home ECONOMIE CRIZA: Lumea noua, Dacia-Renault si bancile

CRIZA: Lumea noua, Dacia-Renault si bancile

Share

Evenimentele care se petrec in aceste zile, saptamani, luni si ani sunt extrem de importante.

Fiecare dintre acestea mai pune o piatra la temelia unei noi lumi, constituite pe alte principii si alte legi de functionare decat lumea in care traim azi, asa cum o cunoastem noi.

Oricat de mult ne-am dori sa conservam lumea aceasta, din teama de necunoscut, timpul se grabeste. Dacia-Renault a inchis portile pana pe 7 decembrie. Le va mai deschide? Nu stim.

Eu cred ca le va mai deschide si ca francezii de la Renault vor mai produce masini in Romania. Primul lucru pe care ar trebui sa-l faca ar fi sa scada mult pretul ca sa vanda ce produc azi si sa produca in continuare mai ieftin. Probabil mai putin calitativ, dar altfel risca falimentul.

Francezii de la Dacia-Renault ar trebui sa fie mai putini fuduli si sa coboare garda jos, intelegand ca sunt la mana celor ce le cumpara sau nu produsele. Dacia-Renault ar trebui sa se adapteze la piata, in loc sa dea vina pe taxa auto (lipsa, ori modificata in urma presiunilor), care le-a scazut profiturile.

Realitatea economica se schimba. Iata, Deutsche Bank sustine ca titlurile General Motors vor ajunge sa coste 0 dolari. Falnicul, mandrul concern GM, cu o traditie zdrobitoare si cu o prestanta globala.

Mergem la celalalt capat al lantului cauzal: Radu Gratian Ghetea, presedintele Asociatiei Romane a Bancilor si numarul unu in CEC, sustine ca in prezent creditarea pentru persoanele fizice este in stand-by, din cauza ca nu mai exista apetit din partea clientilor.

Dar de ce a disparut acest apetit? Raspuns: creditele s-au scumpit.

Dincolo de faptul ca ne aflam in criza, dimensiunile sale ar fi limitate, daca bancile ar intelege ca pot limita pierderile si, prin urmare, ajutorul de stat pe care poate ca il vor solicita va fi mai mic, daca vor cobora si ele garda mai jos si vor ieftini creditele.

Astfel, bancile vor impusca mai multi iepuri dintr-o data: vor avea datorii mai mici fata de statul care le ajuta; vor avea clienti, dar si Dacia-Renault, de exemplu, asemenea. In schimb, salariile grase vor trebui micsorate mult, iar activele de diferite tipuri, cu care s-au ingrasat in toti acesti ani bancile, vor trebui vandute, iar banii folositi pentru redresare.

Acesta este numai un exemplu practic. In noua lume in care intram vor supravietui doar actorii economici cei mai elastici, care se adapteaza la noile conditii. Inclusiv la cele de criza. Pentru ca trebui sa fim foarte atenti cu notiunile. S-ar putea ca, in mult mai scurta vreme decat ne imaginam, aceste timpuri, pe care acum le numim ca fiind de criza, sa devina atunci, comparativ, de echilibru si bunastare.

Spun acest lucru, pentru ca ma uit la inconstienta cu care mai marii natiunii au alte prioritati, decat sa gandeasca aceste lucruri si sa fie foarte stresati de ele. Nu am vazut un singur politician care sa spuna ca are insomnii pentru ca s-a inchis Dacia.

Sau pentru ca ING, banca de unde primesc banii de salariu pe card, care lucreaza prin franciza si care mi-a facut un overdraft, este prima dintre bancile batave care a cerut un ajutor de redresare de la statul olandez.

La fel, trebuie sa remarc indolenta diriguitorilor treburilor financiare de pe mapamond, care se misca asemeni melcilor cand se duc la culcare, de ajung a doua zi dimineata. Singurii care par stresati sunt americanii, probabil pentru ca deja s-au dat cu capul de toti peretii recesiunii.

Efectul acestei inconstiente globalizate este ca lumea cea noua in care vom intra va fi mai salbatica si mai dominata de dezechilibre decat aceasta. In timp ce autoritatile organizeaza sezatori literar-artistice, exista altfel de organizatii, puse la punct pe principiul mecanismelor de tip predator, care castiga putere si se hranesc din criza, pregatindu-se sa joace roluri majore in noua lume spre care ne indreptam.

Atunci sa te tii.

Citeşte şi
Biliard. Băsescu versus Ponta (2). Miza Rusiei

Ca actant geopolitic regional, Federaţia Rusă stă la pândă, aşteptând scăderea puterii UE, pe măsură Read more

Biliard. Băsescu versus Ponta (1). Ţinta: Consiliul European

USL are o altă agendă, una paralelă. Dacă Ponta reprezenta România la Bruxelles, la acest Read more

Revista presei. Nistorescu, partas la starea RODIPET

~Breivik nu e un simplu nebun~Dacia fara benzina~declinul rezidentialelor~an agricol de exceptie~Messi vrea pe National Read more

Revista presei. PDL – coruptia ce aduce voturi

~Curtea de Conturi: prejudiciu la MAE~branduri din Epoca de Aur~Dacia, relocata in Maroc~Preturile alimentelor, sus~criza Read more

Revista presei. O noua viziune asupra jurnalismului

~Codul Muncii, codul bunului plac~USL, noul patrulater rosu~arest mic, coruptie mare, vamesi multi~Dacia salveaza Renault~Iustin Read more

A aparut Dacia Logan Cabrio, versiunea tuning

Visul s-a materializat, graţie celor de la K9 Service: Dacia Logan Cabrio. E vorba de Read more

Revista presei. Pelerinaj pe Facebook la Sfanta Parascheva

Adevarul: Pelerinaj pe Facebook la Sf. Parascheva. "Moaştele făcătoare de minuni au fost scoase pe Read more

Pogonaru: Renault are o sansa cu Dacia (interviu de criză)

"Cred ca Renault produce in Romania exact tipul de autoturism pentru criza", a declarat Florin Read more

CRIZA: Ce (ne) facem cu taxa auto? Şi foarte mult despre Cabinetul Tariceanu

Pe 1 ianuarie 2007, Executivul a promovat o initiativa legislativa foarte discutabila, impotriva careia m-am Read more

Dan Vardie: Criza a demontat increderea in automobile

Criza actuala a reusit sa demonteze increderea consumatorului de automobile in acestea, considera Dan Vardie, Read more

Share