două încercări de aterizare, şi nu patru.

Şeful turnului de control, Pavel Pliusnin, a declarat pentru Life News că lipsa de comunicare cu pilotul polonez s-ar datora faptului „că nu vorbea bine rusa”.

Partea poloneză a dezminţit ipoteza barierei de limbă, precizând că Arkadius Protasiuk, comandantul navei, vorbea la perfecţie limbile rusă şi engleză.

El zburase la Smolensk cu trei zile înaintea tragediei, când l-a dus în Rusia pe premierul Donald Tusk, şi „cunoştea foarte bine aeroportul”.

Deocamdată nici o teorie nu explică de ce avionul care trebuia să se afle la 60 m altitudine în momentul apropierii de pistă se afla la doar 8 m, acroşând vârfurile copacilor.

Potrivit Ministerului Apărării polonez, în trecut, în zona Smolensk au avut loc manevre militare cu arme electromagnetice, astfel de arme putând anihila aparatura de la bordul avionului. În 2008 Moscova recunoştea că a creat arma electromagnetică… citeste tot aici

Share