Raduleasca este in razboi deschis cu Elan Schwartzenberg

Share

Raduleasca “se afla in razboi cu fostul sot, Elan Schwartzenberg, la adresa caruia lanseaza acuzatii grave in editia de azi a taboidului Can-Can.

Totul a pornit de la materialul de paparazzi publicat miercuri, 11 martie, in care se spunea ca Mihaela Radulescu a plecat de la Dani Otil si s-a mutat la hotel. Azi, 12 martie, vedeta Antenei 1 a lamurit situatia, spunand ca de fapt nu plecase de la Dani, ci de la resedinta din Izvorani a fostului ei sot“, explica Andrei Vulpescu pe Vedeta.ro.

Spun “iar a inceput”, pentru ca nu este, in viziunea mea, decat o continuare a ceea ce a inceput de mai multa vreme, anume de cateva luni. Observatia pe care o voi face este ca, asa cum explica Andrei, totul a inceput de la un material de paparazzi. Acest lucru este foarte important. Legat direct de subiectul pe care vreau sa il tratez.

Cum se poate constata aici, totul a inceput, de data aceasta, de la un articol publicat de Can-Can, conform caruia “Mihaela Radulescu si-a luat bagajele de acasa de la iubit (n.n.: Dani Otil) si s-a cazat cu fiul ei aproape de Antena 1”, la un hotel.

In primul rand, este clar pentru mine ca subiectul este, in sine, unul minor, care tine de presa de scandal prin excelenta. Faptul ca o realizatoare a unei emisiuni de pe o televiziune, fie aceasta si Antena 1, s-a despartit de iubitul ei si s-a mutat la hotel, cu catel, cu purcel, ma intereseaza pe mine intr-o masura destul de mica.

Dar, daca o publicatie de profil se incumeta sa trateze acest subiect, el trebuie tratat cu exact aceleasi rigori ca orice alt text de presa. Pentru ca se ridica probleme deontologice serioase. Foarte serioase. Nu vreau sa enumar aici situatiile in care Raduleasca putea sa faca exact acelasi lucru, adica se plece de la iubit si sa se duca glont la hotel, cu toate lucrurile la ea si cu copilul, fara ca acesta sa aiba semnificatia data de Can-Can.

Insa, chiar daca a plecat de la Dani de acasa si s-a mutat la hotel pentru ca s-a despartit de acesta, Mihaela Radulescu trebuia sunata inainte de publicarea articolului si trebuia sa i se spuna: “Buna ziua, suntem publicatia […]. Avem un set de probe care demonstreaza ca ati plecat din casa iubitului si v-ati mutat la hotel”, apoi intrebari: “(intrebare deschisa si cea mai simpla) Cum comentati? De ce ati plecat? Ce faceti in continuare? De ce v-ati dus la hotel, nu aveti unde sta?” si daca ne straduim putem sa facem un set foarte amplu, care sa includa si situatia in care se afla acum copilul, ca si relatia cu Elan Schwartzenberg.

De asemenea, ulterior putea fi sunat si acesta, cu un set ticluit de intrebari, in functie de ce spunea Mihaela, dar nu numai. Astfel, materialul putea fi publicat ieri cu audiatur et altera pars, inclusiv in situatia in care interlocutorii ar fi fost foarte gomosi si nu ar fi declarat nimic.

Din discutiile pe care le-am avut pe chestiunea deontologica, mi s-a spus ca gandirea ar fi fost asa: Daca publicatia ar fi facut cum spui tu, subiectul ar fi fost fasait, cu declaratii echivoce si nu ar mai fi iesit nici un scandal.

Cu alte cuvinte, aceasta ar insemna ca deontologia nu ar fi fost respectata exact ca sa iasa scandal de presa. Aceasta ar putea fi catalogata drept rea credinta. Sau nu. Depinde ce ar putea spune Justitia, noi nu ne putem pronunta. Daca Justitia insa ar spune ca da, rezultatul ar fi foarte neplacut.

In Uniunea Europeana, un jurnalist nu poate fi acuzat de calomnie. Pe o astfel de speta, el poate fi condamnat (probabil la plata unor daune), in solidar sau nu cu publicatia, daca se dovedeste ca a actionat cu rea-credinta.

Pe de alta parte, eu cred ca, si daca publicatia ar fi procedat deontologic, ar fi ajuns exact la acelasi rezultat ca si acum. Scandalul era gata. Pana la urma, este vorba despre viteza cu care inteleg sa se miste, pe astfel de subiecte, publicatiile din Romania, in detrimentul calitatii actului jurnalistic.

Iar aceasta a fost doar o pilda, pentru ca faptul de presa nu mi se pare nici important, nici semnificativ. Chiar daca are impact mediatic la o anumita categorie de cititori.

Share