home ECONOMIE, POLITICA Udrea, tichetele de vacanta si dezvoltarea turismului

Udrea, tichetele de vacanta si dezvoltarea turismului

Share

Obiectivul principal al programului Elenei Udrea, ministrul Turismului, cu programul tichetelor sale de vacanta, este pastrarea turistilor romani in tara.

Valoarea tichetelor este de maximum 3.600 de lei pe an, adica sase salarii minime brute, daca societatea este pe profit in anul respectiv si am putea avea pana la 100.000 de beneficiari de tichete de vacanta anul acesta.

Dar problemele sunt multiple. In primul rand, depinde ce intelegi, in acest an, prin societate aflata pe profit si cand se cuantifica faptul ca o anumita firma sau, in general, institutie, este pe profit.

In functie de exercitiul financiar de la sfarsitul anului 2008? In functie de rezultatele de la finalul primului trimestru? Si, dupa ce se termina si al doilea trimestru (sfarsitul lunii iulie), in functie de rezultatele institutiei la sfarsitul primei jumatati a anului?

Punem aceste intrebari pentru un motiv extrem de simplu: situatia este foarte fluida si societatea care acum este inca rentabila s-ar putea ca la sfarsitul lunii iulie sa fie pe pierderi si asa mai departe.

Iar daca iei in considerare exercitiul financiar de la sfarsitul anului trecut, pe lista companiilor si celorlalte institutii eligibile vor aparea multe societati care, la momentul la care vor putea sa dea aceste tichete, numai la tichete nu le va sta gandul managerilor acestora si nici nu vor mai avea potenta necesara pentru a da tichete de vacanta.

Adevaratele lucruri importante pe care trebuie sa le faca Elena Udrea sunt legate de perspectiva turismului, dincolo de masurile care pot asigura anul acesta un scor mai mare sau mai mic al unitatilor turistice estivale si nu numai.

Perspectiva turismului este legata direct de situatia infrastructurii, in primul rand a celei rutiere. La numirea sa in functie, am aspus despre Elena Udrea ca nu conduce pratic un minister, ci o agentie foarte importanta, care va avea rolul sa faca noduri de contracte si sa aduca, in locatiile turistice existente, regiile necesare dezvoltarii viitoare a turismului romanesc, atunci cand lumea va iesi din criza.

Sa luam exemplul concret al Litoralului. Doua mari probleme are acesta, ambele sunt legate de infrastructura: rutiera si feroviara. Drumul de Litoral, E 87/ DN 38, este cel mult un drum expres, care in statiunile de litoral prin care trece se ingusteaza la doua benzi.

Depasit de evolutia infrastructurilor pe mapamond, el este neplacut chiar si pentru romani, care intre timp au cunoscut din plin confortul autostrazilor occidentale. Deci, primul obiectiv al Elenei Udrea ar trebui sa fie sa negocieze cu Ministerul Transporturilor sa faca in cel mai scurt timp posibil un tronson de autostrada de Litoral.

Pe de alta parte, calea ferata de Litoral, care incepe la Constanta si se termina ex-abrupto la Mangalia, are un singur fir, ca si acum 70 de ani, pe vremea regilor (foto: Statia Costinesti-Sat, cu linie dubla, una dintre cele in care trenurile se asteapta reciproc).

Aceasta inseamna ca trenurile care merg in sensuri contrarii sunt obligate sa se astepte reciproc prin statiuni, dupa o aritmetica foarte complicata a prioritatilor, din cauza careia garniturile rapid si intercity venite din intreaga tara devin pe Litoral trenuri-naveta, care se misca extrem de incet, pe un teresament precar, precum stau lucrurile in dreptul statiunilor Eforie.

In al treilea rand, va fi foarte important ca, avand in vedere viitoarea aparitie a unei riviere cvasi-continue pe intreg Litoralul, Elena Udrea sa se preocupe de pe acum de aducerea tuturor utilitatilor (apa-canal, apa potabila si electricitate) in aceste zone, pe banii statului, nu a viitorilor investitori in capacitati turistice. Acesta ar putea sa fie un bun inceput pentru viitoarea Romanie turistica, pentru ca practic de la Ceausescu incoace nici o putere politica nu a mai investit serios in Litoralul romanesc.

Share