EUROVISION Semifinala 1. Live commentary

Share

Iată că în această seară avem din nou o semifinală Eurovision, încă una în care avem un reprezentant al României, formaţia Mandinga, cu melodia “Zaleilah”.

novinite

1. Muntenegru Rambo Amadeus – Euro Neuro

O melodie cu un debut straniu, care după expoziţie devine un hip-hop sărbesc cu versuri care se doresc probabil umoristice. Melodia însă nu există. Tipul ăsta este plin de el, suficient şi în general nu transmite aproape nimic.

Mai interesant este mesajul versurilor, privind breakdown-ul european şi mă distrează oarecum umorul negru al distinşilor domni care derulează o bandă roşie cu versurile scrise cu alb.

2. Islanda Greta Salóme & Jónsi – Never Forget

O melodie care aduce a folclor nordic. Vocile sunt bune, piesa e banală. Păcat de armonizare, că nu este pusă în slujba unui scop muzical mai reuşit. Piesa nu este una dintre cele mai slabe din cea mai slabă dintre cele două semifinale.

Recunosc că, atunci când aud vioara, devin subiectiv, pentru că mă gândesc la Phoenix şi la Kansas, dar suntem departe de acele universuri muzicale fabuloase la care am făcut referință.

3. Grecia Eleftheria Eleftheriou – Aphrodisiac

Elefteria în grecește înseamnă, dacă nu mă înșel, libertate. Deci: Libertatea Libertescu vorbește despre un afrodisiac. O melodie în maniera OPA! de anul trecut. Dar aceea era super-melodie faţă de aceasta.

Iar Elefteriei îi joacă glasul, pentru că e emoţionată şi pentru că trebuie să facă mişcări coregrafice care îi distrag atenţia de la cântat. Foarte frumoase dansurile acestea greceşti!

4. Letonia Anmary – Beautiful Song

Debutul acestei piese aduce cu un cântec popular românesc. Aşa cum am spus, nu îmi plac imitaţiile. În tehnica interpretativă, Anmary îşi scapă vocea ca solista de la The Cardigans.

Meldia este simplă, mesajul ajunge la ascultător. Apreciez optimismul şi alonja scenică a fetei, dar nu are foarte multe de transmis muzical, iar vocea este mult, mult peste valoarea piesei.

5. Albania Rona Nishliu – Suus

Mişcare lentă, o pisă care e vrea de mare sensibilitate, dar care, după părerea mea, eşuează în locurile comune tipice muzicii albaneze  revolute pe care o cunoaştem bine.

Prezenţa scenică a Ronei Nishliu este peste valoarea melodiei. O ajută mult costumaţia excentrică. Şi vocea foarte bună contribuie la aceasta, dar piesa în sine nu mă impresionează.

Artificiile interpretative ajută mult şi duc relizarea peste valoarea muzicală propriu-zisă.

6. Romania Mandinga – Zaleilah

Melodia o ştim, ştiţi şi opinia mea, să vedem prezenţa scenică şi interpretarea Elenei. Din prezentarea concurentului rămân cu nelămurirea: ce sau cine e Gabala?

Excelentă prezenţă scenică, costume foarte frumoase. Combinaţia portocaliu – alb este extrem de reuşită. Elena şi-a scos casca, după ce a făcut semn în mod repetat că nu aude nimic şi din cauza asta acum rămâne puţin în urma cadenţei, dar greu observabil.

Maniera în care a interpretat Elena este puţin inspirată din muzica lăutărească (şi vreau să fiu elegant). Interpretarea a fost mediocră, probabil şi din cauza problemei din casca Elenei.

7. Elvetia Sinplus – Unbreakable

O voce foarte bună la solist. Piesa este iar una dintre cele bune din această semifinală, care duce spre britpopul de nouă generaţie, de la Coldplay încoace.

Problema este că după formaţia consortului lui Gwyneth Paltrow este destul de greu să mai vii cu ceva nou, fără să evoluezi pe locurile comune bătătorite deja e marea trupă britanică, în spatele căreia se află fusion-ul britpop din anii 80 – 90, ce porneşte din new-wave-ul occidental.

8. Belgia Iris – Would You

Lui Iris îi scapă vocea, probabil din cauza emoţiei. Tehnica interpretativă folosită este complet lipsită de originalitate şi vine direct din R&B-ul american, care se bazează pe schimbarea locului de emisie în timpul interpretării.

Dar Iris nu stăpâneşte la perfecţie tehnica de cânt şi atunci falsează uşor, come, e drept, dar se aude. Iar platformele sonore pe care le instaurează ar trebui să fie dotate graţios cu vibrato-uri. Şi nu sunt.

9. Finlanda Pernilla Karlsson – Nar jag blundar

După Iris, rămânem în zodia baladelor pop. Nici această melodie nu transmite foarte mult. Trebuie să recunosc că limba suedeză este un mare handicap în muzica pop.

Aţi ascultat ABBA cântând în suedeză “Thank You For The Music”? Iaics! Nu recomand… Tema repetitivă nu este foarte darnică şi e destul de greu de cântat. E… cum să spun?… chisnovatică, aşa.

10. Israel Izabo – Time

Melodia aceasta seamănă, ca spirit, cu ceea ce cânta Vank-ul lui Cornel Ilie pe la începuturi. În spatele acestei melodii este tradiţia muzicală rock n roll a anilor 60, din Statele Unite, de pe vremea lui Buddy Holly and The Crickets, Gene Vincent ori The Shondels.

11. San Marino Valentina Monetta – The Social Network Song (OH OH — Uh – OH OH)

O melodie pe care nu o pot înţelege. E la fel de stupidă ca şi a-ţi trăi viaţa excesiv pe un social network. “U-u! Pi-pi!”

12. Cipru Ivi Adamou – La La Love

Una dintre cele mai reuşite melodii din această semifinală. Ivi Adamou cântă de rupe. Exagerează cirpioţii cu coregrafia, dar melodia are strigăt. Are şi un grad de banalitate în lumea discotecilor, unde va ajunge. O recomand cu plăcere la vară, în Megadiscoteca Tineretului din Costineşti.

13. Danemarca Soluna Samay – Should’ve Known Better

O trupă de fete care schingiuieşte din una dintre temele de libret legendare ale muzicii uşoare (should ve known better – ar fi trebuit să ştiu dinainte, o melodie superbă aparţinând lui Jim Diamond). Melodia evoluează în chingi tematice tipice genului, fără să transmită mai lucru, oricât de corect muncesc aceste fete pe ogorul patriei.

14. Rusia Buranovskiye Babushki – Party For Everybody

Absolut penibile muzical.  Ar fi minunat dacă ar câştiga Eurovision. Ar fi încununarea a tot ceea ce reprezintă astăzi antimuzical Eurovision.

15. Ungaria Compact Disco – Sound Of Our Hearts

Nu înţeleg de ce învârte mâna solistul pe microfon parcă e pe motocicletă. O melodie surprinzător de bună, faţă de cât slab se prezintă de obicei Ungaria în concurs, dar una dintre cele mai slabe din semifinală.

16. Austria Trackshittaz – Woki Mit Deim Popo

Absolut oribil muzical acest hip-hop austriac. Cred că în această semifinală se poate face un concurs pentru cea mai slabă melodie.

17. Moldova Pasha Parfeny – Lăutar

Aici este altceva. Avem muzică. Avem muzică de calitate. Se cunoaşte şcoala de cânt de la Chişinău. Melodia este însă mai slabă decât celelalte prezenţe basarabene în concurs, din anii trecuţi.

18. Irlanda Jedward – Waterline

Jedward repetă aceeaşi prezenţă de anul trecut. Melodia este ceva mai puţin nereuşită. Există o temă, o dezvoltare, o modulaţie, iar refrenul prinde. Nu sunt însă un fan al acestui gen de muzică programată. Inedit este că Irlanda a venit cu o coregrafie bazată pe existenţa unei… fântâni arteziene pe scenă!

Share