Armaghedonul Oligarhilor 79. Jugul energetic marca Putin

Share

La momentul apariţiei Armaghedonului Oligarhilor, acesta era un subiect de avangardă. Acum, este clar că Putin foloseşte mall-ul Gazprom pentru aservirea energetică a statelor.

Acum opt ani, acest lucru era şi greu de înţeles, şi greu de reprezentat concret. Acum aceste reprezentări concrete sunt faptă.

Creşterea semnificativă a consumului de energie al Uniunii Europene a fost anticipată de experţi, totuşi până în acest moment diplomaţia românească nu a luat o serie de măsuri menite să susţină ambiţia eliberării de sub „jugul energetic“ al Federaţiei Ruse.

Profitând, partea rusă a impus demararea construcţiei unor conducte alternative la propunerea românească, cum este proiectul rus-bulgar-grec, privind conducta dintre portul bulgar Burgas şi cel elen Alexandroupolis.

Conform acordului semnat la 31 octombrie 2006, din aceasta Rusia va deţine 51%, iar Bulgaria şi Grecia câte 24.5%. Pentru a face proiectul şi mai viabil, partea rusă va garanta aprovizionarea, preţul devenind astfel mult mai atractiv.

Cu o distanţă de doar 350 de kilometri şi costând puţin peste 900 de milioane de dolari, conducta Burgas – Alexandroupolis este justificată, în opinia iniţiatorilor, pentru a evita transportul cu petrolierele prin strâmtorile Bosfor şi Dardanele, afectat de limitările impuse de autorităţile turce, sub pretextul protejării echilibrului ecologic al zonei.

Prin comparaţie, planul Nabucco este mult mai amplu, fiind necesară o imensă munca diplomatică pentru a se ajunge la acordurile politice necesare.

Aceasta va transporta resursele din regiunea Mării Caspice, a Asiei Centrale şi Orientului Mijlociu către statele Uniunii Europene.

Având o distanţă de 2.841 de kilometri, va traversa Turcia, Bulgaria, România (pe o distanţă de 457 de kilometri), Ungaria şi Austria, evitând regiunile turbulente ale Balcanilor de Vest.

Costul destul de piperat se ridică la peste 7 miliarde de dolari, nereuşindu-se încă a se determina costurile reale de implementare a proiectului şi de racordare la infrastructura deja existentă în ţările de destinaţie.

În ciuda capacităţii mari de transport, specialiştii consideră că, în varianta cea mai optimistă, Nabucco va acoperi aproximativ 10% din necesarul energetic al UE, fiind supusă unor imense presiuni politice şi sociale.

• urmează: Armaghedonul Oligarhilor 80. Legătura ombilicală de sub Marea Neagră

Share