CRIZA – POLITICA: Pas in trei. Anatomia unei situatii imposibile

Share

In acest moment, in urma oficializarii rezultatului, deja prefigurat de cateva zile, al alegerilor, avem un pas in trei – PD-L, PSD si PNL – fara o rezolvare rezonabila, pentru ca orice solutie care va fi aleasa va duce la frustrari, nemultumiri si framantari politice viitoare.

Din punct de vedere politic, cele trei partide, luate in cuple de cate doua, nu pot guverna impreuna fara sa ajunga la conflicte majore. Din punct de vedere economic, cele trei partide trebuie sa gaseasca insa repede o solutie, ca sa guverneze, macar doua dintre ele, impreuna. Repede si fara conflicte.

Decizia guvernamentala, cel putin cea referitoare la chestiunile de politica economica, macro si micro, trebuie sa functioneze impecabil. Deciziile luate de guvern, intr-o comunicare continua cu Banca Nationala, trebuie sa fie foarte bune si sa aiba o consistenta sustinere parlamentara.

Sa analizam altfel situatia. Niciodata PD-L si PNL nu vor putea sa guverneze, fara a crea resentimente majore in randul propriilor electori. La fel sta chestiunea si in relatia PD-L – PSD, si in cea dintre PNL si PSD. Aversiunea este declarata, reciproca si dansul diplomatic actual nu trebuie sa ne deruteze.

Dar electorii acestor grupuri politice nu au o viziune panoramica asupra incercarilor prin care vom trece anul viitor, asa cum nu o au nici politicienii din aceste partide, in afara de cei putini, de la varf, care au legatura cu lantul de comanda politica si economica.

Aceste personaje sunt insa exact cele care au, pe potriva, o mare apetenta pentru a detine puterea cu orice pret, care le orbeste clarviziunea in negocierile ce vor incepe. Care ar fi de preferat sa dureze cat mai putin cu putinta. Aceste negocieri trebuie…

sa faca, pe cat posibil, abstractie de pasiunile si animozitatile politice, punand pe primul plan interesul national de a iesi din criza, nu inhatarea hulpava a unor portofolii grase. Interesele personale ale membrilor viitorului Executiv trebuie sa fie pe ultimul plan, iar dedicarea lor intru rezolvarea fericita a anului 2009 obsesia lor perpetua, inclusiv in somn;

sa tina cont ca in fiecare dintre aceste partide exista oameni-problema, care au legatura directa cu retelele si retetele coruptive si care nu sunt deloc potriviti sa faca parte din orice executiv, darmite din unul care gestioneaza o criza in explozie. Daca astfel de personaje politice vor fi implicate, direct sau indirect, in actul de guvernare, ele nu vor ezita sa foloseasca criza in interes personal, pentru a-si majora profitul lor si al clanului din care fac parte. Astfel de retelizari paramafiote pot sa ne faca sa ne ratam tinta de a iesi din criza cu bine;

sa nu compromita notiunea de partid politic si nici credibilitatea partidelor in mod irevocabil, pana la finalul fazei acute a crizei actuale, pentru ca acest lucru poate sa duca la punerea in pericol a sistemului democratic si la ajungerea la un regim de forta in Romania;

sa priveasca aceasta situatie-limita ca pe o oportunitate ideala de a face reforma sistemica, de la structuralitatea guvernamentala, pana la cea a economiei nationale;

sa priveasca aceasta situatie-limita ca pe o oportunitate de a investi in infrastructura, inghitind forta de munca disponibilizata de catre actorii economici privati aflati in dificultate;

Cititorul acestor randuri sa-si imagineze, pentru cateva minute, un joc de Pinball, partial concret, partial virtual, desfasurat in conditii 3D, in mediul economico-financiar.

Guvernul se va afla la butoane si trebuie sa faca sa circule bila cat mai mult timp, folosind spontan si bazat pe reflexe conditionate indelung formate toti bumperii, toate traseele si toate smecheriile posibile si imposibile: trasul de timp; falsele strategii ascunzandu-le pe cele adevarate; atingerea clapelor si parghiilor economice si fiscale cu mare grija si multa ponderatie, de catre niste oameni lucizi, atenti, calmi si de buna credinta; comunicare in timp real intre institutiile puterii si in primul rand intre BNR si Guvern, intre guvern si ministerele sale, dar si intre aceste ministere.

Mai trebuie sa intelegem inca un lucru: in tot acest rastimp, rolul de generator al intregului proces, chiar daca nu va fi direct un factor executiv, va fi jucat de Traian Basescu, pentru ca asa este proiectat sa functioneze sistemul de putere din Romania.

Share