Eurovision: Svante Stockselius schimba sistemul de vot!

Share

Gratie lui Ciprian Istrati de la Eurovisionary.com, caruia ii multumesc, aflu ca boardul EBU (European Broadcasting Union) se pregateste sa decida modificarea sistemului de vot.

Foarte bine. Actualul sistem de vot e complet gresit si duce la rezultate ce basculeaza valorile.

Cu ajutorul televotingului se afirma piese banale, false valori, in timp ce muzica de valoare e proscrisa necunoasterii.

Exemplu: belgienii ciudatei de la Ishtar au ramas cvasinecunoscuti, in comparatie cu muzici plate, care au facut succes de casa, pentru ca au scos punctaj mare la Eurovision.

Voi arata intai ce informatii aduce, in articolul sau, site-ul Eurovisionary, apoi voi face cateva consideratii personale.

Grupul de referinta EBU s-a intalnit la Moscova, pentru a discuta aspecte privind concursul de anul viitor si au fost operate primele modificari la regulamentul de vot din finala, confirmandu-se organizarea semifinalelor si finalei in capitala Federatiei Ruse.

In anii precedenti, arata Eurovisionary, concursul a fost bazat, cu o serie de exceptii, numai pe votul publicului din statele participante, inclusiv cele ce nu au fost in finala. In anul 2009 va fi folosit un amestec de vot al publicului si al juriului. Balanta voturilor va fi decisa la o urmatoare intalnire, anul viitor, dar s-a facut simtita, la aceasta intalnire, ideea ca prezenta juriului va face votul mai interesant.

Svante Stockselius, supervizor executiv al Concursului Eurovision, a spus: “Nimic nu este mai democratic decat votul publicului. Juriul insa asculta melodiile de mai multe ori, inainte sa decida. In Belgrad, am vazut diferenta intre cum au fost judecate cantecele de catre public si de catre juriile de back-up. Noi credem ca o combinatie intre cele doua tipuri de vot va face show-ul mai interesant”.

Se pare ca aceasta schimbare vine ca un raspuns la cresterea dificultatilor de acuratete valorica in televoting. Popoarele Europei au votat copios in favoarea vecinilor. Presedintele Grupului de referinta, Ruud Bierman, a explicat: “Credem cu tarie in televoting, ca modalitate de-a cunoaste opinia milioanelor de telespectatori din Europa. Dupa o dezbatere publica despre vecini si votul diasporei, am decis sa dam juriilor nationale un cuvant de spus in rezultatul din finala din anul 2009”.

Aceasta schimbare va afecta numai finala. Calificatii din cele doua semifinale vor fi stabiliti tot prin televoting.

Si mai rau…

In primul rand, si voi suprinde, ma deranjeaza ca Federatia Rusa nu este sanctionata nicicum de catre EBU pentru magaria facuta in Georgia, in conditiile in care Uniunea Europeana sanctioneaza copios, intr-o maniera fara precedent, Kremlinul, de se pune problema unui nou razboi rece.

Pe de alta parte, ideea introducerii votului unui juriu sau unor jurii, in conditiile in care acuzele de aranjamente si fara aparitia unui juriu european abunda, poate alimenta aceste afirmatii facute in intreaga Europa.

“Am decis sa dam juriilor nationale un cuvant de spus in rezultatul din finala din anul 2009”, declara Bierman. Ho-hooo! Cunoastem noi un juriu national de pe planeta Marte, format din martieni patati, care in ultimul an au fost in mijlocul a doua scandaluri, pe planeta lor, care nu au nici un fel de credibilitate pentru a participa la un astfel de vot.

Convingerea noastra este ca, suprapus peste televoting, acest vot al juriilor nationale, dar si votul unui juriu european, vor deforma si mai mult rezultatul final. Adio! muzica de calitate…

Solutia? Nu stiu care ar putea fi aceasta solutie, pentru ca, indiferent cine voteaza, votul este subiectiv si rezultatele sunt alterate de aceasta subiectivitate. Problema de baza este ca Europa e un mixtum-compositum de natiuni si, indiferent cum o sucesti, rezultatul este atins de politica si de interese meschine. Nationale si transnationale.

O solutie, daca este sa gandesc cu glas tare, asa, ar fi constituirea unui juriu cat mai obiectiv, desprins de aceste meschinarii, format din muzicieni pe care nu ii intereseaza nimic decat valoarea muzicala si care sa puncteze fiecare piesa pe o grila, dupa mai multe criterii. Dar si aici incep problemele: la nivel national, cine vor fi muzicienii alesi?

Nu vor vota ei in functie de interesele si prieteniile dintre ei? La nivel european, cum vor fi alesi acesti muzicieni? Din fiecare stat cate unul? Cine? Cum este ales? De catre cine? Sunt probleme la care nu prea vad cum s-ar putea gasi solutii.

Share