EUROVISION SUEDIA Live commentary prima semifinală

Share

Iată că în această seară ne vedem din nou, pentru a comenta împreună prima semifinală Eurovision. În această semifinală, Italia, Marea Britanie si Suedia vor vota fără să participe.

Cei mai bine plasaţi 10 concurenţi se califică în finală. Să vedem ce ne rezervă realitatea interpretărilor live, pentru că ambele semifinale par îngălate în mediocritate şi locuri comune.

01. Austria, Natália Kelly – „Shine”

Natalia Kelly începe falsând şi pierzându-se puţin în debut prinre floricelele tipice stilului ei interpretativ, apoi se redresează.  Melodia este ternă, de linie, nu transmite nimic nou. Piesa este lipsită de forţă, cu tot cu modulaţia de la ultimul refren.

02. Estonia, Birgit Õigemee – „Et uus saaks alguse”

Este interesantă reîntoarcerea la opţiunea că mulţi dintre interpreţii pieselor-concurente au ales să cânte în limba naţională. Acest lucru contează, pentru că minţile noastre sunt setate pe muzicalitatea tipică limbii engleze, iar această muzică este construită să răspundă muzicalităţii limbii engleze.

Birgit are o baladă pop la fel de banală ca majoritatea creaţiilor din concursul de anul acesta, despre care este foarte greu de spus ceva. Restul este marketing, care s-ar putea vedea la vot.

03. Slovenia, Hannah Mancini – „Straight into Love”

Remarc calitatea excepţională a filmării realizate de Sverige Television.

La lansarea refrenului, solista dovedeşte că nu are vocea destul de elastică şi falsează. Dealtfel, constat că are vocea mai grizonată decât pe înregistrare, unde probabil i-a fost făcută din butoane. O-ho-ho, gâfâie şi continuă să piardă controlul asupra vocii, în pofida faptului că se plimbă pe scenă, deci nu are nici o contribuţie coregrafică. Iar vocea i se piţigăie. O dezamăgire, mă aşteptam la o voce mult mai bună

04. Croatia, Klapa s Mora – „Mižerja”

Ar trebui să fie cea mai bună piesă din statele fostei Iugoslavii. Solistul mă convinge de la primele sunete pe care le scoate că nu va falsa deloc. Totuși, dacă aceasta este cea mai bună piesă din eposul sârbesc, atunci anul acesta nu au reușit deloc nici ei să vină cu ceva deosebit. Fără discuție, cei șase băieți au voci foarte bune, extrem de personale.

05. Danemarca, Emmelie de Forest – „Only Teardrops”

Probabil că este piesa cel mai bine construită din semifinală, împreună cu cea a lui Anouk şi cea a reprezentantei celeilalte ţări româneşti, Moldova. Urmăriţi ce se va întâmpla în a doua parte a melodiei, ia foc totul.

Este foarte frumos şi, culmea este făcut numai pe ideea de repetiţie cu tensiune crescută gândită de compozitor, pe baza vocii deosebite a solistei. Frumos show, fără zorzonele inutile. De bun gust. Cred că publicul din sală are o simpatie deosebită pentru melodia danezei Emmelie de Forest.

06. Rusia, Dina Garipova – „What If”

Dina Garipova are o voce nejustificat de R&B pentru o rusoaică, dar şi pentru o piesă de o asemenea factură, cpreia îi joacă feste, delinearizând-o şi luându-i din efectul artistic.

În continuare, nu pricep de ce schimbă astfel, atât de manifest, locul de emisie la refren, când ulterior revine pe aceeaşi emisie. Melodia are o structură imnică, dar şi doza ei de banalitate, ca temă şi construcţie fiind arhicunoscută pe mapamond.

07. Ucraina, Zlata Ognevici – „Gravity”

Solista are o voce foarte bună. Aceasta este melodia în care un anumit băiat din backing-vocals o ia razna, remarcându-se prin fapte de eroism. Este o temă frumoasă, dar realizarea de ansamblu este dezarticulată şi cu elemente de construcţie internă rizibile.

08. Olanda, Anouk – „Birds”

Cred că “Birds”, alături de “O mie” a Alionei Moon, este una dintre cele mai bune piese din concurs. Valoric. O melodie foarte frumoasă, cu aerul armonic tipic repertoriului cântăreţei olandeze. Nu cred că are mare legătură cu specificul Eurovision. E din altă lume muzicală, poate fi foarte bine o mişcare dintr-un music-hall.

09. Muntenegru, Who See & Nina Žižic – „Igranka”

Una dintre cele mai ciudate piese din concurs. HipHop combinat cu dance. Personal, mi se pare cea mai slabă din prima semifinală – un coşmar melodic şi armonic, cele două teme care se hăituie nu au nici o legătură de tonalitate, deci se înscrie clar la câştigarea Eurovision.

10. Lituania, Andrius Pojavis – „Something”

Sunt curios dacă Andrius o să mai ridice la fel sprâncenele cu subînțeles. Văd că se stăpânește. Melodia foarte slabă, lipsită de orizont, în care toţi, şi compozitorul, şi muzicienii, par mulţumiţi de ceva. Ceva ce noi nu ştim. Something.

11. Belarus, Aliona Lanskaia – „Solayoh”

Fata asta cu voce foarte bună şi piesă junglando îi pregăteşte terenul Alionei noastre, să aibă efect artistic mai mare. Melodia, dacă se referă la o staţiune (pe care nu am reuşit să o găsesc pe harta lumii) se justifică.

Vara, la soare, merge. Dar piesa este prea agitată, iar tema frumoasă (cum spune Liana) este dominată de ritmica tipică la ceea ce ruşii consideră că ar fi o piesă de succes prin lumea Eurovision. Vezi Ruslana, cum am exemplificat anterior.

12. Moldova, Aliona Moon – „O mie”

Probabil cea mai frumoasă melodie din întregul concurs Eurovision de anul acesta, din Suedia. Încă odată, e ciudat cum basarabenii respectă mai mult limba română decât noi, cântând în limba română. Aliona are lejeritate pe sunetele înalte şi fermitate pe medii şi grave, care demonstrează o tehnică interpretativă foarte bună.

13. Irlanda, Ryan Dolan – „Only Love Survives”

Melodie marcată în debut de eposul irlandez, care o înnobilează, dar totul se pierde rapid în linearizarea muzicii dance-tunţ, care îi ia mult din atractivitate. Dar… cine ştie ce pot face reciprocităţile şi aranjamentele între televiziunile organizatoare.

La cât de slabă este şi această piesă sclipicioasă şi lipsită de muzicalitate, plină de efecte sonore, poate foarte bine să câştige Eurovision 2013, spre victoria platitudinii în muzică.

14. Cipru, Despina Olympiou – „An me thimasai”

După reacţia sălii, s-ar putea să nu se ştie, pare a fi fost foarte bine marketată. Melodia mi se pare comună, banală, pe o tematică muzicală cântată li recântată la infinit  în ultimii 30 de ani, chiar dacă Despina o cântă, fără discuţie, bine. Şi, încă odată: fata asta oare îşi dă seama că face reclamă Clinicii Snador?

15. Belgia, Roberto Bellarosa – „Love Kills”

Nu-mi dau seama c a cărui solist din show-biz-ul occidental seamănă Roberto, cu vocea sa gâjâită. Melodia este construită simplu, pe schema tipică, 1-2-1′-2, apoi facem concluzia repede, că la peste trei minute ne descalifică juriul. Nu-mi transmite nimic această melodie.

16. Serbia, Moje 3 – „Ljubav je svuda”

Trei fete care cântă foarte, foarte bine (probabil că aerul are ceva special la sud de Dunăre). Melodia este un DancePop cu armonizare bazată pe nişte synthesiser keyboards foarte fetişizate. O piesă frumoasă, de discotecă.

Share