home EUROVISION, EVENIMENT EUROVISION Finala. Live commentary. Voltaj intră în concurs!

EUROVISION Finala. Live commentary. Voltaj intră în concurs!

Share

România, cu Voltaj, “De la capăt”, intră a 20-a în concurs, ceea ce este un mare avantaj, pentru că atunci când va începe televotingul votanţii vor avea în memorie proaspătă melodia românilor.

Pe de altă parte, din punctul meu de vedere, marea favorită valorică este Italia, Il Volo – Grande Amore. Melodia italienilor are avantajul că este ultima care intră în scenă şi aceasta va avea un puternic impact asupra televotingului.

Atrag atenţia că acum nu mă refer la aranjamentele de culise care au loc în fiecare an, la reciprocităţi şi alte porcării, care au făcut ca ani în şir mari teme muzicale şi mari solişti ori formaţii să fie aruncate, de-a valma, la coş.

Reamintesc Didrik, “My heart is yours”; Daniel Diges, “Algo pequenito”; Aisha, “What for?”; Bonnie Tyler, “Believe In Me; Engelbert Humperdinck, “Love Will Set You Free”.

Aceste cântece minunate, aruncate dintre stele printre noi, pe pământ, de muzele Euterpei care i-au vizitat pe nişte compozitori dăruiţi, au ratat ocazia să devină mari hituri şi să inunde minţile oamenilor cu bunătate şi frumuseţe sufletească.

În loc, cu ce ne-am ales? Tinichele multe lovite tare şi voci ruginite, cinice, albite de orice umanitate.

Slovenia, Maraaya – Here for You

Deja la a treia ascultare începi să constaţi limitele unor melodii concurente. Vocea ruginie a solistei şi ritmul limitativ este compensat de relaxarea plăcută a instrumentaţiei. Previziunea mea este că intrarea în scenă pe prima poziţie dezavantajează trupa aceasta slovenă.

Franţa, Lisa Angell – N’oubliez pas

Lisa Angell este exact în aceeaşi situaţie cu Marraya. Lisa cântă foarte bine, dar parcă piesei acesteia frumoase îi lipseşte ceva. Nerv, strigăt, ceva.  Prea liniar cântecul, Lisa merita ceva mai exploziv, dar îşi face treaba ca un profesionist.

Israel, Nadav Guedj – Golden Boy

Altă melodie care, ascultată mereu, devine mai puţin atractivă. Nu mai aduce nimic nou, nu mai dezvăluie noi veleităţi. Din acest punct de vedere, marii granzi Eurovision, care sunt ascultaţi pentru prima dată, au un avantaj notabil: nu au timp să se tocească.

Ce veselie la evrei pe scenă! Remarc faptul că în fiecare an noi ne plânegm că avem probleme cu decorul, cu scena etc., iar ceilalţi umplu scena cu efecte, culori luxuriante, lumini. Asta e Televiziunea Română: ternă, monocromă, plictisitoare.

EstoniaElina Born & Stig Rästa – Goodbye to Yesterday

Aha, aceasta este melodia aceea cu un debut care duce cu gândeul la Chris Rea. Solistul pare depăşit de importanţa momentului şi falsează la strofă. Melodia este plată, mulţumită de sine însăşi. Filmările sunt savante, interesante. Solistei îi curg lacrimile. O fi vreo substanţă.

Marea Britanie, Electro Velvet – Still In Love With You

Atunci când doi ani la rând ai avut cele mai bune piese din concurs (interpretate minunat de Engelbert Humperdink şi Bonnie Tyler), este firesc să trimiţi un charleston modernizat. Fără pretenţii.

ArmeniaGenealogy – Face The Shadow

Aceasta este o piesă care continuă să îmi placă. Creşte, tema este preluată pe diferite tipuri de voci, care cântă în diferite feluri. În afară de a treia solistă, care falsează, ceilalţi cântă foarte bine, pun pasiune, ştiu ce au de făcut. Melodia asta îmi place, cu excepţia bramburelii armonice de la final, cântă se încearcă introducerea elementului folcloric armean, care nu e deloc reuşită şi crează haos.

Lituania, Monika Linkytė şi Vaidas Baumila – This Time

Există, dincolo de aplombul cântăreţilor, senzaţia că parcă toate piesele sunt la fel. Parcă a început cineva să o cânte la începutul show-ului şi are, aşa arii. Acum suntem la aria “This Time”.

SerbiaBojana Stamenov – Ceo Svet Je Moj

“Ceo Svet Je Moj” nu este din această macro-lucrare a platitudinii. Bojana cântă de rupe. O plăcere. Ascultaţi-o!

Norvegia, Mørland & Debrah Scarlett – A Monster Like Me

Aceasta este piesa norvegiană foarte construită, cu voci studiate, o compozişie gândită cu atenţie, dar care nu transmite mare lucru. Acum, să vedem dacă se va clasa mai bine decât superba “My Heart Is Yours” a lui Didrik, care a fost pe ultimele locuri.

Suedia, Måns Zelmerlöw – Heroes

Suedezii, în căutările lor inutile de a se desprinde stilistic de moştenirea complicată a marelui supergrup ABBA, continuă să nu-şi găsească o identitate muzicală. Måns Zelmerlöw este un solist de muzică pop foarte bun, care cântă foarte bine orice partitură pe care o primeşte.

Show-ul pregătit de suedezi este foarte frumos, evoluţia este una dintre cele mai bune din concursul din această ţară, dar… unde este feeling-ul de altă dată?

Cipru, Giannis Karagiannis – One Thing I Should Have Done

Balada pop liniştită, calmă ca apa Lacului Kourna într-o zi toridă de vară cretană, place, e cântată cu talent de Ion Negrescu ăsta, dar, aşa cum am mai spus, am mai auzit asta de prea multe ori în repertoriul pop global.

Australia, Guy Sebastian – Tonight Again

Guy este constit, cântă o secvenţă de hit disco soul tipic americană. O cântă foarte bine, nu spune nimic nou şi nici nu are această pretenţie, se vede bine asta. Aş prefera un “Do What You Like“…

BelgiaLoïc Nottet – Rhythm Inside

Suntem în burta de mediocritate a acestui show, la capitolul “acum cântă belgianul acela ciudat, care a stat de vorbă, vizibil intimidat, în camera verde, cu Femeia cu Barbă“. Loïc face un dublu ritberger pe scenă, apoi reîncepe să cânte foarte bine. Cred că belgienii sunt în al noulea cer. Nu ajunge însă şi la sufletul meu. Ra.pa.pap.

Austria, The Makemakes – I Am Yours

Makemake este probabil cer mai mare obiect din centura Kuiper: două treimi cât Pluto. Trupa Makemakes cântă bine, un pop-rock liniştit, dar se plasează în aceeaşi linie generală a mediocrităţii Eurovision.

Grecia, Maria Elena Kyriakou – One Last Breath

Frumoasa baladă din Grecia, cântată de Maria, este o iupostză pastişată a solistei canadiene Celine Dion din toate punctele de vedere: şi ca imagine, şi ca interpretare. Mari, bate vântul, să nu răceşti!

Muntenegru, Knez – Adio

Knez este unul dintre foarte puţinii care au în această seară ceva aparte de spus, datorită solistului de la Mata Hari, Željko Joksimović, care este compozitorul acestei frumoase balade sârbe.

Germania, Ann Sophie – Black Smoke

Faptul că idealul acestei nemţoaice este Beyoncé se vede în felul cum cântă. Este sub o puternică influenţă a rythm & blues-ului american. În rest… ne întoarcem la o altă arie din ceea ce a scris acelaşi compozitor lipsit de inspiraţie, pentru Eurovision, anul acesta.

Îmi aduce aminte, ca pragmatism şi atitudine scenică, de Lena, care, cu o piesă foarte slabă, a câştigat Eurovision acum câţiva ani. A, fără discuţie, Ann Sophie cântă foarte bine şi piesa este net superioară acelui nimic muzical!

Polonia, Monika Kuszyńska – In The Name Of Love

Monika are o voce frumoasă, dar, repet, de la polonezi aştept altceva. Repet: amintiţi-vă de Cieslaw Niemen sau de Marek Grechuta. Piesa aceasta este plată ca Baltica într-o zi liniştită. Nu mai e de interes acest concurs? Desfiinţaţi-l, fraţilor!

Letonia, Aminata – Love Injected

Aici avem o problemă de percepţie culturală: Aminata cântă o adaptare synth-pop a unei piese cu vădite influenţe din folclorul african. Cum putem noi să apreciem că asta nu e frumos, după criteriile noastre europene? Oare ce spun africanii din Burkina Fasso despre muzica noastră? E clar ce urmăreşte: să şocheze. E clar ce mijloace foloseşte şi de ce: penru că are rădăcinile în Africa. Există şi un precedent: Kate Bush, ea încerca să facă ceva asemănător, pe coordonate melodice asemănătoare.

RomâniaVoltaj – De la capăt / All Over Again

Din dorinţa de a face un clip simplu (prezenţa scenică live e la fel de simplă), realizatorii au creat o atmosferă ternă. Voltaj face ceva cu totul deosebit de ce s-a auzit până acum, pe de altă parte. Foarte multă muzică e acum pe scenă.

În fine, muzică. Dar la referen simţeam nevoia să văd cum dau cu artificii şi cu jocuri de lumini, ceva de genul acesta. Impact vizual, care să sublinieze impactul melodic deosebit. În sfârşit, am ascultat şi noi muzică!

Spania, Edurne – Amanecer

Revenim la aceeaşi creaţie unică, fluviu, a aceluiaşi compozitor plictisit de sine însuşi, care spune: “Dragul meu, există opt note, e foarte greu să le combini şi posibilităţile sunt limitate, fac şi eu ce pot”. Ascultaţi aria “Amanecer”, în limba spaniolă. Plină de patos şi dramatism.

UngariaBoggie – Wars For Nothing

Aceasta este frumoasa baladă pop din Ungaria, pe care am remarcat-o de la cronica de semifinală. Totuşi, deja am început să remarc lipsa de potenţial de creştere în timp a acestei melodii simple şi frumoase. Melodia celor de la Voltaj, de câte ori o asculţi îţi place mai mult…

GeorgiaNina Sublatti – Warrior

Creatorul acestei melodii bazate pe sampling, ciudată, tehno-pop, este, alături de Nina, suedezul Thomas G:Son, specializat în plasat melodii de acest gen, bazate pe impact melodic, la competiţiile de siajul Eurovision. Sunt convins că aceasta nu este singura, ci doar una care a răzbit.

Azerbaijan, Elnur Huseynov – Hour Of The Wolf

După părerea mea, aceasta este cea mai reuşită dintre ariile compozitorului unic despre care vorbeam anterior. Elnur chiar are voce, cântă bine, iar eu aş putea să remarc chiar că, în marele fluviu dominant al acestei unice creaţii muzicale plate, care nu se mai termină, aceasta are cel mai frumos refren.

RusiaPolina Gagarina – A Million Voices

Noi Ne-am dori ca Polina, care cântă foarte bine şi are o voce foarte bună, să câştige Eurovision cu această frumoasă melodie, aflată în vena aceluiaşi compozitor unic însă, pentru ca visul Patriarhului Chiril al Bisericii Ortodoxe Ruse să se împlinească şi femeile cu barbă să vină în Rusia, spre disperarea tuturor homofobilor instigaţi de Vova Putin. Să vină toate!

AlbaniaElhaida Dani – Në Jetë

Creatorii acestei melodii sunt Arber Elshani (Zzap) Chriss Lekaj (Chriss) din Albania. Îmi vine greu să înţeleg cum de şi această piesă seamănă cu toate celelalte anterioare, despre care am scris acest lucru. Solista falsează copios la raliurile tipice muzicii populare albaneze şi la falseturi.

Italia, Il Volo – Grande amore

Mă bucur că Bogdan Stănescu consideră că Barbra e Strasantă! Aceasta este cea mai frumoasă melodie din concurs şi ar fi o nedreptate să nu câştige competiţia de anul acesta. Superbă piesă, îmi aduce aminte de Biondo, “Shine” şi cred că nu greşesc. Formidabilă muzică!

Care a fost cea mai ovaţionată piesă din această seară, de către sală? Il Volo, “Grande Amore”! Sunt gata să spun: şi ce dacă? Organizatorii Eurovision pot să aibă alte interese, care intră în coliziune cu valoarea muzicală…

Citeşte şi
Băieţii de la Voltaj, din România, cu frumoasa lor piesă "De la capăt", s-au calificat
Iată că în această seară avem prima semifinală de la Viena a Eurovision Song Contest,
Cunoaştem bine această melodie: noul Voltaj. Foarte frumoasă melodia Rusiei de anul acesta. Iar e
Luminiţa Anghel a pierdut finala Eurovision 2015 - aceasta este ştirea cea mai importantă a
Scandal din nou la Eurovision, de data aceasta la ediţia românească din acest an: un
Luminiţa Anghel a câştigat ediţia românească a Eurovision de anul acesta, după o competiţie foarte
Eurovision 2015 este o ediţie la fel de slabă ca precedenta, făcută în aceeaşi manieră
Cata prestanta, cata respectabilitate are concursul national Eurovision Romania? Dupa ce ne dam seama de
Grupul celor mai puternice economic şi mai importante politic dintre statele lumii tinde să devină
Tanti Marina ne pregateste o editie la care momentele cele mai importante vor fi camuflate
Share