home MASS MEDIA Cum se degradează cotidianele noastre, eşuând online

Cum se degradează cotidianele noastre, eşuând online

Share

Profit de postarea lui Mihnea Maruta si de experienta mea de facator de Revista presei, pentru a trata un subiect care, in opinia mea, este esential pentru drumul pe care merge astazi presa romana. Cred ca acest drum este o fundatura insalubra. Voi explica de ce.

Pe rand, cotidianele romanesti s-au incolonat pe acelasi drum oribil al tabloidizarii. La baza sta o formula editoriala cu care Ion Cristoiu a avut succes la inceputul anilor ’90, cand a lansat editia postbelica a Evenimentului zilei: stirea care se citeste din supratitlu, titlu si, uneori, asa-numitii “bumbi”.

anonymousmonetarist

Este meritul lui Cristoiu ca avut inteligenta sa ia fata tuturor cu aceasta formula media extrem de eficienta, orientata spre ziarul popular. A fost, la vremea sa, un ciocan mediatic.

Este meteahna celorlalti facatori de ziare ca nu au stiut in 20 de ani sa se instruiasca si sa preia alte formule editoriale din presa occidentala. Modele existau destule, dar ei au preferat sa gloseze pe reflexele editoriale create de EvZ.

Trebuie înţeles însă că vechiul Evenimentul zilei era, dincolo de faţa lui populară, cu bulinuţa roşie pe prima pagina şi ştirea facilă din stânga editorialului maestrului, o publicaţie foarte tare şi sobră pe lângă oricare dintre cotidianele de astăzi. Plin de investigaţii şi anchete de substanţă, la care munceau uneori zile şi săptămâni la rând jurnalişti care băteau toată ţara.

Incet, treptat, textele batute, de atitudine verboasă din Romania libera sau scriitura revoluta, lemnoasă din Adevarul au fost inlocuite de articolete in general mai scurte, scrise cu corp de litera mai mare, ca pentru chiori, in limbaj facil, sablonizat.

Tot treptat jurnalistii angajati au fost obligati sa scrie pe sablon si sa isi aneantizeze ingeniozitatea publicistica, dezvoltandu-si veleitati de scribi de duzina.

Lent, multi s-au retras si au fost inlocuiti de roboti care erau capabili sa scrie la sablon orice, oricand si oricum, documentandu-se tot mai putin si fiind preocupati de cantitate, nu de calitate.

In timp ce predicau despre “content“, managerii de presa dadeau in cap continutului publicistic. Mafiile care se grupau in spatele ziarelor inhibau investigatia jurnalistica, inlocuind-o cu stiri automate, scrise tot mai prost.

Lent, inexorabil, textul de presa a devenit o flasneta derulata calp, cu greseli gramaticale reflexe si ele, iar jurnalistii au fost treptat inlocuiti intr-o proportie dramatica de oportunisti care foloseau presa ca pe o oportunitate de afirmare in viata politica si economica, un vehicul pentru a parveni la agentii de publicitate, corpurile de PR ale marilor firme si partidele politice.

Astfel, continutul editorial tot mai slab a dus la scaderea numarului de cititori, incasarile cotidianelor din vanzarea tirajelor au devenit insuficiente pentru supravietuirea ziarelor fara speze politice, iar publicitatea si marketingul au inceput sa prevaleze in fata continutului, stabilind regulile de publicare.

Tin minte vremurile cand deja marketingul stabilea ce apare, cum apare, cand si ce nu apare. Fonfleurile cu presiunile facute de o mare firma asupra board-ului editorial de la Adevarul sunt lucruri care se petrec, in diferite feluri, de cel putin zece ani. Cei ce scriu acum despre ele redescopera harnici roata, focul, aburul si electricitatea.

Vopsirea gardului media virtual

Stadiul final al decaderii a inceput din anul 2009, odata cu criza, mare oportunitate pentru devastatorii de presa sa isi duca la bun sfarsit planurile de desfiintare a normelor jurnalistice elementare.

Voi lua exemplul cel mai flagrant de decadere, cu atat mai relevant, cu cat demonstreaza lipsa de scrupule a unor manageri de presa care stiu exact ce fac si cunosc multa meserie. Trustul de presa este Media PRO, iar publicatia este cotidianul electronic Gandul.

In fata e vopsit gardul, in culori tipatoare, cu titluri gongorice si carlige de tras vizitatori? Dupa el este… mai nimic.

Zilnic, main-ul online al acestei publicatii online tabloide se deschide cu o paleashka mare, cu un titlu pe trei randuri scris cu litere de o schioapa, sub care este o poza lata cat latimea paginii de Internet.

Huffington Post? S-avem pardon, aceea este o publicatie sobra pe langa fituica de gang care a devenit Gandul. In noaptea trecuta de exemplu marele titlu din deschidere era exact astfel:

VIDEO: AMERICA AŞTEAPTĂ LOVITURA URAGANULUI IRENE. Sute de mii de persoane evacuate din New York. Primarul Bloomberg: “Pericolul este uriaş”. GALERIE FOTO

Cum se observa, acest fals mega-titlu incepe cu “video” scris cu majuscule si se termina cu “galerie foto”, scris asijderea. Scopul este ca un cititor blegos, cu creierul ras de viata, griji, rate si munca la firma sa holbeze ochii mari la un clip video si sa se boangheasca nesatul la niste poze, pentru ca oamenii de la Internet de la Gandul sa bata cuba fericiti, in timp ce contorizeaza vizitatori unici multi pe website la fiecare postare.

Ca la publicatiile de scandal (pentru ca acum Gandul asta a devenit, o publicatie virtuala de scandal aproape de cea mai joasa speta, in sensul ca inca nu publica femei de tot goale), cârligul media este si el scris cu majuscule: “America asteapta lovitura uraganului Irene”.

Gongoric, suntem informati si ca “sute de mii de persoane (sunt) evacuate din New York”, iar “Primarul Bloomberg” zice ca “pericolul este urias”. Cuvintele-cheie sunt “lovitura”, “uragan”, “evacuare”, “pericol” si “urias”. Cum se observa, un titlu facut din cuvinte-dezastru in inflatie.

Sub acest titlu este o poza imensa de supraveghere meteo din cosmos, cu un ochi de uragan. Evident, o publicatie normala ar fi dat titlul asa: “Uraganul Irene se apropie de New York”, eventual cu un subtitlu in care iti dezvolta partea de stare de necesitate pentru new-yorkezi. Care exista, este reala si da, am verificat vorbind cu un prieten din Philadelphia, e deranj mare pe-acolo.

Mihnea numeste asta “titlu-carcasa”. Corect. Eu ii spun “gard vopsit in culori stridente”. In spatele lui este in realitate, cum am afirmat deja, mult mai putin. O nenorocita de stire de linie, importanta prin dramatismul situatiei, despre un fapt cunoscut deja global.

Deschiderea din Gandul, de vineri spre sambata noaptea, nu este un subiect propriu, nu este o investigatie trasnet a jurnalistilor de la aceasta publicatie, una care sa dea cu roatele-n sus politica romaneasca, devoaland coruptia si clientelismul, afacerile murdare sau justitia directionata, ci o stire de linie umflata cu pompa despre un eveniment care se petrece peste Ocean si despre care deja s-au scris hectare de text de presa.

Sa citim mai departe, sub acest mega-carlig cretin. Cand faci revista presei, cauti cele mai importante titluri din fiecare publicatie. Este parascovenia asta din Gandul asa ceva? Dezesperat, tragi concluzia ca nu. Trebuie sa se fi petrecut si altceva mai important. Hai sa vedem ce s-a mai intamplat, ce e sub acest bombastic magnet media inutil:

SEMNUL GENERALILOR: cum a apărut în România un nou semn de circulaţie “de excepţie”

E bun? Nu. Trecand peste faptul ca debuteaza iar cu majuscule de o schioapa si e bolnav de ghilimelita (daca pui “de exceptie” intre ghilimele, se intelege ca e absolut banal si ca tu, autorul, esti ironic, faci caragatza), in fond este vorba despre faptul ca UNPR si-a pus intr-un anumit loc un semn de circulatie care suna asa: “interzis cu exceptia noastra”. Neinteresant. Hai sa mai cautam:

11 fraţi şi niciunul nu are aceeaşi mamă sau acelaşi tată: oamenii care au scris o poveste cu FINAL FERICIT. Ce te costă să salvezi un copil abandonat?

Intr-adevar induiosator, dar e bun de revista presei? Nema, nici asta, atata vreme cat nu esti un website de actualitati umanitare. Este Gandul un astfel de website? Nu. Atunci ce cauta aceasta stire atat de sus? Nevermind! Sa cautam, sa cautam in continuare:

SHOW-UL EXOTIC pregătit de Mazăre la lansarea ofertei USL pentru turism a CREAT TENSIUNI ÎN USL: dansatoarele n-au mai fost lăsate pe scenă. VIDEO

Incercati, va rog, sa urlati deliberat la fiecare grupare de majuscule, citind toate titlurile de pe pagina principala din Gandul. Pentru ca acesta este efectul. Publicatia asta urla prin megafon la cititorii ei la fiecare cateva secunde. Veti intelege starea de spirit a bietului vizitator al cotidianului electronic Gandul.

Nici stirea asta nu e buna, chiar daca Gandul profita de ocazie sa dea in populatie cu un clip video si cu o poza reprezentand o dansatoare semifecioara seminuda, in perioada de anorexie pre-imperechere din interes pecuniar, cu un milionar care sa-i cumpere un Porsche Boxster ultimul racnet, cu care ea dupa aia sa dea flit Daciilor Logan pe Calea Vacaresti, la namiezi. Ne intereseaza? Nope. Mai departe:

INCREDIBIL! Dinamo nu se alege cu nimic din banii pe Torje! Care e traseul celor 4 mil. €

Incredibil! Iar ati scris in titlu prescurtat “mil.”. In textul de presa, cu exceptia datelor statistice, cifra “4” se scrie “patru”. Asta e o violare a presei. Problema este insa ca a fost violata, saraca, de atatea ori, ca a inceput sa-i placa si pana la urma a ajuns o curva, iar acum traieste din asta.

Nu trebuia sa lipseasca exclamatia din primul cuvant. O, da. Cred ca nici un tabloid britanic nu are nesimtirea sa scrie astfel de imprecatii vocative odata pe zi, ca-si pierde cititorii. Fraierii de la News of the World, saracii, se chinuiau, in felul lor cocosat si infractional, sa scoata subiecte, ascultau telefoanele persoanelor publice. Noi? Avem ceva subiecte proprii interesante? Ia sa mai vedem:

“N-am crezut că mi se va întâmpla şi mie”. Cornel Dinu povesteşte pentru Ştirile ProTV cum a trecut peste cel mai greu moment din viaţă

Asta e din categoria “si bogatii plang”. Telenovele. Desigur, suntem alaturi de Cornel Dinu, fostul mare sportiv, dar tratarea subiectului este lacrimogenoidala si caracterizeaza cele mai jegoase tabloide ipocrite, care plang pe umarul armanizat al bogatanilor, fara sa le pese in realitate catusi de putin de soarta unora dintre ei, care chiar au necazuri. La fel si Gandul. Mai departe, inca o proaşcă de presa gangolină, scârboasă:

Un nou retailer de îmbrăcăminte pe piaţa românească. Ce planuri de viitor are

Asta probabil ca e din planurile glossy ale Gabrielei Vranceanu.

Slab! Voiam sa aflu din titlu ce retailer este si cat investeste. Nu sa vina Pandaru si sa ma momeasca sa clickez, sa vad ce planuri de viitor are dupa ce-i fac lui vizionari. Totusi, ia sa deschid articolul, sa vad despre ce este vorba.

Pandarule, ma plictisesti. Ai preluat o stire Mediafax ca tonomatul, cu doua paragrafe informatie si dedesubt un back-ground luuung-luuung, de parca ar fi vorba despre un advertorial mascat dat copy-paste la comanda de pe o prezentare primita pe e-mail de la un PR-ist.

A, cine a scris asta? Cristina Cuncea de la Mediafax? Voi nu aveti jurnalisti? E criza? Sunteti tonomate? Odata, depesele de agentie erau folosite de jurnalisti ca sa creeze articole conflictuale, sa trateze problematici, nu sa fie luate cu copy/paste. Ce a scris bine si profesionist o agentie, preluat mot-à-mot de Gandul arata penibil.

Deci: isi are locul in aceasta noapte Gandul, aceasta fosta publicatie… quality (!@#puaaah$%?) intr-o revista a presei? Nici vorba, ca mi se sparie gandul la un astfel de gand.

куда?

In limba rusa, chestia aproape necitibila de mai sus inseamna: “incotro?”. Mi-am pus in acesti ani intrebarea aceasta de atatea ori, că acum, ca o forma de disperare, am scris-o si in ruseste. Daca este nevoie, o scriu in 50 de limbi ale Pamantului. Deci: spre ce ne indreptam?

Afirm ca in Romania nu exista nici macar un singur investitor, care sa-si fi propus sa lanseze acum pe print sau online un cotidian de calitate (nu vreau sa-i zic quality, ca imi ies pete rosii pe piele cand ma gandesc cine zice in Romania acum ca e astfel).

Michael Ringier a si declarat oficial acest lucru: e loc pentru doua cotidiane quality. Daca ma gandesc cine sta la caldurica in staff-ul Ringier Romania, stiu si cat de morala va fi presa pe care o sa o faca un eventual cotidian de acest tip lansat de grupul de presa elvetian, dar şi ce fel de specimene va angaja atunci din ticalosita presa romana.

Este clar ca acel investitor care va investi acum va castiga enorm pe termen lung, asa cum este evident ca in prezent el trebuie sa stie clar ca face aceasta pierzand bani cel putin doi-trei ani de-acum incolo, ca sa fixeze pe piata un brand. Dar nimeni nu face inca aceasta. De ce?

O explicatie ar fi ca toti investitorii sunt in acest moment atat de nesiguri pe ce va urma in economia globala, ca stau si asteapta, saving their money. Dar este o explicatie prea tipica The Money Channel, adica asa, aseptizată la maximum, ca sa ma poata multumi.

O alta explicatie ar fi ca in Romania, in provincia vulgara a sistemului capitalist, se vad toate cariile si gangrenele urat mirositoare ale resturilor de capitalism in care traim. Una dintre acestea este ca investitorii, in astfel de momente, cu maxim pragmatism, “isi cam baga picioarele”.

Totusi, ce se va intampla? Cred că actualele branduri vor continua sa decada, sub presiunea prostiei sau incompetentei lor manageriale, pana cand se vor busi puternic de pamant.

In acest timp, media alternativa, plina de fosti angajati taraţi ai acestor publicatii decazute, va deveni tot mai puternica, dar si la fel de decrepita si decazuta. Semne şi exemple deja există. Poate chiar prea multe.

Website-urile si publicatiile pe print de tip premium vor avea o raspandire de nisa si vor lupta din greu pentru supravietuire. Cele care insa vor reusi sa treaca de criza aceasta teribila si de schimbarile sociale si economice care urmeaza vor deveni viitoarele publicatii realmente quality ale zilei de maine.

Citeşte şi
Federaţia FAIR-MediaSind, singura organizaţie reprezentativă la nivel de sector cultură şi mass-media, conform sentinţei TMB
Deputatul PNL Ben-Oni Ardelean i-a făcut nesimțiți si tupeiști pe jurnaliștii care au vrut să
După trei ani de scădere, numărul violenţelor împotriva jurnaliştilor a crescut din nou în 2018.
Primăria liberalului Nicolae Robu a blocat toate conturile jurnalistului civic Mălin Bot şi ale membrilor
Patronul postului Realitatea TV, Cozmin Gușă, a declarat că Rareș Bogdan, realizatorul emisiunii ”Jocuri de
Corina Crețu și-a acuzat pe Facebook propriul partid, PSD, că direcționează către presă ”sume incredibile”
FIJ (Federaţia Internaţională a Jurnaliştilor) a reacţionat dur la agresarea şi baterea jurnaliştilor în timpul
Apare în arenă politicianul frenetic Şerban Mihăilescu a.k.a. Micky Şpagă. Aceasta este o nouă stenogramă
În prima stenogramă, protagonist este Adrian Năstase. Aici se vede una dintre bolile pe care
Grupul elveţian Ringier şi compania Sport Media Group din Bulgaria au cumpărat de la Intact
Share