Abuzul în serviciu. Momente ciudate în Camera Deputaților

Share

Dezbaterea pe abuzul în serviciu – dacă bulibășeala cu hick-ups-uri poate fi numită astfel – a dus la momente stranii în Camera Deputaților.

Abuzul în serviciu. Momente ciudate

După cel puțin cinci ani de încercări ale PSD și ale tuturor instanțelor sale, disimulate în diverse instituții ale statului, de a dezincrimina abuzul în serviciu sau de a-l face inoperabil penal, în fine, din Parlament iese un act normativ valabil.

Și totuși, este scandal. PSD, prin avocata interlopilor, Laura Vicol, a declarat că nu a putut rezista la presiunea societății civile. Pe bune?

PNL a emis declarații plate, ca platbanda pe care un lăcătuș a ștanțat sintagma “statul de drept”. Inexplicabil ce epifanie i-a trăsnit pe toți din PSD și PNL, telefonic. Timecode 2.10.00:

Citeşte şi: Deputaţii au votat eliminarea pragului la abuzul în serviciu

Să le spună lui Mutu, cel cu iapa, vrăjeala cu societatea civilă. S-au întâmplat alte lucruri, pe care nu le știm. Ceea ce este cel mai ciudat e comportamentul presei, dar mai ales cel al USR.

Marți, un grup furibund de jurnaliști a tăbărât pe Ciolacu și Vicol, strigând: “De ce ați eliminat pragul la abuzul în serviciuuuuuu?”, de parcă tocmai fusese abrogat Codul Penal.

M-am gândit că respectivii sunt un mixt de jurnaliști de la RTV, Metropola și alte entități de această factură cu mimine lipsuri de cultură politică recentă.

Citeşte şi: S-au lovit la operaţie. Antena 3 a sprijinit protestul contra pragului la abuzul în serviciu

Apoi, m-am uitat pe un post tv cu pretenții. O uimire de -abia stăpânită la diferiți jurnaliști buni, combinată cu vocea editorialistului concasând turpitudinea politicianului român lipsit de personalitate, ce nu ține cont de deciziile Sfintei Sfintelor CCR, care sunt şi ele sfinte.

Îmi şi imaginezc rizele de nervi din şedinţa de sumar cu eodeii şi strigătele disperate ale unor reporteri, spărgând de disperare, cu capul, peretele de rigips:

Noi ce mai spunem acuuuum, când facem direct? Noi cum mai glosăm despre politicienii turpizi din arcul guvernamentaaaaaaal? Noi cum mai marcăm sec, la coş, despre «Coaliţia Nicu şi Marceeeeeeeel»?

Dérèglement de tous les senses

Cel mai mare șoc a venit de la USR. Stelian Ion, fost ministru al Justiției, tuna și fulgera, promițând că va ataca legea la CCR. Incredibil…

Sintetic, cupla PSD -PNL, care susținea pragul, dar și alte nemernicii, a votat cum strigau societatea civilă și USR de ani de zile că trebuie să stea lucrurile, iar USR a susținut ce disprețuiește mai mult la PSD.

În primul rând, trebuie spus că toată nebunia asta a început când Comisia de la Veneția a spus României ce trebuie să facă, iar juriștii racordați politic la PSD, de la CCR, au făcut-o pe proștii și au tradus că Comisia de la Veneția cere României să stabilească un prag financiar la abuzul în serviciu.

Desigur că toată propaganda media aservită PSD a acreditat plenaritatea acestei false realități.

Nu există un prag valoric

Jurnalistul Liviu Avram, de la Adevărul, a scris Comisiei de la Veneția, cerând expres clarificări. Iată ce a scris Avram CdlV:

Care este înţelesul real al propoziţiei ‘Prevederile naţionale privind abuzul în serviciu trebuie interpretate în sens restrâns şi aplicate cu un prag înalt’? Este acesta un prag financiar? Sau se referă mai degrabă la natura actului pe care un ministru (sau un funcţionar public) îl are de îndeplinit? Sau există o altă interpretare a acesteia?

Citeşte şi: Liviu Dragnea negociază cu CCR portiţe de scăpare la abuzul în serviciu

Iată poziţia Comisiei de la Veneţia:

Comisia de la Veneţia consideră că prevederile penale naţionale privind „abuzul în serviciu”, „exces de autoritate” şi alte expresii similare trebuie interpretate în sens restrâns şi aplicate cu un prag înalt, astfel încât acestea să poată fi invocate în cazuri unde fapta este de natură gravă, cum ar fi de exemplu infracţiuni grave împotriva proceselor democratice naţionale, încălcarea drepturilor fundamentale, subminarea imparţialităţii administraţiei publice etc’.

Aşadar, decisivă este natura faptei, iar pragul la care se referă nu este în niciun caz unul financiar.

Citeşte şi: Ambasada Germaniei demască minciuna PSD: la noi, abuzul în serviciu se pedepseşte

Mai mult, acest prag se aplică desigur doar normelor cu caracter general din legea penală privind abuzul în serviciu, dar nu şi la alte infracţiuni precum corupţia, spălarea banilor sau abuz de încredere.

Tradus pe româneşte de Augustin Zegrean

Ca să nu fie nici o neclaritate, traduce explicit fostul judecător CCR Augustin Zegrean, la Prima News:

„Toată lumea ştie, dar nu vor să ştie. Nu a fost prag nici până acum şi lucrurile au funcţionat, nici nu ştiu de ce s-a vrut un prag, eu nu cred că CCR a spus aşa, pentru că politica penală este atributul exclusiv al Parlamentului. CCR nu poate să spună, nici să pună prag și nici să nu pună prag. (…)

Citeşte şi: PSD minte pentru a mutila Codul Penal, miza pe abuzul în serviciu

Curtea trebuie să vadă dacă legea este în conformitate cu Constituţia, dacă nu încalcă Constituţia. În Constituţie nu o să găsiţi un text care să spună că pentru infracţiunea de abuz în serviciu este nevoie de un prag.

Pragul nu era necesar, pentru că judecătorul şi procurorul au instrumente necesare pentru a aprecia gravitatea faptei.

Deci, pedeapsa pentru infracţiunea de abuz în serviciu este de la 2 la 7 ani închisoare, judecătorul are suficiente mijloace să stabilească între aceste limite pedeapsa şi are şi posibilitatea să nu îl pedepsească, dacă fapta are consecinţe uşoare sau neglijabile”.

Tradus şi mai clar

Presa şi unele forţe politice au transformat decizii ale CCR, luate prin adăugarea la textul legal şi depăşirea atribuţiilor legale ale Curţii Constituţionale, în Biblia Democraţiei.

Realitatea este pe mecanismul decizional. Există şi acum OUG 14, pe care, dacă un complet, la o sesizare privind o excepţie de neconstituţionalitate, decide că OUG 14 este neconstituţională, intră în vigoare OUG 13. Totuşi, nimeni nu contestă într-un proces constituţionalitatea OUG 14. Drăguţ, nu?

La fel, dacă abuzul în serviciu fără prag şi celelalte dependinţe juridice nu este contestat la CCR, ori dacă este contestat şi CCR dă contestarea ca inadmisibilă, ori respinge sesizarea de neconstituţionalitate, s-a terminat.

Dacă CCR o ţine totuşi langa, cu faptul că Legislativul trebuie să legifereze un prag valoric la abuzul în serviciu, ne vom afla în aceeaşi situaţie ca înainte de toată această poveste. Nu va exista un prag valoric şi nici o instanţă nu va avea vreo problemă juridică.

Desigur că într-o zi CCR va trebui să ia la mână toate deciziile care o fac să intre în coliziune cu sine însăşi, dar aceasta este o chestiune de finisare a Legii Române care mai poate aştepta.

Nu mai scrieţi nimic?

Ciudat este că acum vajnica presă română nu mai scrie nimic despre asta. Ar fi absurd dacă ne-am imagina că singurul motiv este să nu pomeneşti ce a scris sau lansat în eter concurenţa.

Cu ce rămânem? Cu posibilitatea ca pe platbanda CCR să scrie din nou, ca și data trecută, că Legislativul este obligat să stabilească un prag valoric, ori taman pe dos.

Ori ca nimic din toate astea să nu existe, pentru că nimeni nu va face o sesizare. Deocamdată, AUR a anunțat că contestă la CCR reintroducerea ascultărilor serviciilor în dosarele procurorilor, normal.

Că doar SUA, unde FBI este și serviciu secret, și instituție procurorială ce, este democrație?

Share