EUROVISION: Follow-up inainte de semifinala Romaniei

Share

In aceasta seara, la ora 22.00, voi face live commentary la cea de-a doua semifinala, in care va intra, pe pozitia a zecea in concurs, si concurenta noastra, melodia “Playing With Fire”, interpretata de Paula Seling si Ovi.

Pentru ca am fost acuzat de faptul ca sunt subiectiv, imi voi explica putin atitudinea. La solicitarea unui membru al juriului, care probabil se crede extrem de inteligent si subtil, scriu in permanenta (cand este vorba despre Romania), despre concurenta Romaniei, care este piesa.

Evident, noi, taranii, oamenii obisnuiti, nu intelegem faptul ca de concurat nu concureaza solistii, ci compozitorul, prin piesa sa, iar aceasta este concurentul veritabil.

Colaje

Ei bine, concurentul de anul acesta al Romaniei, piesa “Playing With Fire”, este, dupa parerea mea – care poate ca este eronata, o constructie muzicala artificiala, bazata pe metoda colajelor muzicale, cu un debut socant si in cursul careia compozitorul (Ovi) incearca in permanenta sa socheze prin ceva: o expozitie spectaculoasa pe pian; un joagar de taiat lemne; un dialog kinky intre vocile-solist; un tril studiat al solistei, bazat pe vocea de exceptie pe care o are aceasta.

Din fericire pentru mine si din pacate pentru autorul compozitiei, am ascultat prea multa muzica pentru a ma lasa pacalit de astfel de articii muzicale.

Context

Anul acesta, majoritatea melodiilor de valoare inscrise in concurs sunt in cazul extrem miscari medii si cele mai frumoase sunt balade. Ma refer la spaniola “Algo Pequenito” si norvegianca “My Heart Is Yours”, dar nu numai la acestea.

Frumoasa daneza “In A Moment Like This”, cu care vom concura in aceasta seara, este o miscare medie spre lenta. Toate aceste melodii denota intoarcerea europeanului tipic votant de Eurovision, in vremuri de criza, spre cantabilitate, muzicalitate, sentiment, traire sincera si refuzul efectului special, show-ului de scena si socului melodic.

Ei bine, noi n-am inteles aceste lucruri si, in loc sa fim reprezentati de o astfel de miscare lenta, “Come As One”, cu care am fi facut o figura frumoasa, am optat pentru soc, colaj, fierastrau mecanic.

Cred ca am facut o alegere gresita.

Grupa nefericita

Cand s-o-mpartit norocu’, au ales Moldova. In acea grupa aveam sanse serioase sa ne calificam. Dar cu Lituania, Danemarca, Elvetia, Suedia, Azerbaidjan, Ucraina, Olanda, Slovenia, Irlanda, Bulgaria, Cipru, Croatia si Georgia (poate ca ne-ar vota turcii) ma intreb cine ne va vota la peste 4-5 puncte.

Cu siguranta Israel si Spania.

Din pacate nu vom afla. Evident, “textul” pregatit de delegatia Romaniei va fi (l-am auzit acum doua seri deja maraind ceva pe Leo Miron) ca e o grupa nefericita si ca s-au votat intre ei pe prietenii.

Da, asa e, dar nici nu avem calitate muzicala la concurenta de anul acesta. Adica avand o melodie buna sau foarte buna mai aveam o sansa.

Ori noi, in loc sa ii incurajam pe compozitori sa scrie si sa le cream concurenta, chemandu-i pe straini, le-am dat cu regulamentul in moalele capului, de fug casele de productie de noi ca de Marina Almasan.

Asa ca ne meritam soarta.

E frig in sala

Am citit ca Paula se plange ca e frig in sala. O inteleg mai bine decat crede. Exista oameni care-ti tin pumnii, Paula, oricat de straniu ti se pare ce scriu.

Am vazut o repetitie cu Chanee & N’evergreen, cu baiatul intorcand capul pe scena in timpul piesei, ca sa nu ii mai bata vantul pe la amigdale macar pentru cateva secunde.

Ei bine, sa ne gandim acum ca N’evergreen nu imposteaza la cotcodac ca Paula. Nu e foarte simplu, inseamna multa repetitie, lins sare, ceai fierbinte cu lamaie, galbenus de ou crud supt prin coaja, printr-o gaurice uite-atatica, facuta cu grija, cu un ac.

Plus ca nu e simplu sa treci de la a canta la Circul de Stat la a te manifesta pe un stadion… Orice-ar fi, Paula si Ovi trebuie sa isi faca treaba si sa fie convinsi ca au facut tot ce se poate si au scos tot ce se putea scoate dintr-o melodie cu limite.

Ca si “Balkan Girls” anul trecut. Evident, nu suporta comparatie, e alta clasa muzicala, dar cred ca deja juriul de specialitate s-a cam saturat de schema robotica pe care functioneaza “Playing With Fire”.

Share