Gafă imensă a Violetei Boierescu pe B1 TV. Ianís Ioplín…

Share

[vc_row][vc_column][vc_raw_html]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[/vc_raw_html][/vc_column][/vc_row]

Violeta Boierescu era o fată de treabă, care citea ştiri, căţel de prompter. Era, acum nu mai este. E o dovadă crasă de incultură, care nu poate fi iertată nicicum. Ştirea din clip este despre scoaterea la licitaţie a Porsche-ului marii soliste de BluesRock Janis Joplin.

Mi se pare inutil să-mi jignesc cititorii cu explicarea fonetică a pronunţiei numelui acestei mari soliste a lumii, despre care pe vremuri ştia orice copil. Acum însă lucrurile s-au schimbat. Violeta Boierescu o numeşte Ianís Ioplín!

Incredibil aşa ceva. Ei este doi cu numele ăsta. Iánis Hagi şi Ianís Ioplín!

A, există o înjurătură pe la secunda 47, scăpată de băiatul care face voice over, pentru care vinovat este editorul betei, dar asta este doar o chestiune spectaculoasă, care face clipul mai copios şi ascultabil cu repetiţie, şi atât.

Dacă o întrebi însă pe Violeta Boierescu despre Guţă sau despre Florin Salam, ori poate dacă îi faci o ştire despre aceştia, în nici un caz nu le-ar pronunţa numele Guta sau Şalam, pentru că ştie despre cine este vorba.

Şi totuşi, ia să încercăm! Oare cum citeşte de pe prompter Violeta Boierescu “Foaie verde dediţel” dacă lipsesc diacriticele? Violeta, cum citim fusese pângărit, dacă nu ai diacritice?

La Salam şi Guţă ne pricepem. În schimb, dacă este vorba despre Joplin, e jale. Lucru normal de altfel, de unde să ştie Boierescu despre o asemenea mare cântăreaţă, ea dimineaţă, înainte să plece la biurou, ascultă online muzică populară de pe Radio Naţional FM, cu Marina Scupra şi Simona Florescu.

Există o prăpastie culturală enormă, care se cască tot mai mult, între marea muzică a anilor 60 – 70 ai secolului trecut şi ce se aude acum pe radio, în FM. Ca diferenţa dintre un ghepard superb din Savana africană şi o mâţă jigărită, vagaboandă, care doarme nopţile sub bloc, între purici.

Am remarcat această evoluţie dramatică încă din 1998, din timpul Campionatului Mondial de Fotbal din Franţa. România urma să joace cu Germania în grupa de calificare. La nemţi era un jucător teribil, specialistul numărul 1 în lume la tackling-uri de atunci, Jens Jeremies.

Încă o dată, nu ne vom jigni cititorii să le spunem cum se pronunţă. Simona, săraca, l-a botezat Gens Geremais.

În romanul său SF “Deposedaţii”, Ursula K. LeGuin scrie despre o lume în care Stratosul are propriile sale publicaţii selecte şi trăieşte într-o lume a spiritului şi supertehnologiei, în timp ce massa se zbate în mizerie şi ignoranţă.

Omul simplu are propria sa piaţă de publicaţii, scrise toate într-o limbă stâlcită, sumară, agramatizată, adaptată la cerinţele publicului şi cretinizantă pentru acesta.

Noi azi trăim într-o lume în care inclusiv Stratosul trăieşte consumând aceleaşi mizerii mediatice aculturale. Spre ce ne îndreptăm, oare?

Share