EUROVISION 2014, Copenhaga. Live commentary

Share

Armenia, Aram – Not Alone

Aram nu se prea simte bine pe scenă şi nu mai are aceeaşi exactitate în interpretare ca în clipul de prezentare. Impresionantă desfăşurarea de forţe din capitala Danemarcei, cueurovision2014 ocazia Eurovision 2014. Este o sală cât un stadion de fotbal, cu tribune imense. Melodia mult sub valoarea show-ului oferit de organizator, chiar dacă solistul prestează la parametri, după un început ezitant.

Letonia, Aarzemnieki – Cake To Bake

Iată acum melodiara drăguţă din Letonia. Aici, părerea mea, empatia pe care o transmit cântăcioşii pe scenă face mai mult decât piesa însăşi. Interesantă opţiunea de anul acesta a ceea ce odată a fost mama şi tata inginerilor de sunet din lagărul comunist.

Estonia, Tanja – Amazing

Anul acesta, totul e făcut de jocul de imagini proiectate de sub scenă şi de deasupra acesteia, într-un cub virtual. Interesantă idee. Vocea Tanjei falsează copios din cauza tensiunii de concurs şi a secvenţelor de kata şi balet pe care le face pe scenă.Când cineva te ţine de piciorul stâng, în timp ce te prăbuşeşti ca stâlpul într-o parte, mai şi falsezi.

Suedia, Sanna Nielsen – Undo

La Sanna Nielsen, impresia de cascadorie pe sunete, cu secvenţele de trecere de pe un registru pe altul la fiecare notă, cu trecerea în falset şi revenirea pe voce de piept, este mai prezentă în interpretarea live, dar îmi păstrez respectul pentru tehnica interpretativă deosebită a acestei fete.

Islanda, Pollapönk – Prejudice

Aceasta este cea mai rock prezenţă islandeză de mult timp. Interesant refrenul, cantabil, dar există şi mult zgomot nejustificat. Dincolo de respectul meu pentru rock, deja la a doua ascultare încep să mă plictisesc. Rockul nu înseamnă neapărat pickamere în creierele ascultătorilor. Pa-pa-pa-pa-pa-pa-pa-pa!….

Albania, Hersi – One Night’s Anger

Sunt impresionat de disponibilităţile interpretative ale solistei albaneze. Piesa însă este mult, mult sub valoarea ei. Din păcate.

Rusia, Tolmacevi Sisters – Shine

Acestea sunt “adolescentele din Rusia”, cum le numeşte Andrei Partoş pe Facebook. Aici, raporturile sunt inversate: piesa este foarte frumoasă, mai ales la refren, în timp ce gemenele din Rusia nu au nici o partitură care să presupună mari exhibiţii sonore, nici disponibilităţi vocale deosebite. Doar să fii acolo şi să cânţi corect, inclusiv după modulaţie.

Azerbaijan, Dilara Kazimova – Start A Fire

Aşa cum am spus de ieri, compozitorul acestei piese a fost plătit la greu cu petrodolari azeri, este suedez şi se numeşte Stefan Örn. Peste compoziţia sa lucrată cu inteligenţă componistică suedeză, se aşază o voce deosebită, educată parcă la şcoala de cânt americană. Una dintre piesele frumoase din competiţie. Ar fi interesantă o finală la Baku anul viitor, sub bâzâitul Suhoaielor lui Putin, cu concurenţi ruşi, ucraineni, basarabeni şi estonieni pe scenă…

Ucraina, Maria Iarenciuk – Tick – Tock

Maiei îi cam scapă vocea în interpretarea live. Ca de obicei, ucrainenii se prezintă cu melodii bazate pe ritmică, spectaculozitate scenică şi o temă muzicală simplă, cantabilă. Nu am organ pentru acest gen de comerţ cu sunete.

BelgiaAxel Hirsoux – Mother

O piesă foarte frumoasă. Sunt curios cum rezistă la tensiunea de concurs, pentru că deja a dat-o puţin mai sus. Piesa este foarte frumoasă, chiar dacă aduce aminte de ceva.  Solist cu o voce deosebită, s-a redresat treptat, după ce a început puţin cu apa deschisă la robinet.

R. Moldova, Cristina Scarlat – Wild Soul

Întâi am avut un bărbat cu voce de femeie, acum o femeie care începe în registru tenor, ca bărbaţii. Ce ţi-e şi cu muzica asta modernă, Dumnezeule! Melodia mi se pare valoric mult sub ce poate solista.

San Marino, Valentina Monetta – Maybe

Aici raporturile e inversează oarecum: piesa este foarte frumoasă. Refrenul este de trei ori mai frumos decât strofa. Interpreta are o voce foarte bună, dar oarecum plafonată şi care cam interpretează totul la fel. În timp ce teme înrudite cu asta am mai auzit de 531 de ori în muzica poprock occidentală…

Portugalia, Suzy – Quero Ser Tua

Cumplitenstein. Falsovich. Banalovski. Cumplitush. Falsush. Banalush. Cumplitush. Plajush. Ne prăjimush la soaresh şi cântămush prostush răush de totush. Cred că este cea mai slabă prezenţă muzicală şi solistică din această seară. Şi acest gen de muzică e atât de generos în posibilităţi de broda melodic…

Olanda, The Common Linnets – Calm After The Storm

E al doilea an când, în pofida asemănării cu motorul ritmic al unei piese The Police, Olanda respectă Eurovision. Anul trecut a fost reprezentată de Anouk, cu o piesă valoroasă, ce nu avea nici o legătură cu competiţia Eurovision.

Muntenegru, Sergej Ćetković – Moj Svijet

Frumoasă piesă, dar fără arderi intense. Sârbii muntenegreni au venit cu o huidumă romantică de peste doi metri, din proximitatea naţionalei de baschet a ţării, conducător de joc – rezervă şi o patinatoare. Încep să mă gândesc la Paula şi Ovi. De ce nu au adus-o pe scenă pe Nadia Comăneci, să facă nişte alea-alea la bârnă? Sigur câştigau competiţia…

Ungaria, András Kállay-Saunders – Running

Mulatrul maghiar pasionat de Cubul Rubic duce lipsă de componistică. Nu am avut timp să mă documentez în muzica tipică MTV, pentru a vedea al cărui emul ete maghiarul. Nu sunt deloc plăcut impresionat de această piesă.

Share