home ECONOMIE, POLITICA Cabinetul P2, bugetul elastoplastic şi fenomenul crăpării

Cabinetul P2, bugetul elastoplastic şi fenomenul crăpării

Share

De la scandalul teribil pe care l-au provocat când cu falimentul Argentinei, cei de la Fondul Monetar Internaţi0nal şi-au modificat tactica de lucru cu statele-client.

Ca să nu mai ajungă de pomana mapamondului că urmăresc falimentarea statelor pe care le creditează, au nişte obiceiuri ciudate pentru guvernanţii iresponsabili. De exemplu, le spun cam aşa (modo grosso):

Nu merge. Vedeţi că crapă. Până nu găsiţi o soluţie, mai vorbim. See you next time.

Cam în această situaţie pare a fi  Cabinetul P2, atunci când promite relaxare fiscală fără a te face să crezi că a prefigurat scenarii fiscale alternative şi concomitent continuă să promită pomeni pentru electoratul captiv.

Ori o astfel de atitudine politică transformă bugetul – care trebuie adoptat în primele zile ale anului viitor, până la întâlnirea cu FMI, într-un gumilastic. De care, dacă tragi în toate părţile, până la urmă crapă. Că bine le zice Cristi Dogaru:

În condiţiile în care ponderea încasărilor din TVA şi CAS depăşeşte 16% din PIB, o reducere a lor cu câte 5% ar echivala cu o gaură în PIB de 2-3%. Cine va suporta deficitul?

Într-adevăr, astfel de decizii de relaxare fiscală în vremuri de criză se fac numai după analiza mai multor scenarii fiscale alternative posibile. Avem motive să credem că Guvernul P2 a făcut acest lucru? A avut când să o facă? A făcut Cabinetul P1 acest lucru pentru Cabinetul P2? Dacă da, de ce nu ne-a spus personal dl. premier? Înapoi la tine, Cristi:

Întrebarea este cu atât mai grea, cu cât la capitolul creşterea încasărilor Guvernul se bazează doar pe alinierea redevenţelor la nivelul mediei europene (proaspătul ministru al Energiei pomenea de 20-30% pentru petrol şi gaze) sau pe combaterea evaziunii fiscale

În teoria liberalismului, atunci când scazi un impozit lărgeşti baza de impozitare, pentru că, dacă ştiu că au de plătit mai puţin, mai mulţi actori economici vin din economia gri şi neagră în legalitate şi atunci îţi cresc veniturile.

La buget. Acela elastoplastic (elastic până devine plastic, când crapă). Dar în vremuri de criză, când nevoia de absorbţie socială a banilor este mult mai mare decât cantitatea de bani disponibilă, impozitele pot să scadă şi baza de impozitare să nu se lărgească. Ori să se lărgească, şi totuşi veniturile să scadă. Sau să rămână aceleaşi. Câte scenarii fiscale a prefigurat cu experţii Cabinetul P2 (sau P1)? Cristian Dogaru de la România liberă din nou:

Cât de performante pot deveni însă colectarea ta­xelor şi impozitelor şi lupta împotriva evaziunii pentru a compensa relaxarea fiscală promisă de Guvern?

Aproape deloc, după experienţa românească în domeniu. Nici o guvernare nu a reuşit să pună în funcţiune biciul acesta al controlului fiscal (dacă considerăm relaxarea fiscală zăhărelul).

Motivul este simplu: dintotdeauna inspectorii fiscali români îşi irosesc credibilitatea venind în control la buni platnici, de la care cer şpagă mascată în plata unor amenzi uşor de dat, pentru că, la cât de complicat e sistemul de taxe şi impozite, este imposibil pentru un patron să fie la punct şi virgulă. Iar atunci tot îl prindem cu ceva şi-i luăm şpagă mascată în amendă.

Aşa că Guvernul P2 ar face bine să uite asta cu colectarea superioară de venituri prin lupta contra evaziunii. Nu suntem pregătiţi instituţional şi nici din punct de vedere al credibilităţii Fiscului pentru aşa ceva.

nota: Aşa cum a făcut-o întotdeauna, USL (fost PSD (fost PDSR (fost FDSN (fost FSN)))) gândeşte economic şi fiscal linear. Nu ia în considerare faptul că PIB-ul României este în scădere şi prefigurează un buget 2013 bazat pe cel care a fost anul acesta. Este, credem noi, o eroare, pentru că anul viitor contracţia bugetară va continua, iar rectificarea (sau rectificările) care se va (vor) face vor fi probabil negative. Şi când va mai ajunge la noi şi noul bump de criză dinspre Occident, să te ţii…

Citeşte şi
Judecătorul Lucian Netejoru, șeful Inspecțeii Judiciare, a încasat anul trecut 397.743 de lei, adică 7.007
Fostul ministru al Justiţiei, Tudorel Toader, a încasat în anul 2018, în mandatul său, venituri
Pericolul ne paşte din nou, aşa cum se întâmplă de peste 25 de ani în
Avocatul fiscalist Gabriel Biriş a declarat pentru Starea Presei că Ministerul Finanţelor nu-şi face treaba
Gabriel Biriş, reputat avocat fiscalist, afirmă că Guvernul intenţionează ca după alegeri să reintroducă impozitul
Se apropie ziua în care cei ce au votat azi cu USL îşi vor muşca
Dragoş Nedelcu a declarat că blocajele financiare de la The Money Channel "ţin strict de
SRTV a înregistrat anul trecut venituri din publicitate în valoare de 9,65 milioane de euro,
ANAF a declanşat inspecţii fiscale la cei ce au avut venituri impozabile din activităţi independente,
Specialiştii din domeniul media susţin că principala problemă a televiziunii publice este reorganizarea instituţiei.
Share