Egypt – case study (Nadia Dincovici)

Share

Web-ul participativ si-a spus din nou cuvantul, in cazul Egiptului. N-a facut revolutia, dar a declansat-o. Mai mult, a organizat-o si a dus la bun sfarsit prima sa etapa. In conditii atat de bune, incat rolul retelelor sociale in desfasurarea mini-revolutiei din Egipt a devenit deja studiu de caz.

Retelele sociale egiptene si blogosfera nationala sunt o alternativa bine informata a mediei clasice. Ambele structureaza opinii diverse, de la cele ale opozitiei pana la cele ale simplilor cetateni.

Desi actioneaza descentralizat,  au oferit egiptenilor posibilitatea discutiilor libere si calea de a lua decizii colective. Utilizarea lor intensa, incepand din decembrie 2010 – cu precadere, a Facebook si Twitter, a contribuit decisiv la schimbarea regimului aflat la putere, provocand sau accelerand evenimentele in derulare.

Schimbarea a fost posibila nu numai pentru ca egiptenii erau satui de vechiul regim, ci si pentru ca tara dispune de peste 20 milioane de utilizatori activi ai Internetului (locul 21 in lume).

Mai mult, engleza si franceza (principalele limbi utilizate pentru comunicarea mesajelor, alaturi de araba) sunt cunoscute de populatia educata. In aceste conditii, se poate spune ca social media a avut drept tinta un anumit segment demografic –  populatia tanara, cu studii medii/superioare, capabila sa preia si sa transmita mesajele mai departe, mentinand legatura cu restul lumii.

Retelele sociale au venit in sprijinul grupului de revolutionari, din mai multe puncte de vedere.

  • Propaganda anti-regim … fie ea si pentru o cauza buna. A avut loc, in mare parte, prin intermediul paginii Facebook  cu peste 700000 de fani, “Suntem toti Khaled Said, (bn militant ucis de politie). Aici s-au facut auzite primele indemnuri la revolta. Administratorul sau, Wael Ghonim – responsabil de marketing al Google pentru Orientul Mijlociu si Africa, a fost arestat pentru 12 zile dupa declansarea protestelor. Dupa recenta sa eliberare, a devenit un simbol al revolutiei.
  • Organizarea protestelor de strada si difuzarea mesajelor-cheie… incluzand coordonarea demonstratiilor din 25 ianuarie si stabilirea in comun a celor mai bune locuri pentru a protesta.
  • Cresterea numarului de participanti la revolta. In seara precedenta primului mare protest, peste 87000 de internauti au confirmat ca vor incepe lupta impotriva puterii.

Sensibilizarea opiniei publice. Pe toate canalele de comunicare, s-au transmis – intr-un limbaj concis si cu atat mai emotionant cu cat a fost dublat de imagini- intamplari de la fata locului. Cu accent pe batai, asasinate, haos, interdictii.

Mesajele au avut… citeste tot aici

Share