home ECONOMIE SCUMPIRI Ce se scumpeste, cat si de ce in Romania?

SCUMPIRI Ce se scumpeste, cat si de ce in Romania?

Share

RCA, benzina, gazele naturale, painea, zaharul, uleiul, lactatele se scumpesc. SNCFR şi Metrorex, majorări de taarife.

Resursele de energie ale Romaniei scad, comparativ cu anul trecut, in timp ce consumul creste, informeaza Institutul National de Statistica. Datele comparative pe lunile ianuarie – septembrie 2007, fata de lunile ianuarie – septembrie 2006, arata ca atat resursele de energie primara, cat si cele de energie electrica au scazut, in timp ce consumul final este in crestere.

RCA mai scump

Politele de raspundere civila auto (RCA) se vor majoraCe, cât şi de ce se scumpeşte in România? in medie cu 25%, de la 1 ianuarie 2008, dar scumpirea se va resimti inca din luna decembrie a acestui an, de cand romanii vor incepe sa-si asigure, pentru anul viitor, masinile, la aceasta categorie de risc asigurat.

Benzina mai scumpa

Si, pentru ca un rau nu vine niciodata singur, iata inca o veste proasta pentru soferi: Petrom a scumpit din nou carburantii. Un litru de benzina costa, miercurea trecuta, la orele diminetii, mai mult cu pana la noua bani pe litru, in functie de sortiment, in timp ce motorina era mai scumpa cu sase bani.

Potrivit companiei, modificarea preturilor a fost cauzata de cresterea pe plan international a cotatiei petrolului, care a depasit 98 de dolari pe baril. Iar de Craciun nu se anunta nimic bun. Acum cateva zile, aflam ca vom plati intre 3,7 si 3,8 lei pe litrul de benzina la pompa, daca pretul barilului de petrol pe piata modiala va continua sa oscileze intre 90 de dolari si 100 de dolari.

Gazele naturale, probabil mai scumpe

Gazele naturale s-ar putea scumpi din ianuarie, pentru consumatorii casnici din Romania. Gabriel Sirbu, director in Autoritatea Nationala de Reglementare in domeniul Energiei (ANRE), a atras atentia ca gazele s-ar putea scumpi. ANRE a prognozat o scumpire pentru trimestrul al IV-lea al acestui an, care s-a concretizat deja in majorarea de la 1 octombrie a pretului cu 3,7%.

SNCFR si METROREX majorari de tarife

Calatoriile cu trenul si cu metroul s-ar putea scumpi si ele in decembrie cu pana la 7%. Masura este analizata de conducerile celor doua companii. Se urmareste astfel ca, pana la sfarsitul anului, pretul unui bilet de tren sa ajunga cu pana la 60% mai mare fata de cel din anul 2006.

Se scumpesc painea, zaharul, uleiul, lactatele

Producatorii sunt obligati sa creasca pretul alimentelor de baza – paine, zahar, ulei, lactate. Majorarea este justificata de costurile materiei prime, dar si de scumpirea gazelor naturale, declara, la inceputul lunii trecute, un lider sindical din industria alimentara, Dragos Frumosu. Iata acum tabla propiu-zisa a catorva dintre aceste scumpiri: zaharul – 10%; produsele lactate – pana la 20%; uleiul – 15%, iar majorarea este valabila si pentru paine. Cea mai mare scumpire, de 40%, va fi la conservele de legume si fructe.

De ce? Simplu: a fost seceta, si toate aceste produse sunt in stocuri mai mici, deci sunt mai scumpe, si se vor scumpi in continuare. De fapt, seceta din vara trecuta a fost fitilul care a amorsat detonatorul actualei situatii.

Exemplele abunda. Graul s-a scumpit de 2,5 ori, fata de anul trecut, iar majorarea pretului porumbului este abia la inceput. Furajele mai scumpe au majorat pretul oualor cu peste 40%. Agricultura, neluata in serios pana de curand si chiar in prezent de catre unii, administreaza lovituri de ciocan economiei, care ne afecteaza pe toti. Poate ne trezim.

Intram in altfel de lume economica

Dincolo de criza climatica, avand rolul sau in toata aceasta poveste mondiala, rolul fundamental este cel al pretului petrolului. Diferitele voci ale expertilor sustin ca rezervele mondiale de petrol se vor termina in 25 pana la 50 – 60 de ani. Cert este un lucru: rezervele actuale de petrol exploatabil la sonda par a nu ajunge pentru consumul mondial actual. In America de Nord exista temerea ca, la momentul venirii sezonului rece, consumul de combustibili fosili va depasi cu mult oferta de pe piata, ceea ce va duce la un nou salt al pretului petrolului.

De cate ori agentiile de presa mai anunta inca odata ca OPEC ,Organizatia Tarilor Exportatoare de Petrol, odata adversar feroce al trusturilor transnationale, cu centralele de firma in lumea occidentala, face eforturi sa mareasca productia de aur negru, pentru a pastra la cote suportabile pretul titeiului, ne frecam la ochi. Realizam cat de mult s-a schimbat lumea in care traim. OPEC va avea un summit, peste putin timp, dedicat special chestiunii pretului petrolului. Cei care boicotau, in anii ’70, Occidentul, sunt acum vizibil deranjati de un baril de petrol care se apropie de 100 de dolari.

Acesta este contextul in care, joi dupa-amiaza, Dinu Patriciu a declarat ca, pana la sfarsitul anului viitor, barilul de petrol va ajunge la halucinantul pret de 150 de dolari. O scumpire cu 10% a petrolului duce la o crestere medie de 3% a pretului produselor sale derivate, ca benzina si motorina.

Implicatiile sunt teribile. De exemplu, pana acum stiam ca, pentru companiile petroliere, nu raportul cerere-oferta dicteaza pretul combustibililor la pompa, pentru ca nu s-a constatat, la majorarile succesive de preturi, o scadere a numarului de vehicule care circula. In schimb, acum aceasta problema se poate pune. O crestere cu 50% a pretului petrolului ar duce, la finele anului viitor, daca este sa credem in cele afirmate de Patriciu, la o crestere corespunzatoare a costului benzinei si motorinei cu 15%. Suporta piata o asemenea crestere? Nu stim. Vom vedea. S-ar putea sa avem surprize.

In asemenea conditii, devine rentabil etanolul echivalentul ecologic al benzinei si omologul motorinei, biodieselul, care pana acum erau mult prea scumpe, si trebuiau subventionate de state, pentru a fi introduse in rezervoarele masinilor. Intrebarile pe care ti le poti pune sunt, de exemplu: ce vom face, vom creste, in loc de plante pentru industria alimentara, plante pentru combustibili? Aceasta deoarece un alt spectru bantuie: cel al foamei. Expertii constata o pronuntata desertizare, la nivelul zonei de clima temperata, exact acolo unde se afla principala sursa de hrana a lumii occidentale. Deci: renuntam la hrana sau la masini?

Devine foarte actuala, in aceste conditii, acea urare chinezeasca: “Fie-ti dat sa traiesti vremuri interesante”. 

Articol publicat pe 10 Noiembrie 2007, pe Ziare.com

Citeşte şi
Mihai Paun, directorul general al companiei Active Soft din grupul NCH care detine site-uri precum
N-am nevoie de ersatz voxpublica - gen, forumistele moldovence ale udrei sau alti ciudatei anonimi
... tot in seama, evident. Ieri scriam despre CT Popescu si ultima sa excrematie jurnalistica
Nu e prima data cand Ziare.com face asa. Cel mai mult rau il fac acest
Adrian Tudor sustine ca Turcescu nu vine interimar, ci definitiv, si nu director, ci presedinte
Cel putin asa da pe surse Tibi Lovin. Sincer? Cred ca ar fi horror. Oricum,
TVR 1 revine in Moldova in doua luni, anunta website-ul Stirea Zilei, din Republica Moldova:
Michael Schroeder în locul lui Răzvan Corneţeanu, la conducerea Adevarul Holding, anunta Tiberiu Lovin: Organigrama
Reporter Virtual anunta ca Peter Imre e noul şef de la Adevărul Holding: In curand,
"Trafic.ro s-a tâmpit", crede Tiberiu Lovin: Ma gandesc ca trafic.ro s-a tampit definitiv. De doua
Share