home EUROVISION Eurovision 2017. Marea finală. Portugalia a câştigat! România – pe locul 7

Eurovision 2017. Marea finală. Portugalia a câştigat! România – pe locul 7

Share

În această seară, vom comenta împreună Marea Finală 2017 a competiţiei muzicale Eurovision. Marii favoriţi par a fi anul acesta italianul Francesco Gabbani şi portughezul Salvador Sobral. Nu sunt ecluse surprizele.

CONCLUZIA: Kievul a dat lecţie Europei la Eurovision. Competiţia a avut relativ puţine recirprocităţi şi melodia cea mai reuşită a câştigat. Este, exact aşa cum a spus la final Salvador Sobral, care este un băiat deştept, un semn că muzica mai are o şansă. Ea înseamnă sensibilitate, suflet, simţire. Este pentru mine seara optimismului reţinut. Jocurile muzicale tarzaniene vor continua. Cu un Sobral nu se face primăvară.

LATER EDIT 2: Portugalia a câştigat Eurovision, urmată de Bulgaria şi Rep. Moldova. România s-a clasat pe locul al şaptelea.

LATER EDIT 1: Geopolitică şi punctaje. Suedia dă 12 puncte Portugaliei. Azerbaijan dă 10 puncte Moldovei, 3 României şi 12 puncte Belarus. San Marino dă 3 puncte Italiei!!! 12 puncte Portugaliei. Surpirză! Letonia dă 3 puncte României şi 12 puncte Portugaliei!

Israel dă 3 puncte Moldovei şi 12 puncte Portugaliei! Muntenegru dă 10 puncte României şi 12 puncte Greciei. Albania dă 3 puncte României şi 12 puncte Italiei. Malta dă 5 puncte României şi 12 puncte Italiei, în timp ce Portugalia ia 10 puncte.

FYR Macedonia 4 puncte pentru România, Moldova 6 puncte, Portugalia 10 puncte şi 12 puncte Bulgariei. Danemarca dă 3 puncte Moldovei, 10 Portugaliei şi 12 puncte Suediei. Austria dă 12 puncte Olandei. Norvegia dă 2 puncte Moldovei şi 10 puncte Portugaliei. 12 puncte pentru piesa-concurent a Bulgariei.

Spania nu dă puncte României!

Spania 7 puncte Moldovei şi 12 puncte Portugaliei. Finlanda dă 3 puncte Moldovei, 8 Portugaliei şi 12 Suediei. Franţa 10 puncte Italiei şi 12 puncte Portugaliei. Grecia dă 6 puncte României, 5 Portugaliei, 7 Moldovei şi 12 Ciprului. Lituania dă 8 puncte Italiei şi 12 Portugaliei.

Estonia dă 8 puncte Portugaliei şi 12 Bulgariei. Moldova 7 puncte Portugaliei şi 12 puncte României. Armenia dă 8 puncte Moldovei, 2 Italiei şi 12 puncte Portugaliei. Bulgaria dă 3 puncte României şi 12 puncte Austriei. Islanda dă Italiei 5 puncte şi 12 puncte Portugaliei. Serbia dă 7 puncte Moldovei şi 12 puncte Portugaliei.

Australia dă 10 puncte Moldovei şi 12 UK. Italia dă 8 puncte Moldovei, 5 Portugaliei şi 12 puncte Azerbaijanului. Germania dă 10 puncte Portugaliei şi 12 Norvegiei. Portugalia dă 6 puncte Moldovei şi 12 Azerbaijanului. Elveţia dă Italiei 2 puncte şi 12 Portigaliei.

România nu merge la reciprocitate cu Rep. Moldova

Olanda dă României 1 punct şi 12 Portugaliei. Irlanda dă 8 puncte Irlandei şi 12 Belgiei. Georgia dă 12 puncte Portugaliei. Ciprul dă 8 puncte Portugaliei, Italiei 10 puncte şi 12 Greciei. Belarus dă Portugaliei 10 puncte şi 12 Bulgariei.

România dă 8 puncte Moldovei, 6 Portugaliei şi 12 Olandei. Ungaria dă 12 puncte Portugaliei. Slovenia dă 12 puncte Portugaliei. Belgia dă 8 puncte Portugaliei şi 12 puncte Suediei. Polonia dă 12 puncte Portugaliei.

UK dă 6 puncte Moldovei şi 12 puncte Portugaliei. Este deja un triumf pentru familia Sobral. Croaţia dă 12 puncte Ungariei. Cehia dă 3 puncte Moldovei şi 12 Portugaliei. Ucraina dă 4 puncte Moldovei, 10 Portugaliei şi 12 Belarusului.

A cincea ţară în topul publicului este România şi a urcat pe locul patru!  Al patrulea scor l-a obţinut Belgia. Al treilea punctaj de la televoting l-a primit Moldova şi e pe locul al doilea. Al doilea punctaj al publicului a fost obţinut de Bulgaria. Portugalia câştigă cu cel mai mare punctaj de la public.

Francesco Gabbani şi Salvador Sobral sunt marii favoriţi ai Eurovision

Din punctul nostru de vedere, cele mai bine clasate, ca valoare muzicală, sunt piesele din Italia, Portugalia şi Ucraina. Orice clasare pe locurile 1-2-3 a acestor trei concurenţi va fi o dovadă a judecăţii corecte, valoric.

Clasarea oricăruia dintre aceste cântece mai jos de locul 5 ar fi o dovadă a aranjamentelor oneroase. Piese bune mai avem, următind ordinea de intrare în scenă, din: Belarus, Croaţia şi Belgia. Celelalte sunt de o mediocritate lucie.

IMRI, “I Feel Alive” Israel Eurovision 2017

O piesă banală reprezentă anul acesta Israel. IMRI falsează la floricica din dotare, probabil din cauza emoţiilor pe care le are la intrarea în scenă. În rest, nimic de spus despre această melodie vag tarzaniană. Discotecile şi cluburile la vară vor trepida, stroboscoapele vor stroboscopa.

Kasia Moś, “Flashlight” Polonia

Kasia este surprinzător de bună faţă de cât de slabi sunt de obicei polonezii la Eurovision şi în muzica pop. Asta într-o ţară care totuşi îl are pe Marek Grechuta, să nu uităm asta. Totuşi, Kasia nu este destul de bună ca să depăşească nivelul de mediocritate tipică Eurovision Song Contest din zilele noastre. Faptul că evoluează foarte bine pe scena Eurovision, la Kiev, nu scuză calitatea componistică.

Naviband, “Story of My Life” Belarus

De la Minsk, avem în fine o trupă de IndiePop bună, cu o melodie plăcută, aducând un aer proaspăt în atmosfera stătută tipică Eurovision. Combinaţia între limba belarusă şi ritmurile încărcate cu un ethos vag irlandez cumva aduce un efect muzical plăcut.

Nathan Trent, “Running On Air” Austria Eurovision 2017

Nathan Trent este platitudinea de serviciu cu care ne serveşte anul acesta Austria, după succes de trăsnet cu “Fly like a Phoenix” de acum câţiva ani. Este interesant de urmărit chimia după care uneori apar astfel de eplozii valorice, urmate de căderi dezastruoase de melodicitate, calitate componistică. Şi voinţă a organizatorilor competiţiei.

Artsvik, “Fly With Me” Armenia

Armenia a venit cu o prelucrare pop după folclorul armean anul acesta. Nu pot să nu remarca, să apreciez, din punct de vedere tehnic şi melodic, meritele compozitorului şi pe cele ale solistei. Dincolo de asta însă e complicat să aoreciez ceva ce nu are legătură cu spiritul lumii în care ai trăit.

Armenii, care sunt cel mai estic neam creştin din lume, după câte ştiu, au suferuit foarte mult pentru credinţa lor. Ca şi la noi, şi la ei influenţele orientului se simt foarte clar în muzica populară. Anul acesta, se spune că sunt printre puţii care îndrăznesc să aspire la laurii competiţiei, disputaţi, pare-se, de Italia şi Portugalia.

OG3NE, “Lights and Shadows” Olanda

Cele trei surori din Olanda cântă foarte bine, dar, din punctul meu de vedere, cam degeaba. Piesa a fost scrisă de nişte foarte buni armonizatori de voci, dar slabi la partea componistică.

Sunstroke Project, “Hey Mamma” Rep. Moldova Eurovision 2017

Etnicii ruşi din Tiraspol care reprezintă Rep. Moldova cântă perfect. Nu este însă genul de prezenţă care să îmi placă în mod deosebit, chiar dacă tehnic o apreciez.

Joci Pápai, “Origo” Ungaria

Joci are mari calităţi în ceea ce face, dar nu este printre preferaţii mei. Calităţile sale sunt legate de un subgen muzical din ethno – bocetul – care este mai greu de marketat muzical în piaţa muzicii pop. Mai ales bocetul unguresc.

Francesco Gabbani, “Occidentali’s Karma” Italia

Francesco Gabbani este favoritul acestei competiţii, cu o melodie de o factură surprinzătoare. Începe destul de banal şi pe linie, apoi se dezvoltă şi creşte pe un refren foarte cantabil şi reuşit. Mi-aş dori ca favoritul să câştige.

Favoritul sau challengerul său portughez. Dacă aceştia sunt cei doi favoriţi, înseamnă, nu-i aşa? că publicul european vrea muzică.

Anja, “Where I Am” Danemarca Eurovision 2017

Aceasta este una dintre piesele slabe din finală. Este foarte greu de spus ceva despre ea şi diferenţa valorică dintre această melodie, precedenta şi următoarea este uşor de sesizat.

Salvador Sobral, “Amar Pelos Dois” Portugalia

Fermecător, Salvador Sobral este preferatul meu de departe. Practic, în această seară este de ales între lirismul cantabil al portughezului Sobral şi antrenul cantabil al lui Gabbani. Acest cântec, în mod evident şi indiscutabil, este mai frumoasă decât a italianului.

Dihaj, “Skeletons” Azerbaijan

Avem acum o melodie frumoasă din Azerbaijan, dar mai puţin pătrunzător-răzbătătoare decât cea cu care azerii au câştigat competiţia acum câţiva ani.

Jacques Houdek, “My Friend” Croaţia Eurovision 2017

Houdek este omul cu două voci, cu un ambitus impresionant şi un volum respectabil. L-am comparat la semifinală cu solistul de operă rus Iuri Rebroff. Poate că am exagerat. Houdek are o voce incredibilă, dar ea trebuie forjată pe muzică de operă, pentru a fi comparat cu marele Rebroff.

Melodia, cu dramul de conformism muzical al vremurilor noastre, în care spui mereu ce ai mai spus, este frumoasă. Solistul este mult, foarte mult peste componistică însă.

Isaiah, “Don’t Come Easy” Australia

Isaiah din Australia vine cu o melodie mult prea slabă pentru ce aşteptăm de la continentul emisferei sudice. Australia înseamnă pentru muzica pop foarte mult. Asta e sub nivelul valoric al noului membru EBU.

Demy, “This is Love” Grecia

Grecoaica de anul acesta mi se pare la fel ca aceea din toţi anii în care Elada alege această imagine. Crăpătura fustei fetei lasă să se vadă un picior studiat, de statuie greacă. Fusta e construită pe acelaşi principiu cu rezonanţe antice.

Diferenţa este dată de sound. Care este unul disco, destul de banal. Eistă anumite conjuncturi în care asemenea creaţii muzicale pot chiar să câştige Eurovision şi chiar s-a şi întâmplat. Înţelegem că, din fericire, nu anul acesta.

Manel Navarro, “Do It For Your Lover” Spania Eurovision 2017

Manel face o chestie bine spre Rebelde, dezamăgitoare pentru ţara care l-a trimis pe Daniel Diges. SĂ nu uităm însă că tot Spania ne-a făcut să fugim în pădure din faţa teşevizoarelor cu Rodolfo Chikilicuatre. Probabil că aşa se explică platitudinea de anul acesta.

JOWST, “Grab The Moment” Norvegia

Jenantă melodia cu care participă anul acesta Norvegia. tehnic, bună. Muzical, sub orice critică.

Lucie Jones, “Never Give Up On You” UK

O egală banalitate şi o voce bună, dar relativ obişnuită vin din Marea Britanie. Melodia nu spune nimic nou, nu are nimic de comunicat original. Nu pricep unde este componistica britanică de top în lume, în muzica pop. Ea nu se manifestă la Eurovision.

Hovig, “Gravity” Cipru Eurovision 2017

Deja ştiu piesa lui Hovig, armean cipriot. Este culmea. Nu îmi place în mod deosebit, dar refrenul deja s-a lipit de circumvoluţiuni şi sună cunoscut, conferind confort sonor. Este semnul că piesa aceasta va fi un succes de casă. Chiar dacă nu va câştiga Eurovision.

Ilinca ft. Alex Florea, “Yodel It!” România

Intră “ai noştri ca brazii”. Cei doi susţin că ceea ce fac se cheamă “rap and roll”. Ce jignire… Acum, analizând vocile, dincolo de isteroida melodiei… Solistul are un rol de trailer hiphop pentru vocea fetei. Fata are voce bună, destul de banală, iar acum, mai ales acum, în finală, este foarte emoţionată.

Pe iodlere sare puţin peste ton. Probabil din cauza emoţiei. Iar la punctul de orgă alte piesei o ia razna complet. Alex aşijderea. Ultima serie disperată de idlere este toată peste ton. Un dezastru…

Levina, “Perfect Life” Germania

O altă melodie fără istoric este cea a nemţoaicei Levina. În afară de faptul că este o piesă de linie, făcută pe reţetă, fără aspiraţii înalte, nu mai e nimic de spus. Solista? Prestează, la fel, la normă. Culmea, cel mai mult la solistă îmi place cânt rupe gutural. Aduce puţin a Bonnie Tyler.

O.Torvald, “Time” Ucraina Eurovision 2017

Ucraina ales anul acesta să se respecte şi să se reprezinte pe sine în competiţie cu muzică rock. Probabil că nu va câştiga competiţia, nu ştiu ca un stat să fi organizat EUrovision, în istoria sa, de două ori la rând.

Aceasta nu înseamnă că nu trebuie să apreciem valoarea muzicală, ce lipseşte atât de mult acestui concurs muzical.

Blanche, “City Lights” Belgia

Blanche este o puştoaică. Are o piesă foarte frumosă, cu remembering intern în vena Depeche Mode. Din păcate, la prima semifinală a fost copleşită de emoţii. Spre surprinderea mea, s-a calificat în finală. Sunr curios cum se va controla şi va gestiona acum.

Să mă explic. În muzică, atunci când tensiunea a ceea ce interpretezi creşte, tu trebuie să faci în aşa fel încât tu să-ţi controlezi umorile, dar să transmiţi cea ce tu poţi controla publicului, care nu trebuie deloc să se controleze. Asta e foarte, foarte dificil.

Robin Bengtsson, “I Can’t Go On” Suedia

Piesa de anul acesta a Suediei se cunoaşte din enunţul din debutul strofei, iar refrenul este un alt sample. De fapt, sunt trei samples care se succed, iar strofa – sample din debut devine refren – sample la octavă.

Apoi lucrurile se repetă. Comercial la etrem. După două repetiţii 1-2-3-1 la octavă, urmează un trailer instrumental la sintetizator, apoi un re-refren puţin cu variaţiuni, revine sintetizatorul cu instrumentala şi gata. Suedezi pragmatici.

Kristian Kostov, “Beautiful Mess” Bulgaria

Bulgarul Kostov nu are vocea pe deplin maturizată din cauza vârstei fragede. Din acest motiv, controlul pe falsetul întărit este imperfect şi uneori o ia peste sunet. Şi nici nu are acelaşi volum pe falset întărit ca la vocea din piept.

La aceste schimbări de loc de emisie, care se exersează la vocaliză până la paroism, trebuie să fi extrem de exact. Piesa, în logica banalului Eurovision, este frumoasă, dar nu sare calul.

Alma, “Requiem” Franţa

Franceza Alma nu poate eplica deloc de ce o piesă, numită “Requiem”, evoluează ca un danţ algerian al lui Enrico Macias. Ascultând şi reascultând această piesă, observ că încpe să le se lipească de ureche. Va avea succes.

Postari Similare
Salvador Sobral este pe numele său complet Salvador Vilar Braamcamp Sobral. S-a născut pe 28
Salvador Sobral sare peste precedenta mea preferinţă directoare, prin atitudine, cânt şi melodie cîntată. Mi
O baladă pop frumoasă vine de la slovenul Omar Naber. Asta dacă acceptăm în continuare
"Gravity" este un cântec interpretat de solistul cipriot Hovig. Melodia a fost scrisă de… compozitoooorul
Norma John cântă o piesă cu un nume sfânt pentru mine: “Black Bird”. Beatles are
Foarte interesantă melodia cu care vine belgianca Blanche, care pare scoasă direct din vena Depeche
În continua lor dorinţă de a demonstra că sunt creatori de muzică pop bună, nu
Ucraina, ţara-gazdă a Eurovision, i-a interzis reprezentantei Moscovei să intre în ţară. Rusia a reacţionat
Victor Ponta este vinovatul principal al excluderii României de la Eurovision, conform informaţiilor deţinute de
România a fost exclusă de la Eurovision din cauza datoriilor istorice de 16,5 milioane de
Share