Preşedintele României, Klaus Iohannis, poate să respingă propunerea de revocare a procurorului general Augustin Lazăr. Motivul – simplu: ministrul Justiţiei, Tudorel Toader, a încălcat procedura.
Nicio prevedere din Legile Justiţiei nu permite ministrului Justiţiei să verifice direct şi personal activitatea şefilor din parchetele superioare, susţine jurnalistul Liviu Avram.
Legea avantajează o respingere din partea lui Klaus Iohannis
Conform legii, controlul ministrului asupra procurorilor se exercită numai prin procurori anume desemnaţi de către minsitru. Or, Tudorel Toader a făcut el însuşi anchetă asupra procurorului general.
Documentul prin care ministrul Justiţiei, Tudorel Toader, a propus CSM revocarea procurorului general poartă următorul titlu: „Raport privind activitatea managerială a procurorului general al României, domnul Augustin Lazăr”.
Drept temei legal al întocmirii documentului, ministrul a invocat articolul din Constituţie potrivit căruia „procurorii îşi desfăşoară activitatea sub autoritatea ministrului Justiţiei”, precum şi două articole din Statutul magistraţilor: cel conform căruia ministrul (chiar şi prin sesizare din oficiu) poate cere preşedintelui ţării, cu avizul CSM, revocarea şefilor din Parchetul General şi articolul care stabileşte că printre motivele revocării poate fi şi „exercitarea necorespunzătoare a atribuţiilor manageriale”.
Raportul Toader nu este o evaluare
Un magistrat aflat încă în activitate ne-a semnalat, sub condiţia anonimatului, că o primă problemă o ridică statutul legal al documentului întocmit de ministrul Justiţiei.
Deşi în titlu i se spune „raport”, atât în interior, cât şi în discursul public al lui Tudorel Toader, este frecvent folosit cuvântul „evaluare”. Numai că evaluarea procurorilor, indiferent de rangul acestora, este o procedură distinctă, minuţios reglementată în lege, şi în care ministrul Justiţiei nu joacă niciun rol semnificativ.
Conform articolului 39 din Statutul magistraţilor, „evaluarea procurorului general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie se face de o comisie compusă din procurori, membri aleşi ai Secţiei pentru procurori din cadrul CSM, desemnaţi de Secţia pentru procurori a CSM”.
Se observă că singurul rol al ministrului este acela că, în calitate de membru de drept al Secţiei pentru procurori a CSM, aprobă componenţa comisiei de evaluare.