home EUROVISION, EVENIMENT EUROVISION: Analiza structurala a melodiei “Playing With Fire”

EUROVISION: Analiza structurala a melodiei “Playing With Fire”

Share

In cele ce urmeaza, ma voi detasa de scandalul din jurul felului cum s-a desfasurat editia din acest an a Eurovision Romania si de cel privind presupusa dubla paternitate, romano-norvegiana, a melodiei castigatoare, interpretata de catre Paula Seling si Ovidiu Cernauteanu, alias Ovi Martin, alias Ovi Jacobsen.

Playing With Fire” e construita pe principiul colajului. “Snurul rosu” este unica gama, in care sunt toate temele muzicale ce transgreseaza aceasta compozitie, foarte interesanta structural, cel putin in prima sa parte plina de evenimente muzicale deosebite.

Tendinta compozitorului probabil ca a fost aceea de a soca prin diferite artificii melodice, in lipsa originalitatii muzicale.

Gama in care este scris tot cantecul este enuntata inca din octava de pe pian, din primele doua sunete: mi minor.

1. Debut pe pian, socant, emblematic, simplu, percutant. Sase secunde:

2. Urmeaza un trailer ca un fierastrau mecanic, care dureaza o fractiune de secunda, tipic muzicii care socheaza, pentru ca are mult mai putine de transmis melodic si atunci trebuie sa biciuie cu ceva urechea ascultatorului. Metoda este foarte des folosita in creatiile comerciale din industria muzicala.

Pentru a-i auzi mai bine compozitia chimica, am intins-o pe cat posibil cu putinta. Personal, sunt impotriva acestui gen de artificii sonore, motiv pentru care il si demasc pe acesta:

3. Urmeaza prima expozitie instrumentala la pian, ritmata din percutie. Opt secunde:

4. Peste prima expozitie se suprapune strofa, interpretata de vocea masculina, care enunta tema 1 a melodiei. Vocea feminina reia strofa, care reenunta tema 1, cu mici variatiuni, pentru a dezvolta si pregati urmatorul element din structura de colaj a melodiei. 15 secunde:

5. Urmeaza un dialog intre vocea masculina si cea feminina, care intra apoi in duet, la unison, dar fiecare voce abordeaza linia melodica solistica in propriul registru. Desfasurarea temei spre refren rezulta logic, in prelungirea secventei 4.1 si 4.2. Opt secunde:

6. Refren. Aceasta este o sectiune mai ampla (pentru ca, asa cum am constatat impreuna, pana acum melodia este formata din colaje extrem de scurte), de 25 de secunde si probabil una dintre cele mai frumoase parti ale melodiei, in care, intrand in registru acut, cele doua voci dialogheaza, povestind cum se joaca ele cu focul:

Frumusetea vine din felul in care tema aceasta muzicala, situata sus, ca registru, este interpretata de cei doi solisti, vocea feminina la terta de sus fata de cea masculina, iar in final cu o evolutie muzicala in maniera pieselor de FunkyDisco american din anii ’70 – ’80.

Din pacate, ca si celelalte teme care duc melodia spre deznodamant, nici aceasta, in pofida frumusetii sale incontestabile, nu este o tema muzicala originala.

Din contra, este extrem de folosita de un numar foarte mare de muzicieni de pe intreg mapamondul.

Asa de multi si in atatea maniere muzicale, ca trebuie sa faci eforturi ca sa iti dai seama care este originea temei muzicale si anume in ce epos a aparut pentru prima data.

7. Urmeaza un nou trailer, de data aceasta melodic, pe pian, spre deosebire de “husqvarna” behaitoare din debutul piesei. Doua secunde:

8. Recunoscand virtutile muzicii programate sa decurga spre un anumit deznodamant previzibil, mergem mai departe la reluarea strofei, de data aceasta enuntata mai intai de catre vocea feminina, apoi de catre cea masculina, fara discutie ambele performand exceptional tot timpul succesiunii de colaje melodice. 15 secunde:

9. Urmeaza un nou trailer, identic celui de la colajul 5., prezentat anterior. Melodia devine aici extrem de previzibila. Iubitorii de Eurovision din toata Europa, ascultand aici piesa interpretata de Paula & Ovi, vor incepe sa caste, sa se intinda, vor pleca sa cumpere tigari de la parterul blocului, Hans, ia-mi si mie o bere, te rog si vor pierde in decor melodia ce reprezinta Romania anul acesta. Sapte secunde:

10. Previzibilitatea face ravagii. Secventa care urmeaza este identica si ea celei de la 6.. Nici o diferenta, nu facem nimic in plus, pur si simplu repetam ceea ce am mai spus. Nu tu o modulatie, nimic. Simen Eriksrud sa traiasca, mare compo… producator. 25 de secunde:

11. Acum urmeaza evenimentul sonor cel mai important al melodiei, pentru care s-a construit pana acum tot: demonstratia de forta facuta de Paula Seling, care arata ce voce grozava are, pentru care o respectam si o apreciem. 19 secunde:

Da, acesta a fost exact un mi de sus, din cotcodacul registrelor melodice, acolo unde i-a trucat Sony Music vocea Mariei din Carei, ca sa para mai buna decat este in realitate.

Din pacate, este o simpla demonstratie de forta irosita pe o melodie slaba, lipsita de originalitate, facuta din colaje lipite unul de altul.

Iar faptul ca nota din mansarda sunetelor este tot mi defineste lipsa de crestere a tensiunii muzicale, de exemplu printr-o modulatie: piesa, in punctul ei de maximum, ramane fixata in propriile sale limite mediocre.

12. Acum urmeaza, complet lipsit de orice caiafes, o reluare a refrenului spre deznodamant, pe care nu m-am mai chinuit sa-l desprind de re-refren din lene. Ultimele 45 de secunde, si gata, se termina:

Punctul forte, dar si punctul slab al acestui cantec este exact faptul ca e extrem de construit, spre deosebire, asa cum vom vedea, de alte melodii prezente la aceasta editie, care sunt scrise cu real talent, imaginatie si originalitate muzicala. Inclusiv piesa favorita a Paulei, cu care va participa Danemarca, una extrem de frumoasa, cu tot cu slabiciunile sale.

Eu cred ca vom pati, cu aceasta melodie extrem de limitata creativ, cam acelasi lucru cu acela pe care l-am patit anul trecut la Moscova: specialistii in muzica vor lua la ochi foarte repede “Playing With Fire” (daca nu au facut-0 deja), mai ales in urma experientei castigate anul trecut cu “Balkan Girls”.

Cred insa ca acest lucru se va petrece mult mai rapid decat in vecinatatea Kremlinului, anul ce a trecut, pentru ca acum suntem in semifinala cu niste competitori extrem de puternici, care chiar s-au intrebuintat si au venit cu melodii foarte frumoase si originale.

Share