Don Costel Caruso Busuioc de Rumania

Share

Iata, Costel Busuioc a ajuns ce i-am prevestit ca va deveni de cand l-am descoperit, alaturi de atatia altii. Are o voce extraordinara si isi merita soarta de mare tenor in devenire. Ironia face ca, in aceste zile, ne confruntam cu doua cazuri distincte, care formeaza o pilda plina de inteles.

Noi, in tara, ne batem joc de valorile consacrate care ne dau credit si vin sa concureze pentru a castiga un concurs si trimitem, spre rusinea noastra, la una dintre semifinalele unui concurs european, o piesa cel putin banala si cloncanitoare, daca nu chiar plagiat.

Noi, in tara, ne batem joc de un om, si inainte de a se afirma in Spania, unde a plecat sa munceasca pe santier, neajutandu-l sa se afirme in Romania. Ne batem joc de el si dupa ce vedem ca se afirma. “Costel Busuioc canta foarte bine pentru un zidar”, spune dl. Horia Moculescu.

Ministrul Culturii, dl. Adrian Iorgulescu, ii da acestui om, verbal si post ludum, o bursa de studii de care acesta nu mai are nevoie. Si eu nici nu il sfatuiesc pe Busuioc sa se infunde in Romanica, pentru ca exista posibilitatea ca in acest fel sa-si infunde si minunata voce.

Despre cum a cantat voi spune ca mi s-a parut cam mult ca in cateva saptamani sa ajungi sa canti aria “Brindisi” din Traviata, o pagina extrem de dificila. Costel Busuioc a rezistat eroic unui negativ defectuos, care nu iesea dintr-o cadenta obositoare de metronom, ce nu caracterizeaza aceasta arie.

A inceput cu cateva come peste ton, si la “Brindisi”, si la “Nessun Dorma” si a ramas asa cateva masuri bune la “Brindisi”, revenindu-si rapid si intrand in ton la “Nessun Dorma”. Sa explic de ce. Atunci cand esti foarte bine incalzit, dar si tensionat, si emotionat, ai tendinta sa intri pe acute peste ton. Ulterior Costel si-a revenit, pentru ca are un instinct muzical grozav.

Si-a revenit mai repede la “Nessun Dorma”, din Turandot de Pucini, pentru ca aici, pe expresivitate, el este in partea lui forte. Si-a revenit mai greu la “Brindisi”, din Traviata de Verdi, pentru ca aceasta partitura cere o tehnica interpretativa pe care el inca nu o stapaneste. El trebuie sa exerseze indelung, ani in sir, atacurile de glota si emiterea de sunete hasurate, apoi va reusi.

Am spus si repet: tehnic, este sub orice mare tenor, dar are calitati vocale cum nu am auzit decat la Enrico Caruso. In timp ce scriu aceste randuri, ascult “La Donna e Mobile” cu acest mare tenor si redescopar vocea lui Busuioc, frecventele grave in tonalitate extrem de inalta, “urletul de leu” tipic Caruso.

E atat de Caruso acest Costel Busuioc, mai putin tehnica extraordinara a marelui tenor italian, incat nu pot decat sa ii urez cu toata caldura mult succes in cariera internationala. Si sa revina in tara numai atunci cand va fi destul de mare si consacrat, incat mizeriile noastre sa nu-l mai atinga.

P(ertractatus). S(ubcutanatus).: Nu pot sa ma stapanesc si sa nu dau o nota de trei pentru speakerul de televiziune, recunoscut pentru felul isteric in care rade de propriile stiri, in timp ce le citeste, care a botezat o arie de Pucini “Nessun Dorna”. Nimeni nu doarme lactate, colega.

Share