home MASS MEDIA, POLITICA Lista mogulilor plătiţi de ziarişti (Tolo)

Lista mogulilor plătiţi de ziarişti (Tolo)

Share

Există oameni morţi mai lucizi decît noi, destui ziarişti ai momentului. “S-a creat o prăpastie între jurnalişti”, crede Andreea Pora. Corect.

A avertizat şi Ion Cristoiu. Invitat luni la “Naşu”, Cristoiu s-a declarat “nervos pentru că s-a acreditat teoria că a lucra într-un trust de presă înseamnă a fi plătit de moguli!”.

FOTO: Cotidianul.ro

Radu Moraru n-a insistat pe subiect. A ascultat argumentele, dar se simţea că nu îi convenea tema şi că o privea ca o evadare galopantă din “adevăratele probleme grave”. Regret.

Ceea ce a spus Ion Cristoiu este esenţial. Se pot adăuga:

1. La o companie de media pe profit, nu patronul îi plăteşte pe jurnalişti, ci invers! Pentru că muncesc şi oferă un rezultat, angajaţii îşi cîştigă salariile şi veniturile, iar acţionarii îşi încasează dividendele. Să terminăm cu clişeele prosteşti şi să înţelegem că, după expresia unui politician vestic, “banii sînt o recompensă pentru excedentul de muncă sau pentru riscul antreprenorial”. Pentru ca au investit, preluînd riscul, Dan Voiculescu, plus fetele lui, şi Adrian Sârbu au cîştigat, fiecare!, transparent şi impozitat, zeci de milioane de euro din Antena 1, Jurnalul National, Saptamina Financiara, Antena 3, Gazeta Sporturilor, ProTV, ProSport  sau Ziarul Financiar. Confirmarea e la Registrul Comertului.

2. Chiar în cazul trusturilor pe pierdere, salariile nu sînt un cadou de la Sorin Ovidiu Vântu sau de la Dinu Patriciu. Realitatea a cîştigat 5% din piaţa TV, o industrie care ajunsese în 2008 la 1 milion de euro pe zi din publicitate! Încasările au scăzut, dar dacă ne uităm la cheltuielile publicitare per capita, sub o treime în România din media noii Europe, vom vedea că, dacă acţionarii au răbdare, va merita.

B1TV pierde bani în anumiţi ani, dar rezistă pe o piaţă grea, cu siguranţă că familia Păunescu are un plan, poate vizează un exit, nimeni nu poate fi sigur că va ieşi în minus la finalul investiţiei.

Ce s-a petrecut la “Adevărul”? Cu priceperea oamenilor din trust şi cu banii săi, Patriciu a cumpărat o cotă remarcabilă din piaţa presei scrise. S-au schimbat ierarhii în topul ziarelor şi în fluxurile de publicitate şi de difuzare. Dacă o companie de bere intră pe piaţă şi înregistrează pierderi ani de zile, investind în brand sau în cifra de afaceri, nimeni nu îndrăzneşte să se gîndească la angajaţi ca la nişte rentieri. Către Cotroceni, Palatul Victoria şi către cei care întreţin teoria “ziaristului întreţinut”: terminaţi cu prostiile!

În toate cazurile, mogulii primesc enorm din munca oamenilor angajaţi nu la ei, ci la trusturile pe care le deţin. Ce cîştigă? Bani, cotă de piaţă şi, înainte de orice, mărci care cresc şi care, o ştie orice student la marketing!, reprezintă principalul patrimoniu al unei companii deschise către piaţă. În afaceri, imaterialul primează prin brand.
In epoca renascuta a listelor, toti mogulii romani pot fi trecuti pe lista oamenilor platiti de jurnalisti!

Aceasta este o parte a problemei. Mai există încă una… citeste tot aici

Share