home MASS MEDIA, POLITICA, Rep. MOLDOVA “Presa romineasca atentează la suveranitatea Republicii Moldova”

“Presa romineasca atentează la suveranitatea Republicii Moldova”

Share

Ceea ce urmeaza este adevarat. E o mostra de presa “independenta” din Republica Moldova, care intoxica la greu intre Prut si Nistru, intorcand pe dos realitatea, dupa o metoda pe care deja o cunoastem pe de rost din Romania, unde exact pe aceeasi metoda doua televiziuni asa-zise de stiri intoxica zilnic, sistematic, romani. Evident, propaganda este luata dupa modelul asupra caruia am atentionat deja: Russia Today.

«Mai jos prezentam traducerea in limba moldoveneasca preluata si adaptata de pe adevarul.ro:

Noile mass-media din Republica Moldova sunt acuzate de încercarea de a manipula audienţa din punct de vedere politic. Criticii spun ca sponsorii romîni influenţează conţinutul ştirilor publicate în ziare şi difuzate de posturilor de televiziune din Moldova, cu scopul unificării celor două ţări. Alţii sunt de părerea că este vorba doar de o diversificare a mass-mediei moldoveneşti.

foto: Russia Today printscreen

Presa din Moldova a suportat anumite schimbări în ultimul an, difuzând noi programe TV care prezintă opinii diferite. A devenit oare mass-media mai puternică şi mai liberă, după ani de dominaţie doar a câteva instituţii media?

Aşa ar putea părea la o privire superficială, dar potrivit jurnalistului online Vitaly Andrievsky, ideea unei renaşteri a presei este doar o iluzie.

“Atunci când site-ul meu a câştigat popularitate, unii oameni din Romînia m-au contactat şi s-au oferit să-mi acorde ajutor financiar”, a spus el. “În schimb însă mi-au cerut ca site-ul să sprijine reunificarea Republicii Moldova cu Romînia, idee respinsă de trei sferturi din populaţie”.

Înainte de 1945, Moldova a aparţinut Romîniei. După război a devenit parte a Uniunii Sovietice, apoi a câştigat independenţa după prăbuşirea URSS. De atunci, cu toate acestea, unii politicieni de la Bucureşti o doresc înapoi.

Andrievsky spune că aceştia utilizează mass-media ca o platformă, şi că cea mai mare parte a presei apărute recent este sponsorizată de Bucureşti. Una dintre cele mai recente apariţii pe piaţa media din Moldova este o publicaţie de calitate numită “Adevărul”, care este, de asemenea, numele unui cotidian naţional, lider pe piaţa din Romînia.

Moldova, disputată de Bruxelles şi Moscova

Prima ediţie a acestui ziar romînesc în Republica Moldova a avut unele articole tăioase. Astfel, se speculează că Moldova este o jucărie disputată de Bruxelles şi Moscova. De asemenea, ziarul se întreabă asupra deciziei FIFA de a acorda Rusiei dreptul de a găzdui Campionatul Mondial de Fotbal 2018.

Adevărul este primul ziar full-color din Moldova şi este publicat în limba romînă, şi nu în limba moldovenească. Redactorul-şef adjunct, Aureliu Cornescu, spune că acest lucru nu este un obstacol.

“Şaptezeci şi cinci la sută dintre moldoveni vorbesc limba romînă”, a spus el. “Şi acesta este un fapt dovedit de către Academia de Ştiinţe. În plus, abordarea noastră echilibrată a ştirilor reprezintă ceva nou pentru această ţară”.

Politicienii din opoziţie cred că influenţa puternică exercitată de mass-media de la Bucuresti ar putea ameninţa suveranitatea Republicii Moldova.

“Campania declanşată în presa locală este construită în aşa fel încât procesul de reunificare este camuflat de aşa-zisa integrare europeană “, a spus deputatul Iurie Muntean.

Cei care promovează romînizarea Moldovei nu s-au sinchisit să uziteze de metode mai puţin ortodoxe, spune expertul politic Bogdan Ţârdea.

“Operatorii de cablu din Republica Moldova, care difuzează posturi de televiziune din Rusia, intercalează emisiuni în limba romînă printre cele ale canalelor tv ruseşti”, a spus Ţârdea.

“Programele acestea propagă aspiraţia Bucureştiului de a întoarce Moldova în vechile hotare. Deci, se utilizează staţii ruseşti pentru a promova idei pe care Moscova nu le agreează”.

Sondajele de opinie arată că numărul moldovenilor care doresc ca Moldova să se reunească cu Romînia s-a triplat în ultimele 12 luni, de la doar 5 la sută la 15 la sută. Este dificil de spus că această tendinţă este rezultatul campaniei din mass-media, dar cei care promovează reîntregirea văd presa ca un element cheie de a creşte influenţa lor”.»

sursa: Patriotism.md

Share