home EUROVISION, EVENIMENT Finala Eurovision. Live Commentary. Ce face astăzi Cezar Ouatu?

Finala Eurovision. Live Commentary. Ce face astăzi Cezar Ouatu?

Share

De la ora 22.00, în seara aceasta avem finala Eurovision 2013. Cele două semifinale s-au vădit a fi inegale valoric. Prima a fost unul dintre cele mai slabe concursuri Eurovision văzute vreodată, în timp ce a doua a fost mult mai valoroasă, apropiindu-se ca nivel de finala românească.

În schimb, din prima semifinală piesele cele mai bune s-au calificat în finală, în timp ce din a doua semifinală unele piese valoroase, precum cea a Valentinei Monetta din San Marino, “Crisalide”, nu s-au calificat, trecând mai departe însă melodii extrem de slabe, precum cea a Ungariei, “Kedvesem”, a lui ByeAlex.

Comentăm împreună, în această seară, evoluţiile celor 26 de concurenţi. Dintre cei şase care au intrat direct în finală, ne atrage atenţia doar balada galezei Bonnie Tyler, sub valoarea formidabilă a hiturilor sale clasice, dar peste ceilalţi mari finalişti din “Big Six” (cei cinci mari granzi ai competiţiei + câştigătoarea ediţiei trecute, Suedia).

1. Franţa Amandine Bourgeois – „L’enfer et moi”

Franţa vine la această ediţie Eurovision cu o melodie destul de ciudată, care începe cu armonii JazzFunk tipic franceze şi evoluează la fel de straniu ulterior. Nu e o piesă extrem de atractivă, după părerea mea şi în nici un caz nu are mare legătură cu spiritul Eurovision (dacă mai există aşa ceva…).

Cred că maniera de emisie de sunet practicată de Amandine duce spre o solistă franceză mai cunoscută, dar nu realizeze acum care. Oricum, fata nu poate fi acuzată niciodată că nu are voce.

2. Lituania Andrius Pojavis – „Something”

Solistul care ridică sprâncenele (probabil este un reflex al său) de parcă face ochi dulci la toată lumea. Melodia este un PopRock banal lipsit de sare şi piper.

3. Moldova Aliona Moon – „O mie”

Una dintre cele mai frumoase două sau trei melodii din concurs la categoria baladă, piesa Alionei noastre (că mai e şi o Alionă a lor, a belaruşilor) este fermecătoare, dar punctajul va depinde mult de context, prietenii, vecinătăţi şi, dincolo de cele 12 puncte pe care probabil le va obţine de la noi, să vedem ce mai fi.

Aflu de la Liana că în finala de la Chişinău Aliona a cântat în engleză, piesa numindu-se “A million”. Cu atât mai mult merită admiraţia noastră basarabenii, pentru că au ales să cânte în Suedia în limba română. Solista are o mică sugrumare în timp ce cântă, la finalul unei fraze muzicale. În rest, nu am ce critica.

4. Finlanda Krista Siegfrids – „Marry Me”

Krista are o prezență scenică pe care de-acum o cunoaștem și care deja nu ne mai spune nimic. Melodia este un disco slăbuţ, cu o strofă dominată de o zonă discursivă foarte dificil de cântat, care-mi aduce aminte, spre exemplu, de un celebru hit al lui Billy Joel, We didn’t start the fire.

Dar aceea este muzică de altă calitate. Krista vrea să şocheze, sărutându-se cu o fată din backing vocals pe gură. Îi urăm distracţie plăcută şi lichide dulci.

5. Spania ESDM – „Contigo hasta el final”

Solista este hiperventilată puternic din cauza emoției și din acest motiv este peste ton aproape încontinuu. După expoziție își revine. Are probleme să-şi controleze emisia când nu cântă în forte, ceea ce este o dovadă de lipsă de exerciţiu suficient pe vocalize. Iar! La strofă, este peste ton. Despre piesă… ce să spunem? Rebelde-mă şi lasă-mă. IndiePop hispanic telenovelizat.

6. Belgia Roberto Bellarosa – „Love Kills”

Nu îmi place vocea gâjâită a acestui solist şi nu am identifivcat pe cine pastişează, dar armonie din refren şi modul cum cântă duce spre Peter Gabriel. Dincolo de asta,  melodia este destul de banală, iar strofa ternă.

Jocul de culori al dansatoarelor din dreapta şi stânga solistului, când mişcă asimetric umerii, este mult mai interesant şi creează un trouvaille foarte plăcut ochiului.

7. Estonia Birgit Õigemee – „Et uus saaks alguse”

Ne revenim în fire, cu o baladă poposită printre noi. În afară de trimiterea ilustră la armoniile tipice ABBA, nu sunt foarte încântat de această melodie banală. Un cânticel, un firicel… în Suedia meritau să ajungă altfel de piese.

8. Belarus Aliona Lanskaia – „Solayoh”

Acum urmează Aliona lor și ale sale ritmuri tarzaniene. O melodie care porneşte din ritmuri clar orientale, care la noi ar însemna emblema clară a manelelor. Tema este frumoasă, însă am mai auzit-o.

9. Malta Gianluca – “Tomorrow”

O altă voce gâjâită. Piesa spune o poveste. Povestea are povestea ei. Tot contextul este simpatic, dar aici se termină totul, pentru că ar trebui să înceapă muzica de execelenţă, pentru că ne aflăm la un concurs continental al celor mai bune creţaii muzicale pe care (se presupune) că le-au scris cei mai buni compozitori ai noştri. Da realitatea este alta. Rămânem cu acest cânticel frumuşel.

10. Rusia Dina Garipova – „What If”

Dina cântă bine, are o voce foarte bună, nu o com vedea falsând niciodată, dar încă odată remarc felul straniu în care se aude tehnica de emisie tipică rythm & blues pe o asemenea melodie imnică.

11. Germania Cascada – „Glorious”

EuroDance cu această trupă bună nemţească. Foarte bună vocea fetei, cu carne de glas şi tehnică de emisie bine pusă la punct. Dincolo de calităţile tehnice, melodia e bună pentru un club, să sari în sus şi să bei juice slab alcolizat.

12. Armenia Dorians – „Lonely Planet”

Înţeleg de la Liana Stanciu că muzica îi aparţine lui Tommy Iommi de la Black Sabbath. Se vede. Dar, scuze, în ultimii 30 de ani am auzit de prea multe ori acest refren. Este arhicunoscut. El a circulat prin întreaga lume, a fost preluat de trupele mari naţionale de HardRock şi a devenit loc comun în muzică.

13. Olanda Anouk – „Birds”

Una dintre cele trei melodii extrem de frumoase, versiunea baladescă, din această finală. Din păcate, nu are absolut nici un fel de legătură cu Eurovision şi singurul motiv pentru care cred că a ales să participe la acest concurs a fost ca să-şi promoveze un nou album şi astfel să-şi mărească vânzările.

Dacă ar câştiga Eurovision sau s-ar clasa bine ar fi spre cinstea Eurovision. O piesă extrem de bine scrisă, cu o linie melodică savantă, dominată de cromatisme superbe. Foarte frumoasă!

14. România Cezar – “It’s My Life”

Acum suntem noi. Cezar alege să “bage material” puternic în debut şi să cânte ceva mai în forţă decât în semifinală. Cezar interpretează foarte bine, arătându-şi tehnica deosebită de contratenor de operă. Depinde şi ce înţelege Clubul OGAE din asta. Vom vedea la vot! Recomand tuturor ascultarea pe YouTube a versiunii sale la tema muzicală a filmului “Cinema Paradiso”…

15. Marea Britanie Bonnie Tyler – „Believe in Me”

Cred că are o problemă cu vocea, cel puţin în frecvenţele grave. Dar pe medii şi înalte îşi revine. Niciodată nu am putut înţelege ce e în gâtul acestei soliste mari, ce dezastru, ce dans de noduli pe corzile vocale.

Totuşi, cu acest sistem de emisie defectuos a făcut epocă şi cred că şi acum a reuşit să rupă sala… Eu cred că e cea mai bună prezenţă scenică de până acum. Extrem de empatică, transmite foarte, foarte mult.

16. Suedia Robin Stjernberg – „You”

Dincolo de atmosfera entuziastă creată de publicul gazdă, melodia aceasta este un pitic pe lângă ce a fost anterior. Solistuol, la “You…” din refren, când îl intonează pe voce de cap, nu are destulă forţă şi nu se aude la nivelul la care armonia acompaniatoare o cere, aşa cum se aude ulterior, când cântă în forţă, pe voce de piept.

17. Ungaria ByeAlex – „Kedvesem” (Zoohacker Remix)

Poate ea mai slabă piesă din această finală. Nici nu trebuia să iasă din semifinală. Merită să câştige Eurovision Song Contest!

18. Danemarca Emmelie de Forest – „Only Teardrops”

Piesa-concurent din Danemarca este printre favorite. Și este într-adevăr o melodie foarte frumoasă. Una dintre cele trei la care mă refeream, alături de Aliona şi Bonnie Tyler. Este un dans irlandez frumos, cântat cu multă pasiune de tânăra interpretă. Cred că aceasta este melodia care va învinge anul acesta.

19. Islanda Eyþór Ingi Gunnlaugsson – „Ég á líf”

Solistul are un look de parcă ar fi reîncarnarea lui Rick Wakeman. Are voce foarte bună, se vede că e solist de rock. Tema simplă, imnică, e frumoasă. Dacă piesa era cântată în engleză, sonoritățile sale s-ar fi rotunjit altfel și șansele ar fi crescut. Imaginați-vă Waterloo cântat în limba suedeză…

20. Azerbaijan Farid Mammadov – „Hold Me”

Melodia şlăgăroasă a azerilor merită ascultată pentru refrenul extrem de frumos. Strofa este un trailer spre refren, ca şi intro-ul. Drăguţă coregrafia, bazată pe o antisimetrie foarte bine studiată, de până la al doilea refren. Frumoase piese lente în această finală!

21. Grecia Koza Mostra si Agathon Iakovidis – „Alcohol Is Free”

Frumoasă prezenţa grecilor, dar aş fi preferat să rămână la ce fac în debut, adică să rămână “genuine”, nu să comercializeze ceea ce au început să spună. Îmi aduc aminte puţin de Todomondo. Mi s-au părut, din punct de vedere “genuine”, chiar mai buni decât greci bulgari. Păcat că nu au intrat în finală. Fără maghiari sau maltezi nu pierdeam nimic.

22. Ucraina Zlata Ognevici – „Gravity”

Voi spune doar atât: păcat de compoziţie, care este frumoasă, dacă este construită armonic haotic şi în backing vocals e un băiat care se crede Pavarotti.

23. Italia Marco Mengoni – „L’essenziale”

Marco este un “cotoi pe casă” tipic Peninsulei, dar melodia este destul de slabă, banală şi am auzit prea mulţi cotoi asemenea spunând cam acelaşi lucru. Urmează încă trei melodii mai slabe… Concursul de anul acesta nu se ridică la nivelul ilustru la care se află muzical gazdele.

24. Norvegia Margaret Berger – „I Feed You My Love”

SynthPop norvegian. Atmosfera îmi aduce aminte de o pleiadă întreagă de muzici de această factură.

25. Georgia Sopho Ghelovani & Nodiko Tatisvili – „Waterfall”

O altă baladă, de data aceasta din Georgia. Nu văd însă frumuseţea celor dinainte, ci mai curând reîntoarcerea la rădăcinile comuniste ale ţării. Poate sunt subiect, dar de când Visul Georgian conduce această ţară mi se pare că s-au cam întors în timp.

Felul cum cântă, privindu-se în ochi şi ţinându-se de mînă, îmi aduce aminte de evoluţiile albaneze de acum zece ani. Păcat de frumuseţe de cultură de voci, de modulaţie şi de aburul alb scăpat în sală.

26. Irlanda Ryan Dolan – „Only Love Survives”

O altă melodie care putea să lipsească din finală şi care probabil se bate acerb cu piesa maghiarului la titlul “lingura de lemn” pentru cea mai slabă prezenţă în finală. Cred că şi ea se califică să câştige Eurovision. E potrivită.

 

Citeşte şi
Scandalul declanşat de mai mulţi ani de tendinţele de autonomie ale maghiarilor din Transilvania sunt
Brusc, fără nici o logică, a început un scandal inexplicabil, exact în buza alegerilor legislative
MAE anunţă că a notat cu surprindere și nedumerire decizia luată de Ungaria. Budapesta a
Am avut un vis ce ar putea să fie profetic sau nu, exact atunci când
Europa a intrat, după atacurile teroriste de la finalul săptămânii trecute şi anularea unui meci
Ungaria desparte familiile de refugiaţi ce i-au trecut ilegal graniţa, în virtutea declarării stării de
Premierul Viktor Orban a declarat că, dacă UE impune cote obligatorii ale solicitanților de azil,
Există deja un conflict diplomatic între România şi Ungaria, după ce ieri scriam că Ponta
De când Ungaria a anunţat că va ridica un gardla graniţa cu România, ca să
Băieţii de la Voltaj, din România, cu frumoasa lor piesă "De la capăt", s-au calificat
Share