Trenduri şi statistici despre incoming – 2014 a fost al patrulea an consecutiv de creştere pentru sosirile de turişti străini în România (segment cunoscut sub denumirea de incoming), ceea ce reprezintă fără îndoială un trend pozitiv. Alte statistici mai amănunţite ne arată însă că, în ciuda trendului ascendent, incoming-ul este încă slab dezvoltat în România:
– turiştii străini stau în medie în România 2.1 nopţi;
– aproape 80% dintre turişti provin din Europa, în principal din Germania şi Italia;
– în 2014 numărul de turişti cazaţi în unităţile turistice din România a fost de 1,9 milioane, dintr-un potenţial de 40 de milioane, aceasta reprezentând doar estimarea Autorităţii Naţionale pentru Turism (ANT);
– deşi în 2014 a crescut, faţă de 2013, cu 10%, numărul turiştilor străini sosiţi în România, cei mai mulţi au vizitat ţara noastră pentru afaceri.
”Dintre turiștii străini, 62% vin în România pentru afaceri. 38% au venit pentru scopuri individuale, cumpărături, evenimente culturale, sportive, tratamente sau vizite la prieteni. Asta înseamnă în jur de 740 de mii de turiști și putem spune că dintre aceștia doar în jur de 600 de mii de turiști au venit în România pentru vacanță. Este extrem de puțin”
, a spus Alin Burcea la Forumul de Incoming organizat în martie 2015 la Bucureşti. Mai multe detalii despre acest eveniment găsiţi pe Povestidecalatorie.ro
Ce este de făcut pentru a propulsa sectorul de incoming
În afara condiţiilor macro-economice care se dovedesc mai greu de ameliorat în România, cum ar fi modernizarea drumurilor, de exemplu, există modalităţi practice de stimulare a sectorului de incoming, care pot fi puse în practică chiar din interiorul sectorului de turism:
– Prezenţa mai activă a României la Târgurile Internaţionale de Turism;
– Promovarea mai puternică şi mai constantă a României ca destinaţie turistică pe toate canalele posibile, inclusiv canalul online;
– Oferirea de pachete de servicii căt mai complete turiştilor străini, pentru facilitarea accesării serviciilor turistice, dar şi pentru creşterea capitalului atras. De exemplu, tour-operatorul Prime Travel Trading propune turiştilor străini, prin intermediul site-ului Rotrips.com, atât tururi ale obiectivelor turistice, cât şi transferuri de la şi spre aeroport, închirieri de maşini şi rezervări online pentru cazare şi bilete de avion;
– Absorbţia fondurilor europene alocate pentru turism.
Prim-vicepreşedintele ANAT, Alin Burcea, a atras atenţia asupra faptului că “la sfârşitul acestui an se vor termina fondurile europene destinate promovării turistice!”.
Cu alte cuvinte, banii neaccesaţi până la sfârşitul acestui an prin proiecte se pierd!
Acestea sunt doar câteva idei pentru dezvoltarea sectorului de incoming, însă, pe lângă idei, este nevoie de coordonarea eforturilor autorităţilor şi de realizarea de parteneriate, inclusiv între autorităţile publice şi sectorul privat.
Îmbucurător este însă faptul că sectorul de incoming începe, încet-încet, să se consolideze, inclusiv prin organizarea de evenimente specializate, cum este Forumul de Incoming, pentru care se preconizează o a treia ediţie în toamna acestui an.