home ECONOMIE, MASS MEDIA, POLITICA, STIRI DESPRE TELEVIZIUNI eMag isi face promo ca nu aplica TVA 24%…

eMag isi face promo ca nu aplica TVA 24%…

Share

… sau mai bine zis ca returneaza 5% din TVA, pentru toate comenzile, asa cum se poate vedea aici. Si iata citatul de pe Blogul eMag:

Incepand cu 1 iulie, pentru toate facturile emise si platite aveti la dispozitie o procedura simpla prin care puteti sa va recuperati diferenta cu care a crescut TVA-ul, adica 5% din pretul produselor achizitionate.

Completati Formularul de solicitare 5% diferenta TVA cu datele facturii pe care tocmai ati platit-o si veti primi pe loc un voucher de cumparaturi egal cu 5% din valoarea achizitiilor facute.

Voucherele sunt transmisibile si pot fi folosite oricand in urmatoarele 6 luni de la emitere, se pot cumula, singura conditie este sa fie folosite intr-o comanda viitoare de cel putin 300 RON.

Aceasta este o lectie dura, pe care mediul de afaceri o da prevestitorilor apocalipsei fiscale. Am preluat cu placere editorialul excelent al confratelui Adrian Panaite de la Curierul national, care se refera exact la acelasi lucru.

Acum, reactia eMag este un exemplu concret. eMag a preluat stirea zilei si a folosit-o in scop de promovare, intorcand-o intr-un vehicul pentru marirea volumului de vanzari.

Celor de acolo le-a venit ideea ca pot absorbi in alte categorii de costuri incluse socul cresterii TVA cu 5%, pentru cate produse cumparate vor beneficia de astfel de cereri de returnare a TVA, care vor duce la noi cumparaturi de produse cu TVA marit s.a.m.d..

Practic, este o metoda de marketing. eMag este insa o companie bine scuturata de criza, care deocamdata a rezistat la socuri, spre deosebire de K-Tech, proprietarul magazinelor UltraPro Computers, care si-a dat duhul. eMag a rezistat, fiind achizitionat de fostii sai furnizori, conform informatiilor mele.

Asa cum vom vedea mai jos, socul maririi TVA va fi receptionat diferit, in functie de: marimea firmei; in consecinta, de prezenta ei pe multiple piete, care nu intra simultan in criza, astfel pierderile de pe o piata putand fi compensate cu profiturile de pe alta; experienta acesteia in situatii de criza.

Exista cateva categorii de produse pe care deja au inceput sa apara scumpiri. Toate sunt pe acele segmente de produse unde exista o cerere neelastica.

Adica: oricat creste (lent, desigur, nu cu 100%) pretul per unitate, cumparatorii continua sa consume cam la fel de mult. In aceasta situatie sunt de exemplu consumatorii de carburanti si tigari – produse pe care se stie ca exista cerere neelastica.

Astazi am constatat deja o crestere a pretului pachetelor de Kent cu 1 leu, adica 10%. Dupa cum se observa, nici o legatura cu 5%: cresterea pretului este de 10% din pret, deci este dictata de cererea neelastica existenta pe acest tip de produs si este menita probabil sa mareasca profiturile companiilor de profil.

Iata aici o explicatie mai monumentala si completa:

Ideea ar fi ca TVA-ul majorat duce, la randul sau, la majorarea accizelor, cum puteti constata incepand cu time-code 8:20. Gilda Lazar de la JTI spune ca Executivul ar putea sa reduca acciza (la tutun), dar sansele sa faca acest lucru sunt minime.

Incepand din aceasta luna, acciza la tigarete nu mai este de 74 de euro/mia de tigarete, cat scrie in Codul Fiscal, ci de 76 de euro/mie.

Baza de calcul a crescut: platim taxa la taxa si ce-i valabil si la tigarete e valabil si la energie, e valabil si la petrol, e valabil la toate produsele accizabile.

Este lucrul pe care am intentionat sa-l scriu de la bun inceput: cresterile vor aparea sigur la toate produsele accizabile, la care exista cerere neelastica. Imi face placere insa sa o citez pe fosta mea colega Gilda spunand acest lucru.

Acum, este clar ca la produsele accizabile, de care are nevoie toata lumea si care nu pot sa nu fie cumparate, preturile vor creste cu mai mult de 5%, din motivul spus de Gilda Lazar.

Problema este sa vedem anume cum se va reflecta aceasta crestere la preturile produselor accizabile in preturile celorlalte categorii de produse, neaccizabile, la care nu exista cerere neelastica.

Fara lapte, ori poate cu mai putin lapte poti sa traiesti. La fel si in cazul produselor de panificatie si, cu cat ajungem la produse care nu sunt absolut indispensabile traiului, cererea devine tot mai elastica.

FOTO: 1235

Efectul este ca furnizorii de astfel de produse vor face tot ce pot pentru a absorbi in structurile de costuri de pe produse majorarile pe care le vor resimti, in primul rand folosind combustibili si utilitati (care presupun alti combustibili si utilitati, deci se pot scumpi la randul lor).

Aici depinde cat de puternic este un actor economic. Primii care, in opinia mea, vor prelua socul majorarilor la accizabile vor fi marii retaileri si, in general, marile companii, ce au si experienta de piata, si disponibilitatile financiare sa amortizeze socurile de acest gen in struxtura de costuri si in fondurile de salarii.

Pe masura ce ne ducem spre magazinul de la coltul strazii de dupa colt insa lucrurile pot deveni dramatice. Practic, efectul va fi devastator in timp, pentru ca desertul comercial din jurul marilor parcuri de retail se va face si mai mare, concentrarile de capital accentuandu-se.

Share