home ECONOMIE, EVENIMENT Neautostrada Amarnic – Braşoave şi trădătorii de ţară

Neautostrada Amarnic – Braşoave şi trădătorii de ţară

Share

Neautostrada Amarnic – Braşoave şi-a dat arama pe faţă. Cu arama astfel dată acum pe faţă, neautostrada aceasta se lipeşte, la vedere, de fruntea unor trădători de neam şi de ţară.

Cine are interesul ca Transilvania să nu fie legată de Moldova, Muntenia şi Oltenia prin autostrăzi, să fie ruptă comercial şi comunicaţional de restul ţării?

Răspunsul este simplu: Rusia putinistă şi Ungaria lui Orban Viktor. Cine s-a ţinut de braşoave în toţi aceşti ani referitor la neautostrada pe care voiau să o construiască? Partida Rusă PSD.

Totul pentru neautostrada lor

De 25 de ani, aceşti oameni fac tot ce pot ca România să nu aibă autostrăzi. Miza este mare: un stat dezvoltat economic, prosper, este mai greu de aservit decât unul pauper, cu drumurile rupte, unde nu vin mari investitori.

Atunci când Anca Boagiu a început să tragă de instituţia coruptă CNADNR şi să forţeze construcţia de autostrăzi, activiştii PSD, Partida Rusă au turbat şi au început să facă spume la gură, edificând avan neautostrada.

Ajunşi la putere, cei de la PSD au pus acolo o succesiune de (posibili) infractori (Ovidiu Silaghi e posibilul, că nu are sentinţă definitivă, Relu Fenechiu) şi o doamnă (parţial) nevinovată, paraşutată în sistem, care a refuzat probabil să facă nişte porcării (Ramona Mănescu).

În acest timp, am aflat tot felul de lucruri interesante: că vom avea autostradă între Bucureşti şi Alexandria; că vom face concesiuni simultan pentru mii de kilometri de autostradă în toată ţara; că nu se construieşte tronsonul Piteşti – Sibiu; că se construieşte, dar cu regim de drum expres; că nu se face Comarnic – Braşov; că se face concesiunea pe acest tronson şi că e mai important decât Piteşti – Sibiu; că s-a decernat premiul pentru studiul de fezabilitate cu coroniţă; o zi mai târziu, că nu se mai face prin concesiune, ci cu bani de la stat.

Cum stau lucrurile în realitate cu neautostrada

Neautostrada braşoavelor amarnice este un subiect pe care am mai scris aici.

• Ponta şi Rus bat câmpii cu autostrăzile

Există trei surse potenţiale de bani pentru o asemenea investiţie majoră:

1. bani de la buget Statul, singur sau împreună cu un partener, construieşte autostrăzi. Acest partener poate fi, în cazul României (azi stat UE şi NATO), o firmă privată sau Comisia Europeană.

Singur, statul român nu are în nici un caz sumele imense necesare pentru edificat autostrăzi. Braşoavele amarnice ca acelea spuse acum de Cabinetul Ponta, că va construi tronsonul Comarnic – Braşov cu bani de la stat, trebuie uitate.

Parteneriatul public privat (PpP) nu este recomandat într-un stat corupt ca al nostru şi este supus unor controale drastice, ritmice, şi într-o democraţie avansată. Despre forma extremă, tipică pentru capitalismul avansat, a PpP, vom discuta la punctul 3.

2. bani europeni Comisia Europeană pune la dispoziţie statelor membre 85% din suma neceară pentru construcţia de autostrăzi pe coridoarele europene.

Coridorul European IV are un tronson, Piteşti – Sibiu, pe care nu avem autostradă. Pesediştii să străduiesc să nu ia acei bani europeni, pentru că nu pot să fure: statul român trebuie să cofinanţeze cu 15% din sumă (unde s-a mai pomenit o asemenea pomană?), CE vine cu 85% (banii sunt prin Programul Operaţional Sectorial Transporturi – POS-T, Axa prioritară 1), se dă la o firmă, prin licitaţie, lucrarea, totul e controlat la sânge de Autoritatea de Management POS-T, iar peste acest control, când sunt suspiciuni de fraudă, vine OLAF şi răvăşeşte oile infractoare.

De aceea nu se face autostradă pe Piteşti – Sibiu, să nu uităm acest lucru.

3. bani de la firme private În anul 1997, într-o conferinţă de presă de la Guvern, îl întrebam pe ministrul Transporturilor Traian Băsescu de ce nu face autostrăzi în concesiune. Mi-a răspuns că taxa la 100 km ar fi de 35$ şi autostrăzile vor sta fără încărcare.

Era evident că, după ce prima firmă va fi alocat din bugetul ei banii necesari pentru plata taxei şi maşinile sale ar fi ajuns mai repede la livrare pe autostradă, imediat concurentele sale ar fi procedat la fel sau ar fi pierdut piaţa, iar taxa ar fi scăzut.

Ulterior, spre finalul celui de-al doilea mandat al său, preşedintele Băsescu şi-a recunoscut greşeala.

În România, nu există bani la firme private pentru construirea de autostrăzi. Sumele necesare sunt mult prea mari. Şi în Occident (unde majoritatea autostrăzilor a fost construită exact prin această metodă) firmele private care primesc contracte de concesiune nu indisponibilizează sumele de bani uriaşe necesare realizării lucrării din fondurile proprii, chiar dacă le au.

Aceste firme fac credite bancare, trag banii, construiesc autostrada, pun taxă la 100 km şi din ea au şi profit, dar şi plătesc ratele la credit.

Dacă un stat însă nu are credibilitate, legislaţia fiscală se schimbă o dată la câteva luni, este corupţie şi instabilitate politică perpetuă, iar în fruntea Executivului mai e şi un urmărit penal, arivederci mañana!

Citeşte şi
Călin Popescu Tăriceanu a găsit o nouă metodă de a scăpa de procesul său cel
Una dintre ideile cele mai proaste ale Cabinetului Cioloş a fost să pună la punct
~legatura dintre Alba ca Zapada si premierul independent~Botis, infractor european~de ce e ilegala taxa auto~cine
Spirala conflictului din Libia devine incontrolabila. Dar exista un loc mai putin cunoscut care din
Preşedintele Comisiei speciale de la Camera Deputaţilor, Florin Iordache, a spus una, iar realitatea este
Bazându-se pe memoria scurtă a electoratului propriu, PSD minte din nou, după exact acelaşi şablon
Tehnica Ministerului Transporturilor de a anunţa că fae ceea ce ulterior nu face continuă până
Limbajul dublu public a fost o metodă de intoxicare folosită pe larg de URSS. Una
Nu sunt bani. Am scris despre asta de la începutul anului. Alde PSD minte electoratul
O ştire a-nfiorat mass-media românească, de la ultimul tabloid până la publicaţii absolut respectabile. Totul,
Share