EUROVISION, Semifinala I. Voltaj intră în concurs

Share

Iată că în această seară avem prima semifinală de la Viena a Eurovision Song Contest, în care România intră penultima în concurs, în ordinea intrării în scenă, cu Voltaj, “De la capăt”.

Concursul de anul acesta este atipic, cu melodii destul de lipsite de originalitate şi multe balade pop. Remarcatele noastre sunt piesele din Armenia, Grecia, Ungaria, FYR Macedonia, Rusia şi România (piesa trupei Voltaj).

Iese în evidenţă melodia concurentă din Ungaria, prin faptul că de obicei la acest concurs ţara vecină participă cu melodii anoste şi nu trece de semifinală. Ironia face că nu trece nici atunci când are melodii reuşite. Să vedem ce se va întâmpla anul acesta.

Probabil că, valoric, piesa trupei Voltaj este una dintre cele mai bune din această semifinală, pentru că se vede că avem de-a face cu o trupă versată, cu tradiţie, care a lansat un hit, cu care a câştigat finala naţională pe merit.

Show-ul (pentru că, finalmente, asta este, un show muzical) începe senzaţional, cu “Flight Like A Venus” într-o versiune interpretativă foarte reuşită (Conchita nu mai e Conchita Wurst).

click pentru a mări

Locul în care se desfăşoară evenimentul este Wiener Stadthalle, o sală imensă cât un stadion, în care este foarte greu să cânţi. Am fost în Grazer Stadthalle, care este o versiune puţin mai mică a acestui complex enorm, cu săli de repetiţie, cantine, lobby-uri multiple, curţi interioare şi, evident, piesa de rezistenţă, o sală extraordinar de mare, fără acustică naturală, în care nu te auzi, nu ai nici un control ori de câte ori repeţi şi acustica generală este exclusiv electronică, bazată pe tehnică de amplificare.

MoldovaEduard Romanyuta – I want your love

Participarea, din partea R. Moldova, a unui cântăreţ ucrainean, are, fără îndoială, mesaj cu semnificaţie politică. Cele două state par întovărăşite cumva, în pofida faptului că au un litigiu teritorial. Dar Transnistria e dominată de Putin. Cât despre melodie… nu e nimic de spus.

ArmeniaGenealogy – Face The Shadow

Trupa Genealogy este o trupă armeană transnaţională, formată din cinci membri, armeni de pe cinci continente. Melodia este peste nivelul Eurovision. Valoric, este una dintre cele mai frumoase din competiţie.

Dacă asculţi versurile, faci legătura cu cântecul şi frumuseţea creşte şi mai mult. Există voci care spun că această melodie se referă metaforic la genocidul armean. Evoluţia scenică a celor cinci se ridică la nivelul masterului prezentat în videoclip. Nu e puţin lucru.

BelgiaLoïc Nottet – Rhythm Inside

Începe roll-over-ul cu melodii gândite în laborator, în atmosferă aseptică. Tema şi dezvoltarea sunt extrase din rythm & blues şi prelucrate electro fără milă şi fără nici o concesie.

Ca aranjament muzical, totul este perfect, inclusiv vocea lui Loïc, dar aceasta nu înseamnă că rezultatul de ansamblu trebuie să ne şi placă.

OlandaTrijntje Oosterhuis – Walk Along

Trijntje câmtă o temă care seamănă rău cu o literatură muzicală întreagă. E o mişcare de baladă pop medie, cântată foarte bine de solistă, care are o voce excepţională. Fapt care estompează mult din lipsa totală de originalitate a creaţiei muzicale.

FinlandaPertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Finlandezii de la Pertti Kurikan Nimipäivät arată ca personajele unui mare regizor nord-european, danezul Lars Von Trier. Trebuie să vedeţi asta. Poate că sunt eu rocker, dar acest gen de trash-rock mi se pare cam mult pentru nervi în context Eurovision.

GreciaShaya Hansen – Sunshine

Shaya cântă foarte frumos. Mărturisesc că iniţial am ales, în calupul de patru al celei de-a doua postări, piesa Greciei, apoi m-am răzgândit şi am scos în faţă Boggie, din Ungaria. Ambele melodii sunt frumoase şi merită remarcarea noastră.

EstoniaElina Born & Stig Rästa – Goodbye to Yesterday

Este ciudat să ajungi într-o atmosferă asemănătoare cu cea din melodiile lui Chris Rea prin intermediul unui onorabil domn şi a unei simpatice doamne din Estonia.

Care, din cauza emoţiei, ratează câteva acute şi sare pe sunete când merge spre trepiedul microfonului, apoi are problemele la frecvenţele grave.

Cei doi cântă o piesă dificilă, la care fiecare preia tema celuilalt, în alt registru melodic şi de aceea apar disensiuni melodice (numite în muzică disonanţe). Iar totul pentru destul de puţin melodic, oricât de bibilit e ansamblul.

FYR MacedoniaDaniel Kajmakoski – Lisja Esenski

Daniel începe falsând, probabil din cauza emoţiei, de-ţi zgârie urechiuşele. Broblem mare, mare de tot. De-abia la referen ne revenim şi înţelegem ce se cântă, dar acum backing vocals sunt neacordaţi cu solistul.

Una peste alta, ceea ce se aude live este mult sub înregistrarea de studio. La al doilea refren, vocea lui Kaimac ăsta patinează din nou, de te dor măselele. O interpretare complet ratată: cred că nu-şi aude controlul în căşti

SerbiaBojana Stamenov – Ceo Svet Je Moj

Bojana, după câte ţin minte, cântă foarte bine. Statuară, a decis ca în semifinala vieneză să cânte versiunea în engleză a melodiei, ceea ce, din punctul meu de vedere, este un dezavantaj.

Dificultăţile sălii ies în evidenţă: solista nu se aude cu trupa de backing vocals şi îşi pune degetul la ureche, pentru a avea mai mult control de căşti.

Solista are o voce excepţională, care se dezvăluie de-abia la partea a doua a piesei, cea mişcată.

UngariaBoggie – Wars For Nothing

Avem o baladă frumoasă, o temă simplă, care creşte frumos. Solista are o voce curată, tipică solistelor americane de gen, cum este, spre exemplu, Alanis Morisette.

Este una dintre melodiile mele preferate. Ca să faci muzică, nu trebuie să-ncârligi întotdeauna ca disperatul sunetele. Uneori, este de-ajuns mult mai puţin. Dacă pui suflet.

BelarusUzari & Maimuna – Time

Aceasta este o melodie disco banală, care nu transmite foarte mult, în pofida prezenţei pe scenă a unei violoniste foarte bune şi a faptului că solistul ştie carte de muzică şi cântă foarte bine.

RusiaPolina Gagarina – A Million Voices

Frumoasă prezenţă scenică şi melodia este foarte reuşită. Avem o secvenţă de refren imnică, extrem de reuşită, care atrage şi face toate paralele.

Şi piesa cântată de Polina din Rusia este una dintre preferatele mele din această seară. Solista are o voce excelentă, care nu falsează niciodată şi nu are nici un fel de problemă de emisie.

DanemarcaAnti Social Media – The Way You Are

Nu ştiam de ce aud teme din muzica din anii 70. Anti Social Media sunt nişte băieţi care vor să readucă în prim-plan sonorităţile din acei ani.

Da, dar problema e că trebuie să şi aduci ceva nou, ceea ce nu e cazul. Suntem prea pretenţioşi? Deloc, ascultaţi hiturile Oasis şi veţi vedea la ce ne referim.

AlbaniaElhaida Dani – Në Jetë

Elhaida cam este peste sunete din cauza emoţiei, schimbă locul de emisie şi este puţin peste sunet la nişte falseturi pe care nu are control.

Problema este că, pe de o parte, faptul că anul acesta Albania nu are o melodie atât de reuşită avantajează Voltaj, care urmează să intre acum în scenă, dar, pe de altă parte, este un dezavantaj că ascultătorii au fost biciuiţi cu atâtea muzichii până acum şi s-ar putea să nu mai audă piesa românilor.

RomâniaVoltaj – De la capăt / All Over Again

Celelalte trupe şi solişti au avut în spate ilustraţie scenică, la Voltaj nu văd nimic, decât o ceaţă, apoi apare tematica piesei, cu copilul. Muzical, nu am ce reproşa lui Călin Goia şi celorlalţi.

Se vede rutina şi experienţa trupei acesteia care există, într-un fel sau altul, din anii 70. Cântă foarte, foarte bine. Mi se pare însă că proiectul efectului scenic este prea conservator şi cuminte, faţă de ceea ce au adus ceilalţi.

GeorgiaNina Sublatti – Warrior

Melodia este mult mai slabă decât interpreta, interpretarea şi atmosfera extrem de bine pusă la punct, ca armonizare, dar şi ca imagine scenică, în jurul piesei. Din punct de vedere tehnic, Georgia efectiv ne surclasează.

Share