home CORUPTIE, POLITICA Armaghedonul CFR-istilor clujeni

Armaghedonul CFR-istilor clujeni

Share

Aparut in luna octombrie a anului 2003, Armaghedonul CFR-istilor clujeni era scris de niste insideri ai sistemului, care criticau Guvernul pentru faptul ca, in loc sa faca reforma, reduc norma personalului, pastrand aceeasi capacitate manageriala scazuta, cu un singur scop: sa raporteze FMI ca au facut taierile de personal cerute.

Ne intalnim deci iarasi cu formalismul autoritatilor, care, in loc sa faca reforma, pentru a duce tara spre progres, dominat de personaje anacronice, reactionare, anti-reforma, postate in functii-cheie, formalizeaza reforma, pentru a putea raporta la Inalta Poarta impliniri marete si a-si perpetua puterea proprie de dragul puterii.

Pe de alta parte, in lipsa unei prese de investigatii, care sa preia si sa transforme in articol scris de investigatie astfel de probleme, debuseul este asigurat de un raport armaghedon.

Traiam atunci, in prima decada a lunii octombrie a anului 2003 (acest armaghedon a fost lansat public pe 7 octombrie 2003), in plin Sultanat Adrian Nastase, in care deja majoritatea presei se prostituase la greu pe banii statului roman si, in afara de Romania libera si Evenimentul zilei, toata lumea tacea la ordin politic.

Iar EvZ si Rl aveau alte prioritati, date de spatiul tipografic limitat al unei publicatii pe print si de jocurile de putere facute de Cornel Nistorescu, PM Bacanu si oamenii din jurul acestora.

===

Opiniei publice romanesti i s-a indus convingerea ca, in acest moment, calea ferata trece printr-un proces de restructurare si eficientizare economica. De unde aceasta convingere?

foto: exclusivnews

In primul rand, autoritatile au anuntat ca vor fi disponibilizati peste 17.000 de salariati din cadrul SNCFR. In al doilea rand, datorita faptului ca aceasta nevoie de restructurare a fost proclamata ca atare de catre autoritati, data fiind nevoia conjuncturala de a convinge Uniunea Europeana ca Romania isi face temele pentru aderare. Ce se intampla insa in realitate?

A da oameni afara dintr-o societate de talia CFR nu este greu. Acest lucru ridica doar probleme de ordin social, legate de nemultumirile celor care si-au pierdut locurile de munca si ale familiilor lor, fapt ce ar putea stirbi din simpatia electorala a partidului politic aflat la guvernare. In rest, dupa cum spuneam, a da oameni afara nu este greu. Insa, dupa cum arata realitatea din sistemul cailor ferate, reforma se opreste aici.

Restructurarea aceasta ar trebui insotita si de o reforma manageriala, altfel disponibilizarile nu vor rezolva nimic din nevoia de eficientizare a acestui sector strategic pentru economia noastra.

Dimpotriva chiar, va face ca lucrurile sa functioneze si mai prost. Este evident ca, atunci cand functionezi cu oameni mai putini, dar cu aceeasi capacitate manageriala, dezastrul nu poate fi decat amplificat.

Ca exemplu, dorim sa aducem la cunostinta opiniei publice un document prezentat conducerii Regionalei de Transport Feroviar de Calatori Cluj in februarie 2003.

Acest studiu demonstreaza ca RTFC Cluj inregistreaza pierderi enorme, care sunt posibile datorita proastei coordonari a activitatii si faptului ca persoanele insarcinate cu managementul RTCF dovedesc lipsa crasa de profesionalism.

Documentul face o analiza a evolutiei incasarilor in traficul de calatori in ultimii trei ani si arata ca acestea au scazut in anul 2002 cu 39% fata de 2000, iar fata de 2001, cu 37%.

Pentru a putea compara nivelul incasarilor pe anii 2000 si 2001 cu cele din 2002, preturile din primii doi ani au fost reactualizate, tinandu-se cont de majorarile de tarife survenite in perioada de referinta.

Rezultatele acestui calcul demonstreaza ca in doi ani de zile RTCF Cluj a acumulat pierderi de peste 525 de miliarde de lei. Pentru a intelege cat reprezinta aceasta pierdere, sa spunem ca, in primele sapte luni ale acestui an, incasarile statiei Cluj-Napoca (care a expediat in aceasta perioada aproape un milion si jumatate de calatori) au fost de 53,75 miliarde lei!”.

De remarcat este faptul ca inca nimeni nu a confirmat oficial aceste cifre. Insa faptul ca autoritatile au invocat nerentabilitatea CFR pentru a justifica masurile de restructurare ar putea arata ca autorii raportului anonim au dreptate, cel putin partial. In continuare, raportul arata cateva concluzii.

De aici poate fi trasa o prima concluzie cu aplicabilitate in domeniul marketingului aplicat la SNCFR. Calculul acestor pierderi demonstreaza ca marirea tarifelor nu a dat efectele scontate. De acest lucru sunt responsabili cel putin doi factori:

· Scaderea puterii de cumparare a populatiei, care nu mai suporta noi majorari ale tarifelor la transportul feroviar. Acest lucru este stiut chiar de ministrul care raspunde de activitatea SNCFR, cunoscut fiind faptul ca a existat la un moment dat o proiectata majorare de tarife care a fost abandonata temporar tocmai din acest motiv. Pe de alta parte, a aparut concurenta acerba a transportatorilor rutieri, care isi permit tarife mai mici si care au reusit sa smulga Transportului Feroviar de Calatori un segment important de clientela.

· Amplificarea fenomenului calatoriei frauduloase, care se datoreaza, la randul sau, unui factor extern – scaderea puterii de cumparare a populatiei, dar si unui factor intern –  renuntarea la deservirea a 30% din totalul punctelor comerciale, in favoarea sistemului emiterii legitimatiilor de calatorie in tren. Ce se intampla in aceasta ultima situatie nu este greu de inteles.

Repetam, aceste lucruri sunt cunoscute si la nivel regional si la nivelul conducerii Societatii Nationale si chiar la nivelul Ministerului tutelar. In ciuda acestui fapt, reactiile intarzie sa apara. O analiza serioasa si completa a ceea ce se intampla in acest sector ar pune pe ganduri pe oricine. In acest moment, dispunem de o infrastructura invechita si periculoasa pentru siguranta circulatiei si numai bunul Dumnezeu ne mai pazeste de catastrofe inimaginabile.

Si totusi, responsabilii sistemului continua sa faca investitii proaste, sa cumpere automotoare ale caror preturi trec de doua milioane de euro, pentru ca, inainte ca acestea sa fie puse in circulatie, sa fie nevoie sa le fie schimbate scaunele, intrucat acestea sunt teribil de incomode.

In mod firesc, o asemenea “investitie de completare” ar trebui suportata din buzunarul personal al celor care au comandat automotoarele respective“.

Unul dintre liderii sindicali din CFR, Ioan Tatar, sustinea un punct asemanator de vedere. El declara ca, din pricina infrastructurii proaste, viteza medie cu care se vor deplasa trenurile romanesti va ajunge la acelasi nivel cu cea din epoca locomotivelor cu aburi. Iata continuarea raportului.

Am dorit sa prezentam aici cateva aspecte legate de Transportul Feroviar de Calatori, insa trebuie spus ca nici cel de marfa nu este mai performant, ba dimpotriva.

Si aici s-a petrecut acelasi proces: transportatorii rutieri au decimat clientela Transportului Feroviar de Marfa, cauza fiind tot managementul incompetent si defectuos.

A existat la un moment dat o incercare de asociere cu cateva firme germane pentru realizarea unui serviciu de transport containerizat pe calea ferata.

Responsabilii nostri au reusit sa intarzie si sa tergiverseze intr-atat lucrurile, incat nemtii s-au saturat si au renuntat, intelegand ca acest serviciu modern nu va putea fi realizat in colaborare cu un management atat de delasator si de incompetent.

In ce consta deci reforma de la CFR? Dupa cum se poate vedea cu ochiul liber, in disponibilizarea a peste 17.000 de lucratori la calea ferata si cam atat. Acest proces s-a desfasurat, asa dupa cum am mai semnalat, sub semnul unei lipse de moralitate strigatoare la cer.

Dar acest lucru nu a contat: se pastreaza aceleasi structuri manageriale, aceiasi dinozauri in functiile importante de conducere si de decizie care au generat actualul dezastru din CFR si care au aceeasi mentalitate paguboasa, mostenita de pe vremea lui Ceausescu. Aceasta, in situatiile in care incompetentei nu i se adauga reaua-vointa si frauda.

Asteptam ca Romania sa primeasca statutul de economie functionala de piata si un raport bun de tara din partea institutiilor europene. Suntem convinsi ca, daca aceste analize ar include si situatia de la CFR, Romania nu ar putea fi declarata economie functionala de piata. Si apoi, cine si-ar asuma responsabilitatea pentru un astfel de esec?

Un grup de ceferisti

Citeşte şi
Deputatul PNL Ben-Oni Ardelean i-a făcut nesimțiți si tupeiști pe jurnaliștii care au vrut să
După trei ani de scădere, numărul violenţelor împotriva jurnaliştilor a crescut din nou în 2018.
Primăria liberalului Nicolae Robu a blocat toate conturile jurnalistului civic Mălin Bot şi ale membrilor
Patronul postului Realitatea TV, Cozmin Gușă, a declarat că Rareș Bogdan, realizatorul emisiunii ”Jocuri de
Corina Crețu și-a acuzat pe Facebook propriul partid, PSD, că direcționează către presă ”sume incredibile”
FIJ (Federaţia Internaţională a Jurnaliştilor) a reacţionat dur la agresarea şi baterea jurnaliştilor în timpul
Apare în arenă politicianul frenetic Şerban Mihăilescu a.k.a. Micky Şpagă. Aceasta este o nouă stenogramă
În prima stenogramă, protagonist este Adrian Năstase. Aici se vede una dintre bolile pe care
Grupul elveţian Ringier şi compania Sport Media Group din Bulgaria au cumpărat de la Intact
Șeful PSD Liviu Dragnea a lansat un atac direct la adresa libertății presei duminică seară.
Share