home EUROVISION, EVENIMENT Finala EUROVISION Live commentary

Finala EUROVISION Live commentary

Share

Iată că timpul trece foarte repede şi avem din nou finală Eurovision. De data aceasta de la Baku. România intră a 14-a în competiţie.

The Guardian

Marea Britanie Engelbert Humperdinck – Love Will Set You Free

Engelbert Humperdink cântă superb, aşa cum îl ştim. Nu este o problemă pentru el, având în vedere experienţa muzicală vastă pe care o are. Sunt curios cum închide piesa, pentru că are o ultimă modulaţie pe care la o repetiţie a făcut-o şi la alta nu. Ok, a făcut-o aşa. Absolut superb! Mare solist! Din punctul meu de vedere, cea mai bună melodie din această finală.

Ungaria Compact Disco – Sound Of Our Hearts

Din punctul meu de vedere această formaţie nu avea ce căuta în finală. Solistul are momente când sare peste sunet cu una sau două come. Melodia este frumoasă, dar lipsită de originalitate. Iarăşi a ratat un sunet, la un legato. Probabil că este emoţionat.

Albania Rona Nishliu – Suus

Rona (care n-are nici o treabă cu jazz-ul contemporan, Leonard) încearcă să recreeze o imagine alternativă pe coordonate tip Bjork, dar folosind alt epos popular la bază: cel albanez.

Vocea este foarte bună, are ambitus şi volum excepţional, melodia este foarte bine interpretată, solista are foarte multe de spus, ca expresivitate, dar melodia în sine este sub valoarea solistei. Ironia face că, după câte înţeleg, compozitorul este chiar Rona Nishliu.

La pasajul în contrasopran, vocea scapă puţin deasupra sunetului: este singura critică pe care o pot aduce interpretei.

Lituania Donny Montell – Love is blind

Danatas Montelas apare iar pe scenă legat la ochi, ceea ce mi se pare puţin hilar. Melodia, aşa cum ştim de-acum, are două secţiuni: prima, baladescă, pe mişcare lentă, iar a doua dansantă, alertă.

Singurul lucru pe care i-l reproşez compozitorului e că s-a inspirat, la primul “love is blind” din libret, din enunţul temei la “You’re My Heart, You’re My Soul”, piesa trupei germane Modern Talking.

Bosnia & Hertegovina Maya Sar – Korake Ti Znam

Prima dintre baladele sârbeşti din finală. Nu cea mai bună, aceea e mai încolo. În semifinala a doua nu era la pian, şi-a schimbat coregrafia. De remarcat faptul că până acum avem patru solişti care au venit singuri pe scenă, fără nici un fel de coregrafie de fiţe, mizând aproape exclusiv pe muzica interpretată, un lucru care îmi place.

Rusia Buranovskiye Babushki – Party For Everybody

Rămâne cum am stabilit: una dintre cele mai slabe prezenţe din concursul Eurovision de anul acesta. Îmi aduce aminte de reclama aceea cu doamna de vârsta a treia făcând karaoke, în faţa unei asistenţe de 20 de ani consternate…

Islanda Greta Salóme & Jónsi – Never Forget

Aceasta este o melodie care mimează mai mult decât aprofundează ceea ce dă impresia că transmite. Este o păcăleală pe care un compozitor isteţ o dă, după părerea mea, ascultătorului de muzică. În realitatea mare parte din ce auzim este gândit rece, sec, fără participara afectivă tipică melodiilor EtnoRock din care este inspirat cântecul.

Cipru Ivi Adamou – La La Love

O melodie foarte frumosă. Sunetul armoniei este plin, acompaniamentul este antrenant, iar solista Ivi Adamou cântă foarte bine, înfigându-se-n sunete cu un volum remarcabil. EU cred că este una dintre cele mai bune melodii din această finală. Această coregrafie ar fi putut să fie un exemplu de coregrafie şi punere în evidenţă a solistei pentru Mandinga.

Franta Anggun – Echo (You And I)

Altă voce foarte bună şi o melodie mult peste tot ce a adus Franţa în ultimii ani la Eurovision, inclusiv cu participarea Patriciei Kaas (o spun cu părere de rău). Remarc construcţia inteligentă a expoziţiei, bazate pe o decimă extrem de frumosă, care pregăteşte refrenul acolo sus. Apoi urmează o modulaţie pe a treia decimă cântată, la finalul căreia solista reia refrenul modulat. Nu este deloc uşor să faci aşa ceva!

Italia Nina Zilli – L’Amore È Femmina (Out Of Love)

Leonard Miron gafează… bătrâne, melodia se numeşte cu “femmina”, nu cu “feminina”. O altă voce foarte bună şi o melodie fusion între jazz, R&B şi dance, care creează un efect artistic foarte interesant.

Estonia Ott Lepland – Kuula

Trăiască Monica Anghel! Trăiască familia Tudor! Solistul este un tip care ştie să impună prin astfel de mişcări lente. Are ambitusul şi volumul necesare, e-he-he, i-a cam scăpat puţin, dar se întâmplă. Melodia este frumosă, empatică, transmite mult. Are o singură problemă, cred eu: evoluează în clişee tematice foarte uzate în balada pop occidentală.

Norvegia Tooji – Stay

Iranianul Tooji (o voce masculină mai slabă) cântă o melodie care dovedeşte că Norvegia încă nu şi-a revenit după şocul eşecului lui Didrik Soli Tangen, de acum doi ani. Muzică tunţ (cum îi spun eu), cu extracţie orientală în background.

Azerbaidjan Sabina Babayeva – When The Music Dies

O altă voce hrănită cu lapte şi miere, mai bună decât vocile de anul trecut, de la Dusseldorf, pe care le-a avut Azerbaijanul. Ca şi melodia. Dacă anul trecut au avut o piesă din vena Coldplay, anul acesta este una extrasă din R&B-ul american. Una foarte frumoasă. Ei, ce să mai spunem… acum urmează Mandinga, care… cu ce anume ne delectează?

Romania Mandinga – Zaleilah

Să vedem ce face acum Elena, pentru că acel coregraf notoriu a venit 40 de ore la Baku ca să le modifice coregrafia. În prima repetiţie au făcut ceva nou, în a doua nu şi a fost şi hâc-ul Elenei.

Aceasta intră puţin peste sunet, apoi se redresează. Acum se aude mult mai bine decât în semifinală şi orchestraţia asemeni. Da, acum nu mai sunt probleme de nici un fel. Păcat de aceşti profesionişti admirabili, care cântă foarte bine, că nu sunt ajutaţi de o piesă mai darnică.

Danemarca Soluna Samay – Should’ve Known Better

Aici e problema mea personală, că înainte a existat tipul acesta, Jim Diamond, care a cântat mult mai frumos despre faptul că “trebuia să ştiu de la început mai bine cum stau lucrurile”. Este ca şi cum acum ar veni un discar şi s-ar apuca să scrie o melodie frumuşică, aşa, călduţă, numită “Stairway to Heaven”. “Stairway to heaven” de Mihai Alexandru, iaics! Scuzaţi, nu pot.

Grecia Eleftheria Eleftheriou – Aphrodisiac

Libetatea Libertărescu din Grecia cântă bine, dar anul acesta grecii ciprioţi mi se par mai buni. Libertăreasca dansează de rupe (de ce Elena nu dansa?), aşa că vocea ei are mici imperfecţiuni, sărind la come peste ton.

Una peste alta, o melodie simpluţă, atractivă, cu un refren care sigur este deja cunoscut prin discotecile europene (sunt convins că grecii şi-au făcut iar o promovare agresivă), iar reţeta este clară. Părerea mea este că Eleftheria e printre favorite.

Suedia Loreen – Euphoria

Urmează doamna Matrix, care a fost filmată de operatori cu un spezial efect aparte, pe care sperăm să-l observăm cu atenţie. Încercaţi o dată să ascultaţi ce se întâmplă de fapt cu această melodie, care e mult mai modestă decât imaginea constituită prin coregrafie.

Cred că este marea favorită la câştigarea Eurovision. Dar a fost iar, la ultima cădere pe podium a lui Loreen, acelaşi efect special… nu înţeleg: televiziunea care transmite e vorbită cu Suedia sau despre ce este vorba?

Turcia Can Bonomo – Love Me Back

Una dintre melodiile penibile, în locul căreia aş fi preferat să o văd în finală pe Filipa Souza. Cu atât mai penibil, cu cât Can Bonomo, acest berbec antimuzical, a fost alegerea juriului.

Spania Pastora Soler – Quédate Conmigo

Pastora Soler are o voce excepţională, dar melodia, în vena genului new latino, care a comercializat tot sufletul hispano-american cu un cinism demn de o cauză mai bună, nu îmi place. Remarc faptul că solista nu ştie să respire silenţios: se aude cum inspiră hictatus aerul, e chestie de relaxare a vălului palatin, însă vocea… uau, fantastica!

Germania Roman Lob – Standing Still

Roman Lob recuperează, cu această frumoasă baladă, tot timpul pierdut întru nimicnicie de Germania în ultimii ani în această competiţie şi demonstrează că nemţii sunt una dintre marile naţiuni muzicale  ale Europei (ascultătorii de KrautRock ştiu la ce mă refer, Inga Rumpf, Fashion Pink şi Eloy să ne trăiască) şi este păcat că ei nu se manifestă şi în Eurovision.

Malta Kurt Calleja – This is the night

Una dintre cele mai slabe prezenţe malteze în această competiţie din ultimii ani. Cu o voce la exigenţele tipic malteze, melodia îşi atinge foarte rapid propriul prag de platitudine muzicală. Din punctul meu de vedere, nu este noaptea Maltei.

Macedonia Kaliopi – Crno i Belo

O altă melodie din vena iugoslavă, baladescă, frumoasă, pregătind intrarea Serbiei în concurs, cu cea mai frumoasă dintre aceste melodii din spaţiul fostei Iugoslavii. Foarte frumos. Descendă directă Tereza Kesovia. O Kesovie mai rock, aşa, cu veleităţi de Tarja Turunen. După părerea mea, valoric este a doua melodie valoric dintre cele ale sârbilor.

Irlanda Jedward – Waterline

Urmează o coregrafie cum nu am mai văzut, cu fântână pe scenă. Melodia e mai bună decât cea de anul trecut interpretată de Jedward, pentru că are un refren mult mai reuşit. Backing vocal-ul e puţin peste tonalitate. Dar aici se opresc consideraţiile mele despre această melodie. În rest, tipii au o doză de penibil şi îmi aduc aminte de surorile Modorcea.

Serbia Željko Joksimović – Nije Ljubav Stvar

Superba melodie sârbă de anul acesta ar fi avut şanse mai mari dacă nu ar fi existat alte stele mai strălucitoare anul acesta. Să vedem ce va fi, este printre favoritele mele. Cum reuşesc sârbii să speculeze această limbă, pe care o ironiza Toma Caragiu şi să creeze asemenea frumuseţi, nu ştiu, zău.

Melodia aceasta are o prestanţă şi o statură muzicală impunătoare peste care nu pot să trec. Tensiunea creşte până în ultima notă a partiturii. O frumuseţe!

Ucraina Gaitana – Be My Guest

O altă mare voce din această finală, care reuşeşte să surmonteze neadecvarea sută la sută a partiturii cu tipicul tehnico-interpretativ al acestei melodii. Sunt vreo 15 voci excelente în aceast finală, cu partea componistică mult sub valoarea vocilor care o reprezintă.

Moldova Pasha Parfeny – Lăutar

Pasha ne repezintă bine! Iată că există şi avantaje atunci când neamul tău este divizat în două state. Pasha Parfeny seamănă la faţă cu Richard Norton, doar că acum și/a mai lăsat bărbuță. Melodia aduce cu piesa cu care a câștigat Eurovision Norvegia.

Citeşte şi
Băieţii de la Voltaj, din România, cu frumoasa lor piesă "De la capăt", s-au calificat
Piţurcă a greşit din nou. Vom trece în revistă mai jos greşelile făcute, după părerea
Ucraina, Maria Iaremciuk - Tick-Tock Aceasta este piesa la care ţara-participant a ales să folosească simbolistica
Cea mai bună piesă din această semifinală, "Mother", interpretată de belgianul Axel Hirsoux, nu s-a
Armenia, Aram - Not Alone Aram nu se prea simte bine pe scenă şi nu
motto: "Fiecare are gusturile lui în muzică. N-are cum să asculte toată lumea numai Shopenhauer"
România va juca în preliminariile Campionatului European din anul 2016 în grupa F, cu Grecia,
Dintre cei şase care au intrat direct în finală, ne atrage atenţia doar balada galezei
Cezar, cu melodia "It's My Life", reprezentantul României în finala Eurovision 2013, va intra în
Se pare că controversatul în Eurovision contratenor a izbândit şi s-a impus prin prezenţa sa
Share